ارتباط وزن پایین هنگام تولد با روند سریع تر افزایش سن در پسران

به گزارشخبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، تیمی از محققان کانادایی گروهی از نوزدان متولدشده با وزن بسیار پایین و نوزادان با وزن عادی را از سال ۱۹۷۷ مورد پیگیری قرار دادند.

زمانی که شرکت کنندگان به دهه ۳۰ عمرشان رسیدند، محققان ژن ۴۵ فرد که هنگام تولد وزن پایین داشتند را با ژن ۴۷ فردی که وزن شأن هنگام تولد نرمال بود مقایسه کردند.

محققان دریافتند که پس از در نظر گرفتن مسائل سلامت که می‌تواند نتایج را تحت تأثیر قرار دهد، پسرانی که زودهنگام متولد شده بودند نسبت به پسران متولد شده با وزن طبیعی، روند افزایش سن سریع‌تری داشته و پنج سال پیرتر بودند. این تفاوت در دختران مشاهده نشد.

دکتر «رایان ون لیشات»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه مک مستر کانادا، در این باره می‌گوید: «اگرچه مشخص نیست که چرا پیری بیولوژیکی در پسران زودهنگام متولدشده دیده می‌شود، اما این نشان می‌دهد که دوره جنینی نقش مهمی در روند افزایش سن دارد.»

تیم وی خاطرنشان کرد که سرعت افزایش سن ممکن است تحت تأثیر فشارهای بیولوژیکی در رحم و سپس در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان باشد.

محققان معتقدند افراد باید در بزرگسالی با یک رژیم غذایی متعادل، پرهیز از استعمال دخانیات، خواب و ورزش مناسب، مدیریت استرس، و ایجاد روابط اجتماعی قوی، سلامت شأن را بهبود بخشند.

error: Content is protected !!