ارتباط دردناک سینه با قلب!

احساس درد در سینه می تواند نشانه ای از یک حمله قلبی یا شرایط قلبی دیگر بوده، اما می تواند نشانه ای از دیگر مشکلات مرتبط با تنفس، گوارش، استخوان ها و ماهیچه ها و دیگر جنبه های سلامت جسمانی و روانی نیز باشد.

ارتباط دردناک سینه با قلب!

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “هلث لاین“، احساس درد در سینه همواره باید جدی گرفته شود، حتی زمانی که درد خفیف است یا به بروز شرایط تهدیدکننده زندگی مشکوک نیستید.

نشانه های یک وضعیت اضطراری

یک حمله قلبی همواره شامل احساس درد در سینه نمی شود. از علائم حمله قلبی به همراه سینه درد ناگهانی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– تنگی نفس

حالت تهوع

– سبکی سر

– عرق سرد

اگر این علائم برای پنج دقیقه یا بیشتر ادامه داشتند، باید با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید. شما ممکن است یک حمله قلبی را تجربه کرده باشید. حمله قلبی می تواند به احساس درد در فک، گردن، پشت یا بازوها نیز منجر شود.

دلایل سینه درد مرتبط با قلب

سینه درد مرتبط با قلب اغلب با تنگی نفس یا دشواری های دیگر در تنفس همراهی می شود. شما ممکن است تپش قلب یا ضربان سریع قلب را نیز تجربه کنید.

آنژین

سینه درد مرتبط با آنژین: به عنوان فشار، یا احساس فشرده شدن قلب تعریف می شود

آنژین شرایطیست که در آن خون همچنان در ماهیچه قلب جریان دارد، اما مقدار آن کاهش چشمگیری داشته است. این شرایطی نسبتا شایع است که افراد بسیاری را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد.

علائم آنژین شامل موارد زیر می شوند:

– احساس فشار در سینه یا احساس فشرده شدن قلب

– درد در قسمت های مختلف نیم تنه بالایی بدن

– سرگیجه

گاهی اوقات، آنژین با یک حمله قلبی اشتباه گرفته می شود. برخلاف یک حمله قلبی، آنژین موجب آسیب دائمی به بافت قلب نمی شود.

دو نوع اصلی آنژین وجود دارند که شامل «پایدار» و «ناپایدار» می شوند. آنژین پایدار قابل پیش بینی است. این شرایط زمانی رخ می دهد که شما از نظر جسمانی فعال هستید و قلب عمل پمپاژ را سخت‌تر از حد معمول انجام می دهد. این شرایط به طور معمول با استراحت از بین می رود.

آنژین ناپایدار می تواند در هر زمانی، حتی وقتی نشسته اید و آرام هستید نیز رخ دهد. آنژین ناپایدار یک نگرانی جدی‌تر محسوب می شود زیرا به خطر بیشتر برای تجربه یک حمله قلبی اشاره دارد.

اگر مطمئن نیستید که آنژین یا یک حمله قلبی را تجربه می کنید، جانب احتیاط را رعایت کرده و با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید. اگر هر نوع از آنژین را تجربه می کنید باید هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

حمله قلبی

سینه درد مرتبط با حمله قلبی: درد تیز و تیر کشیدن، یا احساس تنگی و فشار

یک حمله قلبی زمانی که رخ می دهد که یک یا تعداد بیشتری از شریان هایی که خون مورد نیاز ماهیچه قلب را تامین می کنند، مسدود شده باشند. هر زمان که ماهیچه ای در بدن از خون سرشار از اکسیژن محروم شود، این شرایط می تواند موجب درد قابل توجهی شود و ماهیچه قلب نیز از این مساله مستثنی نیست.

سینه درد ناشی از یک حمله قلبی همانند دردی تیز و احساس فرو رفتن جسمی نوک تیز در بدن به نظر می رسد یا ممکن است بیشتر شبیه به احساس تنگی و فشار در سینه باشد. از دیگر علائم یک حمله قلبی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– تنگی نفس

– سبکی سر

– عرق سرد

– حالت تهوع

– نبض سریع یا نامنظم

– یک توده در گلو یا احساس خفگی

– نشانه های شوک، مانند ضعف ناگهانی و شدید

– بی حسی در یک دست

– احساس مبهم این که مشکلی وجود دارد

یک حمله قلبی همواره وضعیت پزشکی اضطراری محسوب می شود. هرچه زودتر به نشانه ها و علائم حمله قلبی واکنش نشان داده و درمان زودتر آغاز شود، این رویداد قلبی آسیب کمتری را به همراه خواهد داشت. یک حمله قلبی ممکن است نیازمند عمل جراحی بای‌پس یا استفاده از یک استنت در یک یا تعداد بیشتری از شریان های کرونری مسدود شده باشد.

میوکاردیت

سینه درد مرتبط با میوکاردیت: درد خفیف یا احساس فشار

در برخی موارد، سینه درد مرتبط با قلب به واسطه التهاب ماهیچه قلب که بیشتر در نتیجه یک عفونت ویروسی رخ داده، شکل می گیرد. این شرایط به نام «میوکاردیت» شناخته می شود. حدود ۱٫۵ میلیون مورد میوکاردیت هر ساله در سراسر جهان گزارش می شود.

