ارتباط بین اختلالات مغزی و خواب ناآرام

نتایج تحقیقات محققان علوم اعصاب دانشگاه تورنتو نشان داد که سلول‌هایی مسئول رویاهای ما هستند که این سلول‌ها عصب‌های فعال خواب آرام نام دارند.

هرچند بسیاری از رویاهای خود را به خاطر نداریم، اما همه تجربه رویاهای تلخ و شیرین داریم؛ اما رویاهای افراد همراه با اختلالات خواب، حاکی از علائم هشداردهنده شرایط مغزی خاص است.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس، در انسان، دیگر پستانداران و پرندگان مراحل مختلف خواب همچون خواب آرام REM را داریم. برخی از افراد به اختلال REM مبتلا هستند و در این مرحله از خواب صحبت کرده و یا دیگر حرکات جسمی دارند.

محققان دریافتند ۸۰ درصد افراد از اختلال خواب آرام رنج می‌برند که مراحل پیشرفته این اختلال عصبی، بیماری‌هایی مثل پارکینسون است.

نتایج تحقیقات محققان علوم اعصاب دانشگاه تورنتو نشان داد که سلول‌هایی مسئول رویاهای ما هستند که این سلول‌ها عصب‌های فعال خواب آرام نام دارند.

دکتر جان پیور و همکارانش با استفاده از این سلول‌ها، مراحل رویا دیدن جوندگان را کنترل کردند و دریافتند فعالیت این سلول‌ها موجب REM می‌شود.

نتایج این تحقیق جدید، روشی برای درمان اختلالات خواب و بیماری‌هایی همچون پارکینسون خواهد بود.

محققان اظهار کردند: اختلال خواب علامت هشداردهنده از بیماری‌هایی خواهد بود که فرد در آینده نه چندان دور شاید ۱۵ سال بعد به آن مبتلا خواهد شد.

درمان اختلالات REM روشی پیشگیرانه در درمان بیماران مستعد سرطان قبل از پیشرفت و وخیم شدن بیماری خواهد بود.

در خواب آرام عادی، عصب‌ها در مغز از حرکت فرد پیشگیری می‌کنند و فلج موقتی ایجاد می‌شود و اگر فرد به اختلال خواب آرام مبتلا باشد، این فلج موقتی ایجاد نخواهد شد و فرد فعالیت جسمی همچون صحبت در خواب، خندیدن، حرکت، فریاد زدن و دیگر موارد را خواهد داشت.

نتایج این تحقیق در نشست علوم اعصاب ۲۰۱۷ کانادا ارائه شده است.

error: Content is protected !!