افزایش۲برابری تخت‌های بیمارستانی هرمزگان در طول ۸سال

این خدمات بتدریج وارد عرصه مراکز بهداشتی و درمانی هرمزگان شده و درطول سه سال اخیر که وضعیت کرونا شدت گرفته به موازات آن شتاب ساخت بیمارستانها از جمله بیمارستان دکتر شریعتی و ۵۳۱ تختخوابی بندرعباس سرعت گرفت که اولی بهره برداری و دومی به شدت درحال تکمیل است.

افزایش تعدادتخت های بیمارستانی در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس، بندرلنگه،حاجی آباد، میناب، رودان، قشم وپارسیان از دیگر تلاش های دولت برای تکمیل حلقه کمبودهای بهداشتی بود که درسال ۹۹ به نتیجه رسید.

باید گفت که اقدام های توسعه ای دولت تدبیر و امید در بخش بهداشت و درمان در جای جای ایران اسلامی به ویژه هرمزگان کاملا مشهود و ملموس است و شاخص های سلامت در این استان در طول فعالیت این دولت رشد قابل ملاحظه ای داشته که یکی از بارزترین آنها افزایش دو برابری تختهای بیمارستانی در هرمزگان است.

در سالیان گذشته فرسودگی زیرساخت های بیمارستانی و کمبود تخت از مشکلات مهم استان هرمزگان بود که اگر این کمبود مورد بررسی و توجه در دولت قرار نمی گرفت، امروز به فاجعه و بحرانی بزرگ در روزهایی کرونایی تبدیل می شد و خسارت جبران ناپذیری بر پیکره سلامت این استان وارد می کرد و به طور یقین زیرساخت‌های فرسوده بیمارستانی هرمزگان و کمبود تجهیزات نمی توانست پاسخگوی نیاز مردم این منطقه در شرایط همه گیری کووید ۱۹ باشد.

استان هرمزگان در حال حاضر با جمعیت حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر دارای ۲۲ بیمارستان اعم از دولتی ، نظامی و بخش خصوصی با بیش از ۲ هزار ۵۷۳ تخت فعال است که نیمی از این تخت ها در طول فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم وارد چرخه درمان این استان شده است.

از مجموع بیمارستانها در استان هرمزگان، ۱۵ بیمارستان با یک هزار و ۸۱۵ تخت دانشگاهی ( دولتی ) و هفت بیمارستان با ۷۵۸ تخت غیردانشگاهی و متعلق به دیگر بخش ها است.

نزدیک شدن میانگین تخت به جمعیت هرمزگان به میانگین کشوری

همانطور که در ابتدای مطلب عنوان شد،هرمزگان از جمله استان هایی است که روند توسعه حوزه بهداشت و درمان آن در طول فعالیت دولت تدبیر و امید بسیار شتابان و پرسرعت بوده و اگرچه هنوز با رسیدن به استانداردها فاصله دارد، اما مسیر حرکتی، مسیر درستی بوده و به طور یقین در صورت حمایت و برنامه ریزی های صحیح و ادامه این روند در دولتهای بعدی به نقطه مطلوب خواهد رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به اقدامات چشمگیر دولت دکتر روحانی در حوزه بهداشت و درمان استان گفت: پیش از این هرمزگان در شاخص تخت به جمعیت فاصله بسیاری با میانگین کشوری داشت که خوشبختانه این فاصله در دولت دوازدهم تا حد زیادی برطرف شده است.

دکتر حسین فرشیدی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر نسبت تخت به جمعیت در استان هرمزگان ۱.۳۶ است و استاندارد کشوری این شاخص ۱.۷۷ می باشد.

وی مجموع تخت های بیمارستانی دانشگاهی و غیردانشگاهی هرمزگان را ۲هزار و ۵۷۳ تخت فعال اعلام کرد و افزود: برای رسیدن به میانگین کشوری تخت به جمعیت باید ۷۷۵ تخت دیگر به مجموع تخت های هرمزگان اضافه شود که بخش قابل توجهی از این مهم تا پیش از پایان دولت و با بهره برداری از بیمارستان بزرگ ۵۳۱ تختخوابی بندرعباس محقق خواهد شد.

 فرشیدی خاطرنشان کرد: در یکسال اخیر گام های بسیاری خوبی در جهت نوسازی و بهره برداری از پروژه های جدید بیمارستانی در هرمزگان برداشته شده که از جمله آنها می توان به بهره برداری از بیمارستان شریعتی و توسعه و نوسازی بیمارستان کودکان اشاره کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: در روزهایی که این استان در وضعیت قرمز ابتلا به کرونا قرار داشت نیز وزارت بهداشت به صورت ویژه تجهیزات و منابع مالی مورد نیاز جهت مقابله با ویروس کرونا و درمان مبتلایان در هرمزگان را تامین و  چتر حمایتی خود را گسترده تر کرد.

