اتاق عمل بیمارستان‌های اصفهان هم به محلِ بستری کرونایی‌ها تبدیل می‌شود

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر بهروز کلیدری، ظهر روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: امروز وضعیت استان آنقدر حاد شده است که باید یک بیمار از بیمارستان کرونایی مرخص و بیمار دیگر جایگزین او شود.

وی تاکید کرد: اگر محدودیت‌ها اجرا نشود و روند بیماری به همین منوال ادامه یابد بطور قطع باید منتظر بیماران بر زمین مانده پشت درِ بیمارستان‌ها باشیم.

کلیدری ادامه داد: با افزودن اتاق‌های عمل و راهروی بیمارستان الزهرا، تعداد تخت‌های بستری در این مرکز به ۸۵۰ می‌رسد و در بیمارستان امین نیز حدود ۵۰ تا ۶۰ تخت به تخت‌های موجود اضافه می‌شود.

وی یادآو شد: تا چند ماه گذشته بیشترین میزان مرگ و میر را در افراد بالای ۷۰ تا ۸۰ سال داشتیم اما امروز غالب مرگ و میرها در سنین ۴۰ تا ۶۰ ساله‌هاست.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه امروز به نقطه شکنندگی ساختار درمان رسیده‌ایم، خاطرنشان کرد: پیشتر درخواست قرنطینه کامل داده شد اما با آن موافقت نکردند و ما امروز باردیگر این درخواست را از متولیان امر داریم.

دکتر کلیدری هشدار داد: در صورت موافقت نکردن با تعطیلی کامل اصفهان، بطور قطع آسیب جدی بر پیکره شهر وارد می‌شود

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان همچنین با اشاره به کمبود پرستار اعلام کرد: نیاز جدی به ۲۵۰ پرستار داریم که با استفاده از توان بیمارستان‌های کوچک توانستیم کمبود یکصد پرستار را جبران کنیم.

عذرخواهی از اوضاع ناگوار مراکز واکسیناسیون

کلیدری در پاسخ به سووال خبرنگار ایرنا که سوء مدیریت، مراکز تجمیع واکسیناسیون را بدلیل تجمع بالای مردم ناشی از دریافت پیامک مرکز بهداشت، به مراکز انتقال کرونا مبدل کرده است، گفت: من از سوی مرکز بهداشت از اتفاقات ناگواری که برای مردم در مراکز تجمیع واکسیناسیون رُخ داده است، عذرخواهی می‌کنم.

وی مطالبه و گلایه مردم در این زمینه را بحق دانست و افزود: اتفاقات ناگواری را در مراکز تجمیع شاهد بودیم، گلایه‌ها به گوشمان رسیده است که در جلسات ستاد استانی کرونا بدنبال برطرف کردن آن هستیم.

وی با اظهار اینکه بدنبال کسب حداکثر رضایت مردم و ایجاد شرایط مطلوب‌تر هستیم، ادامه داد: روزانه بالغ بر ۲۰ هزار نفر در استان در مقابل کرونا واکسینه می‌شوند که این امر نیازمند مدیریت بیشتر است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: مرکز بهداشت بدنبال افزایش مراکز تجمیع واکسیناسیون در استان است.

دکتر کلیدری از کاهش تولید اُکسیژن در شرایط فوق بحرانی کرونا نیز خبر داد و گفت: ۶۰ تُن اکسیژن نیاز فعلی بیمارستان‌های کرونایی اصفهان است که فولاد مبارکه در برخی از روزها توان تولید این میزان را ندارد.

کلیدری، از مرگ  ۱۲ هزار و ۳۹۴ شهروند اصفهانی بر اثر کرونا خبر داد و گفت: از این تعداد بیش از هفت هزار و ۴۰۰ نفر کرونای مثبت داشتند و بالغ بر چهار هزار و ۹۰۰ مرگ و میر نیز در افراد مشکوک به کووید- ۱۹ رُخ داد.

وی گفت: اگر درصد جمعیت مرگ و میرها بر اثر کرونا را به جمعیت مبتلایان در نظر بگیریم، بالغ بر ۱۰ درصد از بیماران کرونایی، جان خود را از دست می‌دهند.

به گزارش ایرنا، بیماری کرونا(کووید-۱۹) یک بیماری مسری است که در اثر ویروس جدید کرونا شیوع پیدا کرده است.

اکثر افراد مبتلا به بیماری کووید-۱۹ دچار بیماری خفیف تنفسی می‌شوند و بدون نیاز به درمان ویژه بهبود پیدا می‌کنند.

احتمال بروز بیماری جدی در افراد مُسن و کسانی که بیماری زمینه‌ای نظیر بیماری قلب و عروق، دیابت، بیماری مزمن تنفسی و سرطان دارند، بیشتر است. 

ویروس کرونا در وهله­ اول از طریق قطرات بزاق یا ترشحات بینی فرد بیمار هنگام عطسه و سرفه منتقل می‌­شود بنابراین تمرین آداب تنفسی(مثلا سُرفه کردن در آرنج) در امر پیشگیری بسیار مهم است.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنار واکسیناسیون، بهترین رهیافت مقابله با این بیماری همه‌گیر و کُشنده اعلام شده است.

error: Content is protected !!