انجام موفقیت‌آمیز نخستین پیوند کبد از دهنده زنده در دانشگاه علوم پزشکی مشهد

مشهدنخستین عمل پیوند کبد از دهنده زنده با موفقیت در مرکز دیالیز و پیوند اعضاء منتصریه از مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد.

به گزارش ایسنا دکتر محسن علی‌اکبریان، رییس تیم پیوند کبد و پانکراس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: این عمل بر روی یک دختر ۹ ساله که به دلیل جراحی تومور بدخیم کبدی و عود مجدد آن و بی‌تاثیر بودن درمان‌های شیمی‌درمانی دچار نارسایی شدید کبدی شده بود با موفقیت انجام شد.

وی با بیان اینکه پس از طی مراحل درمانی متعدد تنها راهکار درمانی برای این بیمار ۹ ساله پیوند کبد بود، خاطرنشان کرد: از آنجا که پدر این بیمار تمایل به اهداء بخشی از کبد خود به فرزندش را داشت، نخستین عمل پیوند کبد از دهنده زنده در مشهد  انجام شد.

فلوشیپ پیوند کبد دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: در این عمل در مرحله نخست نیمه چپ کبد دهنده در یک عمل جراحی پیچیده برداشته شد و سپس بر روی بیمار پیوند شد.

علی‌اکبریان با بیان اینکه پیوند کبد از دهنده زنده یکی از پیشرفته‌ترین تکنیک‌ها و از پیچیده‌ترین و سخت‌ترین عمل‌های جراحی به شمار می‌رود که پس از تلاش چند ساله در دانشگاه علوم پزشکی مشهد میسر شده است، تصریح کرد: مشهد سومین مرکز پیوند کبد از دهنده زنده پس از شیراز و تهران محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این عمل با موفقیت کامل انجام شد و در حال حاضر، حال عمومی هر دو بیمار بسیار خوب است و فرد دهنده به زودی از بیمارستان مرخص و گیرنده کبد نیز پس از طی دوره‌های نقاهت مرخص خواهد شد.

وی تصریح کرد: پس از انجام پیوند کبد و پانکراس این سومین دستاورد مهم تیم پیوند کبد و پانکراس دانشگاه علوم پزشکی مشهد محسوب می‌شود.

رییس تیم پیوند کبد و پانکراس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، افزود:  پیوند کبد از سال ۹۲ در مشهد راه‌اندازی شده و تا کنون ۳۵۰ عمل پیوند با موفقیت انجام شده است. همچنین تا کنون ۸ مورد پیوند پانکراس با تلاش این تیم در مشهد انجام شده است.

علی‌اکبریان  با بیان اینکه تلاش می‌شود پیوند کبد از دهنده زنده در مشهد ادامه پیدا کند، خاطرنشان کرد: پیوند کبد از دهنده زنده برای کودکانی که نیاز به پیوند کبد دارند اما به طور معمول دهنده مرگ مغزی با توجه به سن و یا وزن آنها یافت نمی‌شود و یا اگر یافت شود زمان انتظار طولانی دارد و برخی در این لیست انتظار جان خود را از دست می‌دهند راهکار بسیار مناسبی به شمار می‌رود.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد قابلیت بازسازی را یکی از ویژگی‌های کبد عنوان کرد و گفت: پس از انجام برداشت بخشی از کبد از دهنده زنده و پیوند به فرد دیگری در عرض یک تا شش هفته، کبد در هر دو فرد  به حالت کامل و اولیه باز می‌گردد.

وی نیاز به دو تیم پیوند همزمان برای دهنده و گیرنده کبد را از ویژگی‌های این نوع عمل عنوان کرد و گفت: این عمل کار بسیار گروهی و پیچیده ای  است که تنها با همکاری مناسب امکان‌پذیر است.

علی‌اکبریان خاطرنشان کرد: در کنار تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز، نیروی انسانی و وجود افراد متبحر و متعهد از مهمترین ارکان در انجام عمل پیوند به شمار می‌رود که این امر در مشهد به خوبی مشهود است.

رییس تیم پیوند کبد و پانکراس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه پیوند کبد از ابتدای آن تا کنون رشد فزاینده‌ای داشته به گونه‌ای که در سال نخست ۹ پیوند و در سال جاری تا کنون ۷۵ عمل پیوند کبد انجام شده است، اظهار کرد: نیاز به نیروی انسانی از مهمترین مشکلات این تیم است که برای این امر نیز پزشکانی به دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعزام شده‌اند تا پس از طی دوره‌های فوق تخصصی، این مشکل نیز برطرف شود.

براساس اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، علی‌اکبریان کمبود تخت‌های بستری را از دیگر مشکلات برشمرد و گفت: بیماران پیوند کبد تا پایان عمر نیازمند ارائه خدمات درمانی هستند و توسعه تخت‌های بستری این بخش می‌تواند زمینه گسترش خدمات را در این حوزه افزایش دهد.

error: Content is protected !!