وی ابراز داشت: با حمایت های ویژه دولت ، علاوه بر تجهیز بیمارستان ها به واسطه نیاز شدید بخش های درمانی در دوران کرونا، یک هزار و ۱۶۷ طرح جامع سلامت نیز در مراکز شبانه روزی در این دولت در سطح استان هرمزگان اجرا شده است.

گام های مهم دولت در جهت بیمارستان سازی در هرمزگان

آمار و ارقام نشان دهنده فعالیت ویژه دولت دوازدهم در بخش درمان و بیمارستان سازی در استان هرمزگان است و از ابتدای این دولت تاکنون در بسیاری از بخش‌ها با تکمیل بیمارستان‌های موجود در شهرستان‌ها، ایجاد بخش‌های دیالیز، توسعه اورژانس‌ها، افزایش تخت در مجموعه بیمارستان‌های استان، گام‌های بزرگی در راستای توسعه و افزایش امکانات بیمارستانی این استان برداشته شده است.

همانگونه که بیان شد، تا پیش از فعالیت دولت تدبیر و امید ، استان هرمزگان از نظر ایجاد زیرساخت های بهداشت و درمان که از مهمترین و پایدارترین سرمایه گذاری ها در هر منطقه ای می باشد، جزو فقیرترین استان‌ها بود که با تلاش‌های صورت گرفته شمار تخت های بیمارستانی و همچنین تجهیزات پزشکی و درمانی در این منطقه افزایش یافته است.

بیمارستان ۱۳۰ تختخوابی فوق تخصصی زنان و زایمان دکتر علی شریعتی بندرعباس به عنوان یکی از طرح‌های مهم بهداشت و درمان در استان هرمزگان مهرماه پارسال با حضور معاون اول رییس جمهوری و معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به بهره برداری رسید.

این مرکز درمانی ۱۳۰ تختخوابی با زیربنای ۱۰هزار و ۶۶۰ مترمربع و اعتباری افزون بر یکهزار و ۳۰۰ میلیارد ریال در راستای ارائه خدمت به زنان، مادران باردار و کودکان و نوزادان ساخت و تجهیز شده است.

اورژانس، پنج اتاق عمل مجهز، بخش زایمان، بخش مراقبت پس از زایمان، بخش مادران پرخطر، (آی.سی.یو و ان.آی.سی.یو)، بخش نوزادان، رادیولوژی، آزمایشگاه، بخش زنان، بخش بستری و کلینیک تخصصی و فوق تخصصی از مهم‌ترین بخش‌های این بیمارستان می‌باشد.

با اجرای طرح بیمارستان شریعتی بندرعباس که تنها بیمارستان تخصصی زنان در استان هرمزگان است نیاز بیش از ۱.۶ میلیون نفر از جمعیت هرمزگان به خدمات فوق تخصصی حوزه زنان و زایمان و بیش از ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت استان‌های مجاور که خدمات درمانی خود را از استان هرمزگان دریافت می‌کنند، برطرف شده است.

این بیمارستان یکی از مجهزترین بیمارستان‌های استان هرمزگان است و آبان ماه پارسال آزمونی برای جذب نیرو برای خدمت در این بیمارستان برگزار و ۱۰۲ نیرو جذب و آموزش‌های لازم را فراگرفته‌اند.

بیمارستان ۵۳۱ تختخوابی بندرعباس یکی دیگر از مهمترین پروژه های دولت تدبیر و امید در هرمزگان است که طبق برنامه ریزی های انجام شده استانداری هرمزگان و دانشگاه علوم پزشکی باید تا قبل از پایان دولت به بهره برداری کامل برسد.

بر اساس پیش بینی‌ها قرار بود این طرح در ۲ سال آینده به بهره برداری برسد که با دستور رییس جمهوری و اهتمام وزارت بهداشت، این مهم تا پیش از پایان کار دولت دوازدهم محقق می شود.

 این پروژه مهم بیمارستانی با جدیت و اهتمام ویژه در دست اجرا است و طبق گفته فریدون همتی استاندار هرمزگان ،رییس جمهوری برای تکمیل وبهره برداری این طرح درمانی به سازمان برنامه وبودجه کشور دستور دادند که تامین مالی مورد نیاز و حمایت‌های ویژه صورت گیرد.

