آیا قلب شما سالم است؟

آیا قلب شما سالم است

همه ما در اتاق انتظار بیمارستان ها پوسترهایی که نشانه ها و علائم حمله قلبی را لیست کرده اند, خوانده ایم اما چه می شد اگر علائمی وجود داشت که زودتر به ما در رابطه با مشکل قلبی مان هشدار می داد

همه ما در اتاق انتظار بیمارستان ها پوسترهایی که نشانه ها و علائم حمله قلبی را لیست کرده اند، خوانده ایم اما چه می شد اگر علائمی وجود داشت که زودتر به ما در رابطه با مشکل قلبی مان هشدار می داد؟

پژوهشگران در سال های اخیر کارهای زیادی انجام دادند تا علائم و نشانه هایی که بیماران ماه ها و یا حتی سال ها قبل از حمله قلبی تجربه کردند را دریابند .

جاناتان گلدشتاین متخصص قلب و عروق از مرکز پزشکی سنت مایکل در نیوجرسی می گوید : قلب به همراه شریان هایی که آن را تغذیه می کنند یک عضله (ماهیچه) بزرگ است و زمانی که دچار اختلال در عملکرد می شود علائمی را در سراسر نقاط بدن نشان می دهد .

در اینجا هفت نشانه شگفت انگیز وجود دارد که نشان می دهد آیا قلب شما نیاز به چک شدن دارد یا نه؟ با داشتن هر یک از این نشانه های زیر و به خصوص داشتن دو و یا بیش از دو نشانه هم زمان باید برای انجام آزمایش ها به پزشک مراجعه کنید .

– خروپف و مشکلات تنفسی در خواب

– درد، تورم یا خونریزی لثه

– پف و یا تورم پا و ساق پاها

– مشکلات جنسی

– تنگی نفس

– انقباض یا درد در قفسه سینه یا شانه

– ضربان قلب نامنظم یا آریتمی

● عادت های ناسالم

عادت های ناسالم در زندگی که به راحتی قابل تغییر هستند اگر ادامه یابند و برای اصلاح آنها تلاشی صورت نگیرد، خطر حمله قلبی بیش از ۹۰ درصد افزایش پیدا می کند .

پزشکان در یک مطالعه بزرگ روی حدودا ۳۰ هزار داوطلب از ۵۲ کشور مختلف جهان دریافتند که عادات ناسالم و الگوهای نامناسب در زندگی روزمره می توانند تا بیش از ۹۰ درصد خطر حمله قلبی را تشدید کنند در حالی که با چند تغییر کوچک و مثبت در عادتهای روزمره می توان شاهد تاثیر چشمگیر و مفید در حفظ سلامت قلب بود .

روزنامه دیلی تلگراف در گزارش جدید خود بدترین عادت هایی را که سلامت قلب را به خطر می اندازند معرفی کرده است: گذراندن زمان زیاد در مقابل صفحه تلویزیون برای قلب یک فاکتور خطرناک و کشنده است .

بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله کالج کاردیولوژی آمریکا افرادی که روزانه ۴ ساعت یا بیشتر تلویزیون تماشا می کنند بیشتر با خطر مرگ ناشی از بیماریهای قلبی ـ عروقی مواجه می شوند .

منفی گرایی و نگرش منفی به زندگی نیز از عوامل مهم تهدید کننده سلامت قلب است. منفی گرایی موجب بروز استرس و افسردگی می شود و این دو اختلال نیز به نوبه خود خطر بروز بیماریهای قلبی را افزایش می دهند. به همین خاطر متخصصان روانشناسی در «بولتن سایکولوژی» تاکید کردند اگر اخم های خود را باز کنید و نگاه مثبت به زندگی داشته باشید ۵۰ درصد کمتر با خطر حمله قلبی و سکته مغزی مواجه می شوید .

خروپف کردن با صدای بلند اختلال خطرناکی است که اگر درمان نشود خطر وقوع حمله قلبی و سکته مغزی تشدید می شود .

مصرف اندک مواد غذایی حاوی فیبر یکی دیگر از عوامل موثر در بروز حمله قلبی است. کارشناسان انستیتو ملی انجمن آمریکایی سلامت بازنشستگان در یک مطالعه روی ۴۰۰ هزار داوطلب به این نتیجه رسیدند که خوردن زیاد فیبر خوراکی در طول روز نه تنها سلامت قلب را بهبود می بخشد بلکه هم چنین به طول عمر شما می افزاید .

ابتلا به بیماریهای لثه و عدم رعایت بهداشت لثه و دندانها از عوامل مهم دیگری است که خطر ابتلا به بیماری قلبی را تا دو برابر افزایش می هد. یک مطالعه جدید تاکید کرده است افرادی که هرگز در طول عمر خود نخ دندان نکشیده اند ۳۰درصد بیشتر در معرض خطر مرگ زودرس هستند.

در پایان نیز باید تاکید کرد که سیگار کشیدن حتی خیلی کم تهدید جدی برای قلب است و حتی کشیدن یک نخ سیگار در روز ۶۳ درصد خطر حمله قلبی را تشدید می کند .

● روزانه دو عدد سیب بخورید

تحقیقات جدید محققان آمریکایی نشان می دهد تنها مصرف دو سیب در طی روز می تواند زنان را از ابتلا به بیماری های قلبی در امان نگه دارد.

این محققان آمریکایی دریافته اند مصرف سیب می تواند با کاهش سطح کلسترول خون در زنان آنان را کمتر در معرض حمله های قلبی و سکته های مغزی قرار دهد.

این محققان در بررسی های خود مشاهده کردند مصرف روزانه دو عدد سیب طی شش ماه کلسترول بد خون را تا حدود یک چهارم کاهش می دهد و می تواند از مسدود شدن رگ ها و لخته شدن خون جلوگیری کند.

یافته های این تیم از محققان دانشگاه ایالت «فلوریدای» آمریکا مطالعات پیش از این در مورد فواید سیب در سلامت قلب را تکمیل می کند. در این بررسی محققان با آزمایش بر روی ۱۶۰ زن و انجام آزمایش های خون دریافتند زنانی که در مدت سه ماه مقدار ۷۵ گرم سیب خشک شده که معادل دو سیب تازه متوسط است مصرف کنند، میزان کلسترول خونشان تا ۹ درصد کاهش یافته است.

به گفته این محققان پس از گذشت شش ماه مقدار کلسترول خون این افراد کاهش بیشتری یافت و به حدود ۱۳ درصد کاهش یافت.

error: Content is protected !!