استفاده از بوتاکس در درمان افسردگی

نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که تزریق بوتاکس تنها چین و چروک‌ها را از بین نمی‌برد. بلکه می‌تواند به درمان افسردگی هم کمک کند.

به گزارش ایسنا به نقل از دیلی‌میل، متخصصان آمریکایی و آلمانی یک پایگاه اطلاعاتی تهیه کردند که عوارض جانبی داروها را بررسی می‌کند. تمرکز این اطلاعات روی بیمارانی است که بوتاکس تزریق کرده بودند.

این محققان دریافتند، بیمارانی که بوتاکس تزریق کرده‌اند، نسبت به سایر بیمارانی که به همان دلیل تحت درمان‌های دیگر قرار گرفتند، ۸۸ – ۴۰ درصد احتمال کمتری در ابتلا به افسردگی داشتند.

غالبا تزریق بوتاکس به عنوان یک روش زیبایی است ولی مزایای درمانی دیگری نیز دارد. از جمله دیگر کاربردهای آن می‌توان به رفع تعریق زیاد، میگرن، اسپاسم و مثانه‌های بیش فعال اشاره کرد.

طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۲۶۴ میلیون نفر در دنیا افسردگی را تجربه می‌کنند.

در حالی‌که این بیماری به طور معمول با ترکیبی از روان درمانی و داروهای ضد افسردگی درمان می‌شود. ولی این راهکارها برای یک سوم این بیماران بی‌تاثیر است.

بر این اساس، روش‌های درمانی جدید برای افسردگی مورد توجه قرار گرفته اند. گرچه هنوز چگونگی عملکرد بوتاکس برای مقابله با افسردگی تایید نشده است.

“روبن آباگیان”(Ruben Abagyan) از دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو و محقق ارشد پروژه گفت: سالهاست که پزشکان تزریق بوتاکس را به دلایل زیبایی انجام می‌دهند. ولی به نظر می‌رسد این روش افسردگی را هم در بیماران کاهش می‌دهد.

تصور می‌شود که کاهش خط و خطوط اخم در ناحیه پیشانی یک حلقه بازتاب که احساسات منفی را تقویت می‌کند، مختل می‌کند.

آباگیان ادامه داد، ولی ما دریافتیم که احتمالا فرآیند پیچیده‌تر است. زیرا در واقع محل تزریق بوتاکس چندان مهم نیست.

محققان پروژه معتقدند که این یافته‌ها می‌تواند به درمانی جدید برای مبارزه با افسردگی که از شایع‌ترین و خطرناک ترین بیماری‌های روانی است، منجر شود.

بوتاکس پس از تزریق، جذب عضله می‌شود و در انتهای اعصابی که فرمان انقباض را به عضلات می‌رسانند مستقر می‌شود. در این محل بوتاکس از آزاد شدن یک واسطه شیمیایی به نام استیل کولین- که مسئول انقباض عضلانی است- جلوگیری می‌کند، در نتیجه دستور انقباض به عضله نمی‌رسد و در حقیقت نوعی فلج عضلانی موقت ایجاد می‌شود که ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد و ناحیه مورد نظر را از چین و چروک صاف می‌کند.

error: Content is protected !!