پارسال اعتبارهای بسیار خوبی برای اجرای این پروژه تخصیص یافت و ردیف های بودجه ای ویژه نیز برای آن تعریف شد که مجموع رقم های تخصیص یافته بیش از سه هزار میلیارد ریال است.

از سویی دیگر دولت دوازدهم حمایت ویژه ای از سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه بهداشت و درمان دارد که در نتیجه این حمایت ها ، پارسال عملیات احداث بیمارستان ۲۲۶ تختخوابی رازی بندرعباس با مشارکت بخش خصوصی آغاز شد.

بیمارستان فوق تخصصی رازی بندرعباس با زیربنای ۳۶ هزار متر مربع و ۲۲۶ تخت بستری و ویژه در مدت زمان حدود ۴۸ ماه با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان ساخت و به بهره برداری خواهد رسید.

اجرای طرح های بنیادی برای توسعه سلامت

بهداشت و درمان به منظور ارتقای سطح سلامت جامعه همیشه یکی از مهمترین اولویت ها برای دولت ها است که دولت تدبیر و امید طرح های بنیادی و موثری برای توسعه سلامت داشته است که از جمله آن می توان به اجرای طرح جامع سلامت اشاره کرد .

به دلیل کم توجهی به حوزه بهداشت و درمان هرمزگان در سالهای گذشته ، مقوله درمان در این استان در حال تبدیل به یک بحران بود که اجرای طرح تحول نظام سلامت در دولت تدبیر و امید بخش زیادی از این بحران را برطرف کرد وبه اعتقاد کارشناسان دولت دکتر روحانی با اجرای طرح تحول نظام سلامت، کاری که باید در طول دو دهه انجام می شد را در مدت بسیار کوتاهی اجرا کرد.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: با اجرای طرح تحول سلامت ، خدمات بسیاری در حوزه بهداشت و درمان این استان انجام شد که از جمله آن حضور پزشک متخصص و فوق تخصص در مناطق محروم روستایی که همچون یک رویا بود، به واقعیت تبدیل شد.

دکتر نوروزیان ارتقای خدمات ویزیت، ترویج زایمان طبیعی و کاهش سزارین، اجرای هتلینگ در بیمارستان ها، کاهش فرانشیز دریافتی از بیماران و ماندگاری پزشکان در مناطق محروم را از جمله دیگر مزایای طرح تحول سلامت عنوان کرد.

این مقام مسوول تصریح کرد: با تلاش های صورت گرفته در این دولت هم اکنون مناطق شرق، غرب و مرکز استان مجهز به دستگاه های سی تی اسکن و تصویربرداری پزشکی هستند و دیگر نیازی به مراجعه به استان های همجوار نیست.

وی ابراز داشت: تا پیش از این مردم هرمزگان در بحث سلامت به ویژه در مناطق غربی و شرقی با مشکلات عدیده ای روبرو بودند به گونه ای که برای گرفتن یک ام آر آی باید گاهی اوقات یک تا سه ماه در نوبت می ماندند و یا به استان های دیگر مراجعه می کردند که امروز این مشکل حل شده است.

نوروزیان خاطرنشان کرد: هرمزگان که زمانی وضعیت بهداشتی و درمانی خوبی نداشته، امروز به مرحله ای از رشد و توسعه و امنیت رسیده که شاهد فعالیت بانوان پزشک متخصص در آن هستیم.

به گفته وی امروز بیش از ۲۰۰ پزشک زن در رشته های مختلف پزشکی در بیمارستان های دانشگاهی و غیر دانشگاهی در این استان مشغول به فعالیت هستندو حتی در دورترین و کم برخوردارترین نقاط استان هرمزگان از جمله بشاگرد نیز بیمارستان داریم که خدمات بهداشتی و درمانی لازم را به مردم ارایه می دهد.

توسعه ناوگان اورژانس هرمزگان یادگاری ارزشمند از دولت

اهمیت موضوع اورژانس و خدمات پیش بیمارستانی بر کسی پوشیده نیست و از همین رو نیز باید توجه بسیار زیادی به ارائه خدمات درمانی در تمام سطوح درمانی در اورژانس داشت که برای تحقق این مهم در سالهای اخیر گام های خوبی در هرمزگان برداشته شده است.

رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به توسعه پروژه های پیش بیمارستانی در استان گفت: این استان دارای ۵۷ پایگاه جاده ای و روستایی، ۲۰ پایگاه شهری، ۲ پایگاه دریایی و دو پایگاه هوایی است که پارسال با حمایت دولت و وزارت بهداشت، پنج پروژه پیش بیمارستانی در استان به بهره برداری رسید.

