اتاق‌های فکر برای پیوند علوم پزشکی با علوم انسانی تشکیل شده است

 دکتر علی‌اکبر حق‌دوست روز چهارشنبه در آیین افتتاحیه دومین سمپوزیوم مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم پزشکی در زنجان که بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، بااشاره به ضروت و خلاء این موضوع در کشور افزود: باید تلاش کنیم اتصال عملکردی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم را تقویت کنیم که در طی یکساله گذشته اقدامات خوبی در این خصوص انجام گرفته بطوری چندین تفاهم نامه بصورت واقعی عملیاتی شده است.

وی اضافه کرد: در این راستا جلساتی بین ۲ وزارتخانه در سطوح عالی برگزار شده است و همین روند ادامه دارد، تا عملکرد همدیگر را بهتر مشاهده کنند و در سطح معاونان نیز تماسها متعدد شده است که می تواند زمینه ساز حرکت های روبه جلو در کشور باشد.

این مسوول با بیان اینکه در خود وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تلاش های زیادی در راستای پیاده سازی عرصه عمل مفهوم همگرایی در حال انجام است، گفت: این مهم از تغییر فرمولهای پایان نامه های دانشجویی و تغییراتی در آیین نامه ها و مقرراتی که مفاهیم بین رشته ای را بیش از گذشته تسهیل کرده و مساله محور بودن را شامل می شود.

وی با اشاره به اینکه از نگاه مدیریتی وقت محدود بوده و باید بسیار سریع، حرکت و فرصت کافی را برای استقرار داشته باشیم اضافه کرد: از طرفی یک آسیب وجود دارد که آن شتابزدگی است که احتمال دارد بدون توجه به مفاهیم پایه و اصول اصلی، کاری انجام شود که در این راستا مجموعه هایی در کشور باید مسائل را واکاوی کنند تا پیام هایی را به عنوان سیاست نامه ها استفاده کنیم.

حق دوست با بیان اینکه به شدت دنبال راهکارهایی هستیم که علوم انسانی را با علوم پزشکی پیوند دهیم، افزود: جلساتی در این زمینه با پژوهشگران برگزار و سفارش طرح در این راستا داده شده است و از طرفی باید راهکارهایی از متفکران شنید و آن را پیاده سازی کرد و از طرفی گروه‌ها و کمیته ها نیز با ایجاد اتاق فکرهایی تلاش کنند با جلوگیری از موازی کاری ها به این مهم شتاب دهند تا هم افزایی ایجاد شود.

وی اظهار داشت: آنچه از اتاق ها انتظار می رود این است که به مفاهم زیربنایی توجه کنند، در این میان موضوع مدیریتی امری مهم است و تئوری ها و فلسفه هایی در لایه های زیرین رشته ها وجود دارد.

این مسوول با بیان اینکه اشکالات جدی و اساسی در نگاه به انسان از دیدگاه پزشکی وجود دارد تصریح کرد: بر این اساس باید از مفاهیم بین رشته ای کمک گرفت که در رشته های مختلف هر کدام  آورده ای دارند تا بتوانیم اشکالات زیر بنایی را حل و فصل کنیم.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پزشک امروز باید با تکنولوژی ها و مفاهیم مهندسی آشنایی و به این مهم توجه داشته باشد که سلامت انسان در گرو سلامت محیط زیست بوده و بین پزشکی و دامپزشکی خط قرمز پررنگ نیست.

حق دوست، ابراز امیداواری کرد که با برگزاری اتاقهای فکر در سطح کشورها بتوانیم گفت و گوهای منطقی علمی و گسترده داشته باشیم که وقتی این پیام های مهم حاصل شد مدیران اجرایی کشور بتوانند در امر مدیریت و اصلاح، اقدامات اساسی و زیر بنایی را انجام دهند.

error: Content is protected !!