افزایش ۵۰۰ تخت‌بیمارستانی چهارمحال و بختیاری گامی برای تحقق نظام سلامت

نگاهی به شاخص‌های حوزه سلامت در چهارمحال و بختیاری طی هشت سال اخیر نشان از حرکت پرشتاب این بخش در تامین تجهیزات، افزایش تخت‌های بیمارستانی، گسترش زیرساخت‌ها و افزایش نیروی انسانی متخصص دارد.

با نگاهی آمار هشت سال اخیر، می‌توان به خوبی دریافت که رسیدگی به حوزه سلامت همواره یکی از اولویت‌های مهم این دولت بوده است که در همین راستا می‌توان اجرای طرح تحول سلامت را از بزرگترین طرح‌های اجتماعی دولت برشمرد که اکنون پس از سال‌ها به بلوغ رسیده است و منشا دستاوردهای خوبی در شهرها و روستاهای کشور شده است.

این مهم در استان چهارمحال و بختیاری که به سبب پراکندگی جمعیت و دارا بودن مناطق محروم و کوهستانی به خدمات درمانی و بهداشتی بیشتری نسبت به استان‌های توسعه‌یافته کشور نیاز دارد از اهمیت دوچندانی برخوردار است و در طول این سال‌ها توانست تحولات موثری را شکل دهد.

اگر به سبب نیازمندی‌های موجود، همچنان نیاز است تا این استان مورد حمایت قرار گیرد و تجهیزات، امکانات و اعتبارات بیشتری برای گسترش خدمات بهداشتی و درمانی آن اختصاص داده شود اما آنچه در طول هشت سال گذشته انجام گرفته است حرکت روبه رشد و مطلوبی بوده است و به گفته مسئولان این حوزه در بخش‌های مختلف بهداشت و درمان استان تحولات قابل توجهی رخ داده است.

افزایش ۲۵ درصدی تخت‌های بیمارستانی در چهارمحال و بختیاری

حرکت پرشتاب تحول‌آفرینی بخش سلامت در چهارمحال و بختیاری

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری در خصوص خدمات حوزه سلامت دولت یازدهم و دوازدهم در این استان گفت: یکی از مهمترین خدمات شکل گرفته در این دولت اجرای طرح تحول سلامت بود که نمود آن در ایجاد زیرساخت‌ها و تامین تجهیزات در استان مشهود است.

مجید شیرانی افزود: تخت‌های بیمارستانی استان از یک هزار و ۳۰۰ تخت در قبل از دولت دهم به یک هزار و ۸۰۰  تخت افزایش یافته است که این موضوع توانست در دوران شیوع کرونا و نیاز به تعداد تخت‌های بیشتر موثر واقع شود.

وی افزود: زیرساخت‌های به نسبت مطلوبی نیز در حوزه بهداشت و درمان در استان ایجاد شد و نمونه آن را می‌توان بهره‌برداری از بیمارستان بروجن عنوان کرد.

شیرانی ادامه داد: به تازگی نیز چندین درمانگاه و مرکز خدمات جامع سلامت در استان تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است که از جمله آن می‌توان به درمانگاه صمصامی، مرکز جامع خدمات سلامت بازفت و هوره و سه ساختمان ستادی در سه شهرستان کیار، بن و سامان اشاره کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری به افزایش نیروی انسانی متخصص در استان نیز اشاره و خاطر نشان کرد: ۴۲۰ پزشک عمومی، ۴۰۲ پزشک متخصص و فوق‌تخصص، ۲۱۱ دندانپزشک، ۲ هزار و ۶۶ پرستار از جمله ظرفیت‌های استان در حوزه نیروی انسانی است که در مقایسه با سال‌های قبل از آن از رشد قابل توجهی برخوردار شده است.

سه برابر شدن تجهیزات کمک‌تنفسی

شیرانی از سه برابر شدن تجهیزات کمک‌تنفسی در استان طی سال‌های اخیر خبر داد و گفت: همچنین تمامی بیمارستان‌های اصلی استان مجهز به دستگاه اکسیژن‌ساز شدند.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر ۲ دستگاه سی‌تی‌اسکن به تجهیزات استان اضافه شد و ۲ دستگاه ماموگرافی دیجیتال نیز تحویل بیمارستان‌های بروجن و لردگان شده است.

شیرانی با ابراز امیدواری نسبت به ورود بخش دیگری از تجهیزات مورد نیاز استان طی ماه‌های آینده، خاطر نشان کرد: قرارداد سه دستگاه «ام ‌ار ‌آی»، قرارداد «سی تی آنژیوگرافی» و قرارداد اسکن هسته‌ای بسته شده است و امید است به زودی تحویل استان شود. 