دکتر حسین قاسمی اظهار داشت: این پروژه ها شامل سه پایگاه اورژانس شهری در بندرعباس و دو پایگاه اورژانس هوایی در بستک و بندرلنگه بود و هم اکنون نیز ساخت پنج پایگاه اورژانس در شهرستان های بندرلنگه و میناب در دست انجام است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین درسال ۹۹ به منظور تامین بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز در اورژانس استان، مجوز جذب ۱۵۰ نفر نیرو از سوی وزارت بهداشت صادر شد .

دکتر قاسمی تصریح کرد: در دولت دوازدهم ۶۰ دستگاه آمبولانس به ناوگان اورژانس استان اضافه شد که اتفاق بسیار مهمی برای این بخش محسوب می شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مهمترین اقدامات انجام شده در حوزه اورژانس هرمزگان، آغاز به کار نخستین پایگاه اورژانس ۱۱۵ ویژه بانوان در استان بود که این مهم در دولت دوازدهم محقق شد.

این مقام مسوول تصریح کرد: با توجه به اینکه نیمی از جمعیت استان را بانوان تشکیل می‌دهند، نبود پایگاه اورژانس بانوان در برخی موارد در ارائه خدمات مشکلاتی ایجاد می‌کرد که با آغاز به کار اورژانس ویژه بانوان ، در ماموریتهای اورژانس برای رفاه حال بانوانی که شاید در هنگام سوانح و حوادث مشکلاتی داشته باشند و نیاز به حضور خانم باشد از تکنسین های خانم استفاده می شود.

قاسمی اختصاص اتوبوس آمبولانس و آمبولانس های ویژه مسیرهای سخت گذر و تامین اعتبار برای نوسازی هفت پایگاه اورژانس شهری و جاده ای را از دیگر حمایت های دولت برای حوزه بهداشت و درمان هرمزگان عنوان کرد.

نهضت توسعه بهداشت و درمان هرمزگان همچنان ادامه دارد

تلاش های دولت برای توسعه بهداشت و درمان هرمزگان که از نخستین سالهای فعالیت این دولت و در اوج تحریم و شرایط سخت آغاز شده، در این روزها و ماه های پایانی فعالیت این دولت نیز همچنان ادامه دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با اشاره به تداوم نهضت توسعه بهداشت و درمان استان گفت: در همین راستا نیز هفته سلامت امسال ۲۳ پروژه بهداشتی و درمانی در هرمزگان به بهره برداری رسید.

دکتر محمود حسین پور بیان داشت: اعتبار هزینه شده برای اجرای این پروژه ها، ۲۱۱ میلیاردو ۵۴۰ میلیون ریال است که در هشت شهر اجرا شده که از این شمار پروژه، ۹ مورد با اعتبار ۱۶۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال توسط خیران در شهرستان های جاسک، سیریک، بشاگرد و پارسیان به بهره برداری رسیده است.

وی از جمله پروژه های شاخص افتتاح شده را آزمایشگاه کووید ۱۹ در بندرلنگه، خانه بهداشت در سیریک، چندین واحد زیست پزشک در بشاگرد و حاجی آباد اعلام کرد.

حسین پور ادامه داد: دهه فجر پارسال نیز ۳۰ طرح بهداشتی و درمانی مهم با حضور وزیر بهداشت در هرمزگان به بهره برداری رسید که برای اجرای این تعداد طرح افزون بر ۲ هزار و ۳۷۲ میلیارد و ۶۹۸ ریال اعتبار هزینه شده بود.

وی بیان داشت: این طرح‌ها به صورت همزمان در شهرستان‌های بندرعباس، میناب، بشاگرد، قشم، سیریک و جاسک به بهره‌برداری رسید.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: اورژانس بزرگ بیمارستان شهید محمدی، اتاق عمل بیمارستان کودکان، بخش بستری و CT بیمارستان کودکان، پایگاه سلامت سجادیه، مرکز جامع سلامت خونسرخ و پایگاه اورژانس دهنو از جمله طرح هایی بود که دهه فجر پارسال در بندرعباس مرکز استان به بهره برداری رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: در مدت یکسال گذشته با وجود کرونا، اقدامات خوبی در استان انجام شد که می توان به افزایش۱۴درصدی جامعه علوم پزشکی هرمزگان معادل یک هزار و ۵۰۰ نفر اشاره کرد.

