ابتلای ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد جامعه به التهاب روده

دکتر ایرج خسرونیا روز چهارشنبه به مناسبت روز جهانی التهاب روده در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و سلامت ایرنا افزود: التهاب روده بیماری شایعی است که بیشتر در سنین ۳۰ تا ۶۰  سال مشاهده می شود و زنان بیش از مردان به این بیماری مبتلا هستند.

وی اظهار داشت: بیماری التهاب روده ، مجموعه ای است از اختلالات مربوط به روده که منجر به بروز التهاب در سیستم گوارشی می شود و  دستگاه گوارش، دهان، مری، معده، روده بزرگ و روده بزرگ را شامل شده و مسوول تجزیه مواد غذایی، استخراج مواد مفید و دفع مواد زائد و غیر مفید است، التهاب در هر بخش از سیستم گوارش باعث می شود تا این روند مختل، و بیماری التهاب روده ظاهر شود که معمولا با درد بوده و فرد را آزار می دهد.

خسرونیا ادامه داد: اسهال، کاهش اشتها، تب و خستگی، خون در مدفوع، درد شکم و گرفتگی شکم، یبوست، نفخ شدید، استفراغ و غیره از علایم این بیماری بوده و افراد باید در صورت تغییر مداوم در عادات روده خود یا در صورت وجود هر یک از علائم و نشانه های بیماری التهابی روده، به پزشک مراجعه کنند.

وی توضیح داد: بیماری التهاب روده به دو صورت کرون و کولیت السراتیو بروز می کند، عدم تحمل غذایی، اسهال، تب، کاهش وزن، آرتریت، عوارض پوستی و کبدی از علائم مشترک این دو بیماری بوده، اگرچه سوء تغذیه در هر دوی این بیماری ها رخ می دهد ولی در بیماری کرون عمده تر و طولانی تر است.

به گفته وی، گرچه بیماری التهاب روده معمولا کشنده نیست، اما یک بیماری جدی است که در برخی موارد می تواند عوارضی خطرناکی ایجاد کند و افرادی که اضطراب و استرس دارند درمان آنها طولانی است.

خسرونیا تاکید کرد: ادویه، فلفل، مصرف الکل و دخانیات زمینه بروز التهاب روده را نیز تشدید می کند و مبتلایان به این بیماری باید در تغذیه خود از این مواد مصرف نکنند.

به گزارش ایرنا، مطالعات جدید نشان می‌دهد داشتن رژیم غذایی شامل مقادیر زیادی چربی، با مصرف آنتی‌بیوتیک می‌تواند به‌طور بالقوه احتمال ابتلا به بیماری التهابی روده را افزایش دهد. به نظر می‌رسد داشتن این نوع رژیم غذایی و مصرف آنتی‌بیوتیک می‌تواند باعث از بین رفتن میتوکوندری (که وظایف مختلف و مهمی مثل تولید انرژی را بر عهده دارد) در سلول‌های نواحی غشایی روده بزرگ شده و التهاب ایجاد کند. از طرف دیگر به نظر می‌رسد داروی مسالازین می‌تواند این مشکل را برطرف کرده و به تجدید میتوکوندری و درمان التهاب روده اولیه کمک کند.  

بیماری سندرم روده تحریک پذیر یکی از بیماری‌های شایع روده و معده در جهان است که تقریباً ۱۱ درصد از مردم جهان به آن مبتلا هستند. علائم مهم این بیماری دردهای دوره‌ای شکم، نفخ، تغییر رفتار دستگاه گوارش و دفع هستند. بیمارانی که به سندرم روده تحریک پذیر مبتلا هستند معمولاً دچار التهاب غشای روده و تغییر در ترکیب میکروب یوتای روده می‌شوند. در این مرحله بیماری بانام «بیماری التهابی روده» شناخته می‌شود.  

در مطالعه مذکور، ۴۳ فرد بالغ و سالم و ۴۹ فرد بیمار مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر مورد آزمایش قرار گرفتند. محققین میزان کالپروتکتین مدفوع که یک شاخص مهم در تشخیص التهاب روده در بیماران است را اندازه گیری کردند. افرادی که سطح کالپروتکتین مدفوع آن‌ها بالا باشد به مبتلا به‌پیش بیماری التهابی روده تشخیص داده می‌شوند. بررسی نتایج نشان داد که ۱۹ نفر از بیماران با بیماری سندرم روده تحریک پذیر، سطح بالای پروتکتین مدفوع داشته و مبتلا به سطح اولیه بیماری التهابی روده تشخیص داده شدند. ولی نکته مهمی که این بررسی مشخص کرد آن بود که تمام این بیماران رژیم غذایی پر چرب داشته و به‌صورت هم زمان آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کردند.

این مطالعه نشان می‌دهد احتمال ابتلای این افراد به بیماری التهابی روده ۸.۶ برابر افرادی است که رژیم غذایی با میزان چربی پایین داشته یا سابقه مصرف آنتی‌بیوتیک نداشته اند. همچنین افرادی که چربی بالایی مصرف می‌کردند در شرایط مشابه ۲.۸ برابر بیشتر نسبت به افرادی که رژیم غذایی با چربی کمتر داشتند، در معرض ابتلا به بیماری التهابی روده بودند. یعنی سابقه مصرف آنتی‌بیوتیک بدون در نظر گرفتن نوع رژیم غذایی به‌تنهایی احتمال ابتلا به این بیماری را ۳.۹ برابر افزایش می‌دهد.  

error: Content is protected !!