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ۱۰۰ درصد جمعیت استان از خدمات بهداشتی و درمانی برخوردار هستند، اظهار داشت: پرداخت هزینه‌های درمان از جیب بیماران با اجرای طرح تحول سلامت به کمتر از ۶ درصد کاهش یافته است.

شیرانی با بیان اینکه با اجرای طرح تحول سلامت طی سال‌های اخیر اجرای ۳۰۰ طرح بهداشتی هدف‌گذاری شد، افزود: بسیاری از این طرح‌ها شامل خانه‌های بهداشت روستایی، عشایری، بهسازی و نوسازی بیمارستان‌های استان و توسعه زیرساخت‌ها است که بیش از ۸۰ درصد این طرح‌ها عملیاتی شده است.

وی ادامه داد: در خصوص ماندگاری پزشک در مناطق استان، توزیع نیروهای متخصص در شهرستان‌ها و به ویژه مناطق محروم و افزایش تعداد پزشکان مقیم نیز خدمات خوبی انجام گرفته است.

تعداد تخت‌های ICU در چهارمحال و بختیاری ۴۵ درصد افزایش یافت

حرکت پرشتاب تحول‌آفرینی بخش سلامت در چهارمحال و بختیاری

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری با اشاره به افزایش تخت‌های مراقبت‌های ویژه در استان طی سال‌های اخیر اظهار داشت: این اقدام در سال ۹۹ از رشد قابل توجهی برخوردار شد به نحوی که تعداد این تخت‌ها ۴۵ درصد افزایش یافت.

فریدون رحمانی افزود: تعداد تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه در استان از ۵۴ تخت در قبل از دولت یازدهم به ۹۰ مورد تا پایان سال گذشته افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه افزایش تجهیزات و امکانات درمانی استان در سال ۹۹ به اندازه ۱۰ سال گذشته آن بوده است، افزود: سالانه به طور میانگین بین۴۰ تا ۴۵ پزشک جذب دانشگاه می‌شد اما این تعداد در ۹۹ به ۷۴ نفر افزایش یافت.

رحمانی، تعداد دستگاه‌های «سی‌تی‌اسکن» فعال در مراکز درمانی استان در سال گذشته را پنج مورد اعلام کرد و گفت: این تعداد در سال گذشته به هفت دستگاه رسید.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری در ادامه به عملکرد این استان در خصوص مهار شیوع کرونا اشاره کرد و افزود: تلاش شد تا با تامین تجهیزات لازم، از چالش‌های مواجهه با ویروس کرونا کاسته شود.

رحمانی تصریح کرد: تامین دستگاه اکسیژن‌ساز از جمله این تجهیزات بود به طوری که پیش از این دستگاه اکسیژن‌ساز در استان نداشتیم اما در سال گذشته هفت دستگاه خریداری و در مراکز درمانی استان نصب شد.

وی خاطر نشان کرد: تجهیزات، امکانات و زیرساخت‌های لازم در طول سالهای اخیر سبب شد تا در دوران شیوع کرونا در ارائه خدمات‌رسانی به مردم خللی ایجاد نشود و کمک بسزایی در مدیریت شیوع این بیماری داشته باشد.

افزایش مراکز بهداشتی چهارمحال و بختیاری به ۵۰۴ باب

حرکت پرشتاب تحول‌آفرینی بخش سلامت در چهارمحال و بختیاری

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری نیز به خدمات دولت در حوزه بهداشتی استان اشاره کرد و افزود: این مرکز هم‌اکنون با در اختیار داشتن هشت شبکه بهداشت و درمان، ۹ مرکز بهداشت شهرستان، ۶۲ مرکز خدمات جامع سلامت شهری، ۶۶ مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، سه مرکز آموزش و ۶ واحد آموزش بهورزی، ۳۰۷ خانه بهداشت، ۳۵ پایگاه سلامت، چهار پایگاه سلامت روستایی و چهار واحد تسهیلات زایمانی نقش مهمی در حوزه سلامت و بهداشت مردم استان ایفا می‌کند که بخش قابل توجهی از این خدمات در دولت یازدهم و دوازدهم شکل گرفته است.

سید راشد جزایری با بیان اینکه ۱۰۰ درصد مردم مناطق روستایی استان از خدمات بهداشتی برخوردارند، اظهار داشت:هم‌اکنون ۳۲۷ پزشک عمومی و ۵۴۵ بهورز در مناطق روستایی استان خدمات‌رسانی می‌کنند.

جزایری با بیان اینکه دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه خانه‌های بهداشت روستایی و ارتقای خدمات به روستاییان گام‌های مهمی برداشت، اظهار داشت: این موضوع در مقابله با کرونا وغربالگری و آگاهی بخشی به مردم نقش موثری ایفا کرد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی نزدیک به یک میلیون نفر است.

error: Content is protected !!