به گفته حسین پور در این مدت ۲۷۰ بهورز و ۵۵ پرستار جدید جذب شدند و در مجموع ۴۵ تخت ای سی یو با کمک های وزارتخانه و مساعدت های استانی به ظرفیت بیمارستان های هرمزگان افزوده شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین هفته دولت پارسال حدود ۱۶۴ پروژه در بخش بهداشت و درمان در سراسر کشور افتتاح شد که این استان با ۱۲پروژه بیشترین تعداد را به خود اختصاص داد.

به گفته حسین پور این موضوع نشان دهنده دغدغه مندی جدی در سطح محلی و ملی نسبت به مسائل بهداشتی و درمانی هرمزگان است.

وی ادامه داد: برخی عقب ماندگی های قدیمی و نبود زیرساخت های لازم مانند راه مناسب در برخی مناطق دور افتاده برای رساندن امکانات بهداشتی و درمانی به سراسر استان، ارائه خدمت در این بخش مهم و حیاتی را با دشواری هایی روبرو کرده که در دولت تدبیر و امید تمام این مسائل در کانون توجه قرار گرفت و بخش قابل ملاحظه ای از آن نیز تاکنون برطرف شده است.

انجام نخستین جراحی های برداشت عضو برای پیوند در هرمزگان

روند توسعه بهداشت و درمان در هرمزگان در طول فعالیت دولت تدبیر و امید چنان شتابان بوده که امروز شاهد انجام جراحی های حساس از جمله برداشت عضو جهت پیوند در این استان هستیم.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این خصوص گفت: برای نخستین بار در تاریخ پزشکی این استان عمل برداشت عضو برای پیوند در دولت تدبیر و امید محقق شد و جراحی های کم نظیری توسط پزشکان فعال در هرمزگان صورت می گیرد که همه این موارد نشان از رشد بخش بهداشت و درمان این استان دارد.

دکتر فاطمه نوروزیان ابراز داشت:با پیشرفت های صورت گرفته در حوزه بهداشت و درمان هرمزگان و فراهم شدن امکانات پیوند عضو، واحد اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از سال ۹۶ فعالیت خود را آغاز کرد.

وی با اشاره به اقبال مردم از اقدام ایثارگرانه اهدای عضو، خاطرنشان کرد: با فعالیت واحد اهدای عضو در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، روزانه به طور میانگین بین ۷ تا ۱۰ نفر از استان برای دریافت کارت اهدای عضو اقدام می کنند.

جبران کمبود زیرساختی هرمزگان در درمان افتخار دولت دوازدهم است

 توسعه زیر ساخت های بهداشت ودرمان همواره با حمایت های مدیران ارشد استان مواجه بوده و با پیگیری و توجه به حل این مشکلات شتاب بیشتری به تامین اعتبار و به سرانجام رساندن طرح های این بخش شده است.

 استاندار هرمزگان جبران کمبود زیرساختی هرمزگان در حوزه بهداشت و درمان را افتخار دولت دوازدهم دانست و گفت: افزون بریکهزار و ۷۰۰ تخت بیمارستانی در چهار سال گذشته با توسعه بیمارستان های موجود یا ساخت مراکز درمانی جدید اضافه شده است.

فریدون همتی افزود: یکی از افتخارهای دولت دوازدهم کمک اساسی به جبران کمبودهای زیرساختی هرمزگان در بخش درمان است که بخش های زیادی از آن انجام شده و تلاش می کنیم بقیه طرح های این حوزه نیز تا پایان دولت به بهره‌برداری برسند.

وی تصریح کرد: محرومیت هرمزگان در بخش بهداشت و درمان زیاد بود و به خصوص در بندرعباس کاری انجام نشده بود که ظرف چهار سال گذشته اتفاق بزرگی در این استان رخ داد و در بخش خانه‌های بهداشت هم کارهای بزرگی انجام شده اما کافی نیست.

کلام آخر

لازمه دستیابی به توسعه پایدار، توجه ویژه به مقوله سلامت است که این بحث در طول هشت سال اخیر و با وجود همه مشکلات و تنگناهای مالی و تحریم های ظالمانه دشمنان در هرمزگان با جدیت هر چه تمام تر دنبال شده است، اما نباید فراموش کنیم که این اقدامات لازم اما هنوز برای این استان پهناور کافی نیست و مسیر بسیاری برای برقراری عدالت در حوزه سلامت باقی مانده است.

اگرچه که مردم هرمزگان برای استفاده از خدمات بهداشت و درمان دیگر کمتر به استان های همجوار مراجعه می کنند، اما هنوز دسترسی مردم روستاها و مناطق محروم به امکانات و متخصصان به طور کامل فراهم نیست و راه زیادی برای رسیدن به نقطه مطلوب باقی مانده است.

error: Content is protected !!