از شرایط نگران کننده پوستی پس از ۴۰ سالگی

پوست بزرگترین اندام بدن انسان است و وظایف مختلفی را بر عهده دارد. پوست از اندام های داخلی بدن محافظت می کند، وظیفه ارسال پیام ها به مغز را بر عهده دارد، ویتامین تولید می کند، و دمای بدن را تنظیم می کند. همچنین، این اندام در برابر عناصری مانند گرما، سرما، رطوبت، دود و سموم دیگر مقاومت می کند.

از شرایط نگران کننده پوستی پس از 40 سالگی

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “ایزی هلث آپشنز”، پس جای شگفتی نیست که با ورود به دهه پنجم یا ششم زندگی خود، برخی شرایط عجیب برای پوست شما رخ دهند. برخی از این تغییرات مانند بروز چین و چروک یا لکه های تیره مرتبط با افزایش سن، غیر منتظره نیستند. همچنین، آنها نشانه ایی اجتناب ناپذیر از افزایش سن هستند.

با این وجود، برخی نشانه ها و علائم می توانند نشان دهنده موردی نگران کننده‌تر و حتی خطرناک باشند. در ادامه با برخی نشانه های پوستی که با افزایش سن باید توجه ویژه ای به آنها داشته باشید، بیشتر آشنا می شویم.

کراتوز اکتینیک

کراتوز اکتینیک یا کراتوز خورشیدی شایع‌ترین نوع ضایعه پوستی پیش سرطانی است که در آن ضایعات پوسته پوسته و خشن معمولا به صورت خوشه ای روی پوست شکل می گیرند. این شرایط در نتیجه قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید و/یا دستگاه های برنزه کننده پوست، و به ندرت در نتیجه قرار گرفتن طولانی مدت در معرض پروتو اکس شکل می گیرد.

در صورت عدم درمان، کراتوز اکتینیک می تواند به کارسینوم سلول سنگفرشی، دومین نوع شایع سرطان پوست تبدیل شود.

کراتوز سبورئیک

۳۰ درصد مردم حداقل با یکی از این ضایعات زگیل مانند تا ۴۰ سالگی مواجه می شوند. در ۷۰ سالگی، سه چهارم افراد دارای آنها هستند.

برخلاف کراتوز اکتینیک، این توده های کوچک موم مانند و قهوه ای رنگ که اغلب با زگیل و خال اشتباه گرفته می شوند، پیش سرطانی نیستند.

کراتوز سبورئیک بیشتر روی صورت، سینه، شانه ها و پشت ظاهر می شود. در صورت از بین رفتن مرزهای این ظایعات پوستی برای بررسی دقیق‌تر شرایط بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

آنژیوم گیلاسی

آنژیوم گیلاسی (خال های قرمز) بیشتر روی سینه، شکم یا پشت ظاهر می شوند. آنها نقطه هایی کوچک به رنگ قرمز روشن و بی خطر هستند، اما در صورت خراشیده شدن می توانند خونریزی کنند.

تمرکز غیر طبیعی رگ های خونی مسئول بروز این دانه های قرمز رنگ است. از آنجایی که ظهور آنها هنگام بارداری افزایش می یابد، باور بر این است که دلیلی هورمونی در پس بروز این شرایط وجود دارد.

این دانه ها به طور معمول کوچک باقی می مانند، اما اگر مشکل آفرین شده یا از نظر زیبایی ظاهری برای فرد ناخوشایند باشند، پزشک می تواند آنها را با لیزر از بین ببرد.

زگیل

زگیل ها ضایعات پوستی بی خطری هستند که عاملی نگران کننده محسوب نمی شوند. تنها خطری که آنها می توانند ایجاد کنند گیر کردن به جواهرات یا چیزهای دیگر و کشیده شدن بیش از حد است که می تواند شرایطی دردناک را رقم زده یا حتی موجب خونریزی شود.

زگیل ها را می توان به روش های مختلف از بین برد.

سیاهرگ های واریسی

در شرایطی که از نظر فنی یک مشکل پوستی محسوب نمی شوند، اما سیاهرگ های واریسی متورم ظاهر نازیبایی به پوست می بخشند. این در شرایطی است که پیامدهای سلامت سیاهرگ های واریسی می تواند نگران کننده‌تر از ظاهر نازیبای آنها باشد.

سیاهرگ های واریسی ممکن است موجب درد و احساس تپش در پاها شوند، که نشانه ای از یک مشکل گردش خون زمینه ای است.

