از خانه‌تکانی به صورت مداوم خودداری کنید

یک فیزیوتراپیست از همه افراد خواست که از انجام کارهای خانه‌تکانی بصورت مداوم خودداری کرده و حتما بعد از یک تا یک و نیم ساعت، کار را تعطیل کرده و به استراحت بپردازند.

دکتر محمدباقر صداقت‌جو در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شروع خانه‌تکانی در روزهای پایانی سال، از همه افراد خواست تا به هنگام خانه تکانی به برخی نکات جهت حفظ سلامت خود توجه داشته باشند.

وی افزود: یکی از نکاتی که باید به آن توجه شود این است که کارهای سنگین ابتدای روز انجام شده و کارهای سبک تر به آخر روز که بدن خسته است، موکول شود.

صداقت‌جو تصریح کرد: افراد باید دقت داشته باشند به هنگام کار فشار را بر روی عضلات تقسیم کنند تا یک عضله یا یک بخش بدن دچار آسیب نشود، به طور مثال زمان شیشه پاک کردن از تمام قسمت‌های دست، آرنج و بازو استفاده کنند و تنها فشار را بر انگشتان دست وارد نکنند.

وی در خصوص اجسام سنگین هشدار داد و افزود: افراد باید دقت داشته باشند که اجسام سنگین را با رعایت اصول آن و به کمک چند نفر بلند کنند.

صداقت‌جو افزود: در خصوص بلند کردن سایر اجسام نیز افراد نباید از کمر خود برای این کار استفاده کنند و نباید برای بلند کردن جسم خم شوند، بلکه باید نشسته و به کمک زانو به همراه جسم بلند شوند تا فشاری به کمر آنها وارد نشود.

این فیزیوتراپیست با بیان اینکه شکستگی مفاصل و مچ دست در خانه تکانی نوروز افزایش می‌یابد، اظهار کرد: متاسفانه شاهدیم که به دلایلی از جمله سقوط از پله و لیزخوردگی در کف آشپزخانه و محل‌های سرامیک، افراد دچار شکستگی می‌شوند، لذا از همه افراد می‌خواهیم تا حد امکان از بالارفتن از پله اجتناب کرده و در صورت نیاز حتما نکات ایمنی را رعایت کنند.

صداقت‌جو تصریح کرد: متاسفانه برخی از این حوادث منجر به بروز ضایعات نخاعی نیز شده که جبران ناپذیر است.

وی بر تقسیم کار به هنگام خانه تکانی تاکید کرد و افزود: افراد باید از کار مداوم خودداری کرده و حتما در فواصل بین کار استراحت داشته باشند و بعد از یک تا یک و نیم ساعت کار، مدتی را به استراحت پرداخته و کار را تعطیل کنند.

این فیزیوتراپیست مشکلات گردن و کمر را از جمله دردهای شایع بعد از خانه‌تکانی عنوان کرد و افزود: همچنین برخی افراد نیز که از قبل سابقه مشکل اسکلتی دارند، با خانه تکانی مشکل آنها تشدید می شود.

صداقت جو بر داشتن تغذیه صحیح در ایام خانه‌تکانی هم تاکید کرد و افزود: متاسفانه خانواده‌ها در این ایام از تغذیه خود غافل می‌شوند و این در حالیست که با افزایش فشار کار خانه تکانی باید به امر تغذیه در جهت تامین انرژی مورد نیاز بدن بیش از پیش توجه داشته باشند.

error: Content is protected !!