از علائم میوکاردیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– سینه درد خفیف

– احساس فشار در سینه

– تنگی نفس (شایع‌ترین نشانه)

– تورم در پاها

– تپش قلب

اگر علائم خفیف هستند، هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنید. اگر سینه درد، تنگی نفس و دیگر نشانه ها شدیدتر هستند با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

پریکاردیت

سینه درد مرتبط با پریکاردیت: درد تیز و مبهم که به طور معمول از مرکز یا سمت چپ سینه آغاز می شود

یکی دیگر از انواع التهاب قلب به نام «پریکاردیت» شناخته می شود. پریکاردیت به التهاب کیسه آبکی و کوچک احاطه کننده قلب گفته می شود که ممکن است به واسطه عفونت های ویروسی یا باکتریایی رخ دهد. عمل جراحی قلب نیز می تواند به پریکاردیت منجر شود. در بیشتر موارد پریکاردیت، دلیل ناشناخته است.

پریکاردیت چندان شایع نیست.

پریکاردیت می تواند موجب سینه دردی شود که شبیه یک حمله قلبی به نظر می رسد. درد ممکن است تیز و مبهم بوده و به طور معمول از مرکز یا سمت چپ سینه آغاز می شود. درد گاهی اوقات به سمت پشت حرکت می کند. از دیگر علائم پریکاردیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– خستگی

– ماهیچه درد

– تب خفیف

علائم اغلب پس از یک یا دو هفته استراحت یا مصرف دارو از بین می روند.

اگر فکر می کنید یک حمله قلبی را تجربه کرده اید با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید. اگر سینه درد خفیف است مراجعه به پزشک برای بررسی دقیق شرایط را مد نظر قرار دهید. در صورت ابتلا به هر گونه عفونت به آن توجه داشته باشید زیرا ممکن است محرک پریکاردیت باشد.

آنوریسم آئورتی

سینه درد مرتبط با آنوریسم آئورتی: ممکن است موجب علائم مشهود نشود، یا حساسیت به لمس در سینه ایجاد شود

آئورت بزرگ‌ترین شریان در بدن انسان است و مسئولیت انتقال خون از قلب به شبکه ای گسترده از رگ های خونی که خون مورد نیاز بیشتر قسمت های بدن را تامین می کنند، بر عهده دارد. این میزان جریان خون می تواند موجب شکل گیری یک تورم در دیواره آئورت شود. این تورم بادکنک مانند به نام «آنوریسم آئورتی» شناخته می شود.

شما ممکن است بدون این که متوجه باشید به آنوریسم آئورتی مبتلا باشید.خود تورم ممکن است موجب هیچ علائمی نشود. با این وجود، از علائم آنوریسم آئورتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– حساسیت به لمس در سینه، پشت یا شکم

– سرفه

– تنگی نفس

در صورت مشاهده هر گونه تغییر در شرایط تنفس که با ناراحتی سینه همراهی می شود، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

پارگی یا ترکیدگی آئورتی

سینه درد مرتبط با پارگی یا ترکیدگی آئورتی: درد تیز ناگهانی در سینه و قسمت بالایی پشت

یک آنوریسم آئورتی می تواند به یک پارگی آئورتی منجر شود که به پارگی در لایه های دیواره آئورت ارجاع می شود که اجازه نشت خون به بیرون را می دهد. همچنین، یک آنوریسم آئورتی می تواند ترکیدگی را تجربه کند که خونریزی از آئورت را به همراه دارد.

علائم پارگی یا ترکیدگی آنوریسم آئورتی شامل موارد زیر می شوند:

– درد ناگهانی، تیز و پایدار در سینه و قسمت بالایی پشت

– درد در دست ها، گردن یا فک

– دشواری در تنفس

این علائم باید به سرعت درمان شده و فرد کمک پزشکی فوری دریافت کند. در صورت عدم درمان مناسب، یک پارگی یا ترکیدگی آئورتی می تواند مرگبار باشد.

کاردیومیوپاتی

سینه درد مرتبط با کاردیومیوپاتی: ممکن است درد با شدت متوسط پس از غذا خوردن یا ورزش احساس شود

کاردیومیوپاتی به چندین بیماری ماهیچه قلب ارجاع می شود. آنها می توانند موجب ضخیم یا نازک شدن ماهیچه قلب یا عوارض دیگر شوند که بر توانایی پمپاژ این اندام تاثیرگذار هستند. ممکن است پیرو یک بیماری دیگر به کاردیومیوپاتی مبتلا شوید یا این شرایط را به ارث ببرید.

از علائم کاردیومیوپاتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– تنگی نفس، به ویژه پس از فعالیت جسمانی

– تورم در پاها و قوزک ها

– سینه درد که ممکن است با فعالیت جسمانی یا پس از خوردن یک وعده غذایی سنگین تشدید شود

– تپش قلب

– ریتم قلب نامنظم

در صورت مواجهه با این علائم به پزشک مراجعه کنید. اگر تنگی نفس یا سینه درد تشدید شدند با مرکز فوریت های پزشکی تماس بگیرید.

بیماری دریچه قلب

سینه درد مرتبط با بیماری دریچه قلب: درد، فشار، یا تنگی به طور معمول هنگام فعالیت جسمانی

قلب انسان دارای چهار دریچه است که جریان خون به درون و بیرون این اندام را کنترل می کنند. با افزایش سن، خطر مشکلات دریچه قلب نیز افزایش می یابد.

علائم بیماری دریچه قلب به نوع خاص اختلال دریچه بستگی دارد و ممکن است شامل موارد زیر باشند:

– سینه درد، فشار یا تنگی در زمان فعالیت جسمانی

– خستگی

– تنگی نفس

– نجوای قلب که یک ضربان قلب غیرمعمول است و پزشک می تواند با کمک گوشی پزشکی (استتوسکوپ) آن را تشخیص دهد

اگر با سینه درد یا احساس فشار هنگام فعالیت جسمانی مواجه شدید، برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید. ممکن است با شرایطی اضطراری مواجه نباشید، اما با تشخیص زود هنگام، درمان نیز سریع‌تر آغاز می شود.

error: Content is protected !!