افزایش ۱۵ درصدی اهدای خون در ماه رمضان امسال

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از وزارت بهداشت درمان بشیر حاجی بیگی با بیان اینکه ۲۳ هزار نفر برای بار اول خون اهدا کرده اند، گفت: در ماه رمضان امسال صدو هفتاد ونه هزار و ۹۲۵ نفر به مراکز انتقال خون سراسر کشور برای اهدای خون مراجعه کردند که از این تعداد صدو چهل و دو هزار و ۲۵۴ واحد خون اهدا شده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه در طی این مدت ۲۷۰ نفر برای اهدای پلاسمای هیپرایمیون(کووید) در سراسر کشور مراجه کرده اند، گفت: از این تعداد ۲۱۴ واحد پلاسما اهدا شده است.

حاجی بیگی اظهار داشت: بیشترین میزان رشد اهدای خون در ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ مربوط به استان های خوزستان، سیستان و بلوچستان، قزوین، بوشهر و هرمزگان بوده است.

وی تصریح کرد: همچنین بیشترین میزان خون اهدا شده در ماه رمضان امسال در استان های تهران، فارس، خراسان رضوی، خوزستان، مازندران و اصفهان بوده است.

سازمان انتقال خون در ایران متولی جمع آوری و تامین خون مورد نیاز بیمارستان ها  و مراکز درمانی است و گاهی به دلیل برخی شرایط  مانند وقوع برخی از حوادث و اعمال جراحی نیاز به خون افزایش می یابد و تامین خون و فرآورده های آن فقط از راه اهدای خون توسط اهدا کنندگان که انسان هایی نوع دوست و ایثار گر هستند امکان پذیر است.

با شیوع کرونا از اسفند ماه سال گذشته شاهد کاهش  ۵تا ۳۰ درصدی اهدای خون بودیم و در حال حاضر هم حدود ۸درصد اهدای خون کاهش دارد، اگرچه تا کنون خون موردنیاز بیمارستان ها و مراکز درمانی با استفاده از شبکه ملی خون رسان در سرتاسر کشور تامین شده است و به رغم کاهش ذخایر خون کمبودی درخصوص تامین خون نداشتیم، اما نیاز است که اهدا کنندگان در شرایطی مانند ایام تعطیلی و نوروز اهدای خون را فراموش نکنند  و به فکر بیماران باشند.

سالانه در کشور بیش از دو میلیون یکصد هزار نفر به صورت کاملا داوطلبانه خون اهدا می کنند.

error: Content is protected !!