چاقی، ایستادن طولانی مدت، و سابقه خانوادگی از جمله عوامل خطر آفرین برای سیاهرگ های واریسی هستند. برخی زنان ممکن است در دوران بارداری به این شرایط مبتلا شوند.

جراحتی که موجب خونریزی از یک سیاهرگ واریسی شود نیازمند رسیدگی و توجه فوری است.

از درمان های موجود که به بهبود ظاهر و ناراحتی ناشی از سیاهرگ های واریسی کمک می کنند می توان به جوراب های واریس، لیزر درمانی، اسکلروتراپی، و عمل جراحی اشاره کرد.

زخم های پا

بروز مشکلات گردش خون می تواند آسیب دیدگی راحت‌تر پوست را به همراه داشته باشد. در حقیقت، افراد مبتلا به سیاهرگ های واریسی احتمال بیشتری دارد که زخم های پا را نیز تجربه کنند.

از دیگر عوامل خطر آفرین برای این زخم ها که بهبود آنها می تواند هفته ها زمان ببرد می توان به دیابت، پرفشاری خون، لیمفدیما، و نارسایی کلیوی اشاره کرد. از آنجایی که روند بهبودی آهسته است، باکتری ها می توانند وارد زخم های پوست شده و موجب زخم های عفونی و باز شوند. بر همین اساس است که با مشاهده نخستین نشانه ها باید اقدام به درمان صورت بگیرد.

درمان با آنتی بیوتیک و/یا عمل جراحی اغلب برای رسیدگی به این شرایط ضروری است.

درماتیت تماسی

این تحریک پوستی در دو نوع درماتیت آلرژیک، در واکنش به پیچک سمی یا شوینده های معطر، و درماتیت تحریکی، که بیشتر شبیه به لب های ترک خورده یا راش های پوستی و ترک های پوستی بین انگشتان دست و پاست، دیده می شود.

پوست پیرتر به خوبی به درمان های معمول برای درماتیت تماسی واکنش نشان نمی دهد. در حقیقت، خود درمان ممکن است موجب تحریک پوست شود. در این موارد، به احتمال زیاد داروهای تجویزی برای تسکین خارش نیاز هستند.

کبودی

کبودی نشانه ای از آسیب دیدگی رگ های خونی ریز زیر پوست در نتیجه یک آسیب دیدگی است.

با افزایش سن، انسان راحت‌تر می تواند با کبودی مواجه شود که از دلایل آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پوست پیرتر نازک‌تر است و چربی کمتری برای محافظت از رگ های خونی دارد.

رگ های خونی به طور معمول شکننده‌تر و آسیب پذیرتر می شوند.

داروهایی مانند رقیق کننده های خون و آسپرین می توانند لخته شدن خون را دشوار سازند، از این رو، احتمال کبودی را افزایش می دهند.

چگونه از پوست خود محافظت کنیم؟

تغذیه همواره گزینه ای کلیدی برای کند کردن بروز نشانه های پیری محسوب می شود و پوست نیز از این شرایط مستثنی نیست.

افزون بر استفاده از مواد غذایی که برای سلامت پوست مفید هستند، پاکسازی رژیم غذایی نیز اهمیت دارد. این به معنای پرهیز از غذاهای فرآوری شده و آلرژیک است.

استفاده از محصولات مراقبت شخصی طبیعی می تواند به پیشگیری از نابودی باکتری ها و چربی های سالم مورد نیاز پوست کمک کند. این اقدام به حذف شرایطی مانند حساسیت به مواد شیمیایی و قرار گرفتن در معرض سموم نیز کمک می کند.

استفاده از مواد شفابخش طبیعی مانند روغن جوانه گندم که سرشار از ویتامین E است، سنفیتون، گل همیشه بهار، برگ بوصیر، گیاه دارویی لوبلیا یا موم زنبور عسل یکی دیگر از اقداماتی است که می توانید مد نظر قرار دهید.

انجام ورزش، حتی در سطح پیاده روی، برای پوست مفید است زیرا این اندام نیز همانند دیگر اعضای بدن برای ارائه عملکرد درست به جریان خون سرشار از اکسیژن و مواد مغذی نیاز دارد.

در نهایت، مراقب قرار گرفتن در معرض نور خورشید باشید زیرا زیاده‌روی در این کار می تواند موجب پیری پوست شود.

error: Content is protected !!