انجام بسیاری از کارآزمایی‌های بالینی طب سنتی با مخالفت روبه‌رو شد

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ امیرحسین جمشیدی رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران و استادیار فارماکوگنوزی این دانشگاه، با اشاره به مشکلات و چالش‌های موجود در طب سنتی ایران گفت: متأسفانه در کشور ما مشکلاتی وجود دارد که توسعه و پیشرفت طب ایرانی را با کندی مواجه کرده است در حالی‌ که در کشور‌های پیشرفته دنیا این گونه نیست و از طب سنتی استفاده بسیار شایانی به عمل می‌آید، به طوری‌که می‌توان گفت امروزه یکی از بهترین و مؤثرترین اقداماتی که در زمینه پزشکی دنیا صورت گرفته، استفاده از طب سنتی و مکمل در کنار طب رایج است.

وی با تأکید بر اینکه استفاده از طب تلفیقی به معنای مقابله با طب رایج نیست گفت: این اقدام بیشترین فایده را برای درمان بیماران در پی دارد و منجر به کاهش هزینه‌ها و زمان بستری بیمار و موارد این‌چنینی می‌شود، اما جنبه بسیار مهم‌تر قضیه این است که نگاه طب سنتی و مکمل بر محور پیشگیری از بیماری‌ها است که خود این عامل سبب می‌شود که فرد بیمار نشود.

رئیس دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران با گلایه از بی‌مهری‌هایی که نسبت به طب ایرانی صورت می‌گیرد، اظهار داشت: در همین دوران کرونا دیدیم که خیلی از فرایند‌های کلینیک کاترایال و کارآزمایی‌های بالینی که قرار بود در بسیاری از بیمارستان‌ها انجام شود با مخالفت رئیس بیمارستان‌ها یا افراد و پزشکانی که در آن بیمارستان‌ها بودند روبه‌رو شد و در نهایت کار به سرانجام نرسید.

جمشیدی با ابراز تأسف از این‌که نمونه‌های این‌گونه مخالفت‌ها و سنگ‌اندازی‌ها در کشور ما فراوان است، گفت: ما حتی هنوز نتوانسته‌ایم پزشکانمان را متوجه کنیم؛ عزیزانی که مدرک طب سنتی دارند یعنی دکتری تخصصی طب سنتی دارند، پی. اچ. دی داروسازی طب سنتی دارند و این یعنی در معرفی این مکتب غنی علمی آن‌گونه که باید موفق عمل نکرده‌ایم.

وی تأکید کرد: همین مسئله سبب شده تا سخنان و اظهارنظر‌های غیرعلمی برخی افراد و جریان‌هایی که داعیه طب اسلامی و موارد مشابه را دارند، به اسم طب سنتی ایران و به اسم متخصصین طب ایرانی، در دل جامعه پزشکی دست به دست شده و مورد تمسخر قرار بگیرد و این آفتی هست که بیشترین ضربه را به طب ایرانی می‌زند.

استادیار فارماکوگنوزی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران، با بیان اینکه حل برخی مشکلات، همچون تغییر رویکرد برخی پزشکان رایج نسبت به طب ایرانی وظیفه دولت نیست اما مواردی همچون کنترل و نظارت بر درمان‌گران غیرمتخصص، رفع موانع توسعه و پیشرفت این مکتب طبی و حمایت از طب ایرانی در حوزه‌های مختلف آموزشی، پژوهشی و درمانی که می‌تواند مسیر پیشرفت این مکتب طبی را تسهیل کند، برعهده دولت و سازمان‌های مرتبط است، بیان کرد: امیدواریم که در دولت جدید تنها در کلام از طب ایرانی حمایت نشود بلکه در عمل شامل اتفاقات خوب و مثبت باشیم.

وی با تأکید بر اینکه طب ایرانی یک مکتب غنی علمی است که نیاز ندارد تا افراد در جایگاه‌های مختلف با کلمات و واژه‌ها از آن دفاع کنند، گفت: طب ایرانی آنقدر غنی است که می‌تواند به خوبی از خودش دفاع کند و یک پزشک متخصص نیز باید بتواند در عمل بهترین دفاع را از این مکتب طبی داشته باشد.

عضو شورای سیاست‌گذاری دومین جشنواره طب ایرانی با اشاره به برگزاری دومین جشنواره طب ایرانی در آبان‌ماه امسال گفت: با توجه به اینکه تاکنون اقدامات لازم و کافی برای معرفی و‌ شناساندن این مکتب طبی صورت نگرفته است؛ برگزاری این جشنواره به شناخته شدن بیشتر و بهتر مکتب طب ایرانی و معرفی دستاورد‌های آن کمک می‌کند.

جمشیدی با تاکید بر اینکه، حمایت و تشویق از افرادی که در این حیطه فعالیت می‌کنند و معرفی فعالیت‌ها و دستاورد‌های دانشکده‌ها، مراکز مختلف علمی و گروه‌های آموزشی و همچنین‌ شناساندن طب ایرانی به گروه‌های دیگر پزشکی به گسترش و توسعه این مکتب طبی  کمک می‌کند، افزود: معرفی تحقیقات و دستاورد‌های علمی که تاکنون در حیطه طب ایرانی انجام شده است، سبب پیدا شدن نقاط مشترک بین طب ایرانی و گروه‌های دیگر پزشکی و تعریف کار‌های علمی مشترک بین این دو جریان طبی می‌شود.

گفتنی است دومین جشنواره طب ایرانی، نوزدهم آبان ماه برابر با روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه» برگزار می‌شود. 

انتهای پیام/

error: Content is protected !!