ارتباط آلودگی هوا با فشارخون بالا در کودکان

به گزارشخبرنگار مهر به نقل از ساینس دیلی، فشارخون بالا در دوران کودکی و نوجوانی یک عامل پرخطر برای فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی در بزرگسالی است.

این مطالعه، بررسی سیستماتیک اطلاعات جمع آوری شده از ۱۴ مطالعه راجع به ارتباط بین آلودگی هوا و فشار خون در جوانان است. تجزیه و تحلیل گسترده شامل داده‌های مربوط به بیش از ۳۵۰ هزار کودک و نوجوان با میانگین سنی ۵.۴ تا ۱۲.۷ سال بود.

«یائو لو»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ساوت سنترال چین و استاد دانشگاه کالج کینگ لندن، در این باره می‌گوید: «این یافته‌ها شواهدی از ارتباط مثبت بین تماس کوتاه مدت و طولانی مدت با برخی از آلاینده‌های هوا در محیط و فشار خون در کودکان و نوجوانان را ارائه می‌دهد.»

این مطالعات بر اساس مدت زمان قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا و با توجه به ترکیب آلاینده‌های هوا، به ویژه دی اکسید نیتروژن و ذرات معلق با قطر ۱۰ متر یا ۲.۵ میلی متر، به چندین گروه تقسیم شدند. نتایج بررسی‌ها شامل موارد زیر بود.

• قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض PM۱۰ به طور قابل توجهی با افزایش فشار خون سیستولیک در جوانان (عدد بالایی در زمان خوانش فشار خون) در ارتباط است.

• دوره‌های تماس طولانی مدت با PM۲.۵، PM۱۰ و دی اکسید نیتروژن نیز با افزایش فشار خون سیستولیک همراه بود.

• میزان بالاتر فشار خون دیاستولیک (عدد پایینی در زمان خوانش فشار خون) با قرار گرفتن طولانی مدت در معرض PM۲.۵ و PM۱۰ در ارتباط است.

error: Content is protected !!