اختلال خواب از عوارض دیابت در زنان

مطالعات اخیر محققان انجمن یائسگی آمریکای شمالی نشان می‌دهد اختلال خواب یکی از عوارض ناشی از دیابت در زنان میانسال است.

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، تغییرات هورمونی یکی از مهمترین دلایل حساسیت به انسولین و سوخت و ساز گلوکز است و می‌تواند الگوی خواب را مختل کند. هورمون‌های استروژن و پروژسترون در واکنش سلول به انسولین تاثیر می‌گذارند.

زنان در دوران یائسگی به دلیل تغییرات هورمونی دچار نوسانات گلوکز می‌شوند و از این رو بیشتر در معرض ابتلا به دیابت و عوارض ناشی از آن قرار دارند؛ از طرفی گرگرفتگی و تعریق شبانه از عوارض یائسگی است و دیابت می‌تواند این علائم را تشدید و بر کیفیت خواب زنان تاثیرگذار باشد. تکرر ادرار نیز یکی دیگر از مشکلات این افراد است که می‌تواند منجر به اختلال خواب شود.

این تحقیقات در چهار گروه عمده نژادی مورد بررسی قرار گرفته و نتایج نشان می‌دهد این عوارض در زنان آسیایی شدیدتر است. محققان مدیریت دیابت را یک راهکار ضروری می‌دانند.

دیابت به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین بوجود می‌آید. انسولین هورمونی است که توسط لوزالمعده ترشح می‌شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظیم‌ترین منبع انرژی بدن است.

قند خون بالا به مرور زمان بر تمام ارگان‌های بدن تاثیر می‌گذارد و منجر به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، نابینایی، ناتوانی جنسی و عفونت‌های منتهی به نقص عضو می‌شود.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت بیش از ۴۲۵ میلیون نفر در سراسر جهان به دیابت مبتلا هستند؛ اکثر این آمار به دیابت نوع ۲ اختصاص دارد که به راحتی با فعالیت بدنی منظم و رژیم غذایی سالم قابل کنترل است.
نتایج این مطالعه در نشریه Menopause منتشر شده است.

error: Content is protected !!