آیا موبایل و تبلت، سلامت کودکان ما را تهدید می کند؟/استفاده از گوشی های هوشمند چه تاثیری بر بینایی کودکان دارد؟/آیا خطر کوری در کمین کودکان است؟

آیا موبایل و تبلت, سلامت کودکان ما را تهدید می کند استفاده از گوشی های هوشمند چه تاثیری بر بینایی کودکان دارد آیا خطر کوری در کمین کودکان است

آیا مرزی برای استفاده کودکان از تبلت و گوشی های هوشمند وجود دارد این دستاوردهای عصر تکنولوژی مشخصاً چه تأثیری بر بینایی کودکان دارد و این تأثیرات چگونه بروز خواهند کرد

سؤالاتی از این دست همواره در ذهن همیشه نگران پدران و مادران وجود دارد و به دنبال پاسخی برای آنها می گردند. با توجه به اوقات فراغت بیشتر کودکان و نوجوانان در فصل تابستان، تمایل آنها به استفاده از تبلت و گوشی های هوشمند هم بیشتر می شود. اما آیا واقعاً این ابزار هوشمند سلامت کودکان ما را تهدید می کند؟


دکتر امید صالح پور در گفت و گو با «ایران» به این پرسش چنین پاسخ می دهد: گوشی های هوشمند، کامپیوتر های رومیزی و تبلت و لپ تاپ پردازشگرهای دیجیتالی هستند که این روزها به وسیله ای برای بازی و سرگرمی کودکان تبدیل شده اند. آنچه در صفحه نمایشگر این پردازشگر ها نشان داده می شود ممکن است یک بازی دیجیتال، یک فیلم یا یک متن باشد، یا از این وسایل برای اتصال به اینترنت و حتی انجام تکالیف درسی هم استفاده شود، از این رو دانستن بایدها و نبایدهای استفاده از آن بسیار ضروری است.




این فوق تخصص چشم پزشکی تأکید می کند: همان طور که در مورد تلویزیون گفته می شود، نفس استفاده از صفحه های دیجیتال مستقیماً باعث ضعیفی چشم نمی شود. حقیقت این است که استفاده طولانی مدت از این ابزار و خیره شدن به صفحه آنها چشم کودک و حتی بزرگسالان را خسته کرده به بروز علائم خستگی چشم نظیر سوزش چشم و اشک ریزش منجر می شود.


البته علائم چشمی ناشی از کار با دستگاه های هوشمند نسبت به تماشای صفحه تلویزیون بیشتر است، چراکه هنگام کار یا بازی با این ابزارها فاصله چشم با صفحه نمایش بسیار کمتر است و کاربر بیشتر به صفحه این دستگاه ها خیره می شود. به گفته دکتر صالح پور در سال های اخیر برنامه ها و بازی هایی روی تبلت نصب می شود که می توان برای درمان تنبلی چشم از آنها استفاده کرد.


وی در ادامه می افزاید: حقیقت این است که بحث نحوه و مدت استفاده از دستگاه های دیجیتال آنقدر مهم است که اخیراً نشستی با حضور ۱۰ هزار متخصص کودکان در امریکا برگزار شده و نتایج این هم اندیشی با در نظر گرفتن همه جوانب نشان می دهد که دیگر مانند گذشته زمان دوساعت برای استفاده از انواع پردازشگر های دیجیتال مناسب نیست و این زمان برای هر گروه سنی متفاوت است.



این متخصص در مورد نتایج این هم اندیشی می گوید: شیرخواران یعنی کودکان تا سن ۲ سالگی نباید از این وسایل استفاده کنند، چراکه به اختلال در رشد مغز شیرخوار و همچنین اختلال تکامل و اختلال در رابطه بین مادر وکودک منجر می شود. حتی اگر شیرخوار به این وسایل نگاه هم نکند سر و صدا و نور ناشی از این وسایل اختلال در خواب شیرخوار را به دنبال خواهد داشت.


از سوی دیگر تحقیقات نشان داده، نباید از تلویزیون برای ساکت کردن شیرخوار استفاده کرد و بهتر است با وی صحبت کرد یا برایش کتاب خواند.


دکتر صالح پور ادامه می دهد: برای کودکان ۲تا ۵ سال هم تنها یک ساعت استفاده از تلویزیون توصیه می شود که البته طی این مدت هم برنامه باید پرمحتوا بوده و تبلیغات نداشته باشد.




برای کودکان ۶ سال به بالا هم باید برنامه ریزی کرد. اختصاص ساعاتی برای انجام تکالیف، فعالیت های بدنی، ارتباط با والدین و امور تربیتی، ساعات کمی را برای استفاده از پردازشگرهای دیجیتال باقی می گذارد.


البته استفاده از این دستگاه ها برای انجام تکالیف جزو ساعات استفاده از این وسایل محسوب نمی شود و تنها استفاده از ابزار هوشمند برای بازی های مجازی شامل این محدودیت زمانی می شود.


وی خاطرنشان می کند: پدر و مادر همیشه الگوی تربیتی فرزندان خود هستند از این رو باید در استفاده از وسایل دیجیتال به گونه ای رفتار کنند که فرزندانشان متوجه باید ها و نباید های استفاده از این دستگاه ها بشوند. برای مثال آنها نباید در خانه زمان زیادی را به استفاده از گوشی و تبلت اختصاص دهند و به عبارت عامیانه در این دستگاه ها غرق نشوند یا در ساعاتی از شبانه روز مانند زمان صرف شام تمام وسایل دیجیتال مانند تلفن همراه و سایر پخش کننده های دیجیتال را خاموش کنند تا علاوه بر آموزش الگوی صحیح استفاده از این ابزار، بتوانند با کودکان در مورد مسائل روز و نیازهایشان صحبت کنند

error: Content is protected !!