انجمن دندانپزشکان: وجود ۳۰۰ میلیون دندان پوسیده در دهان ایرانیان

عضو کمیته سلامت دندان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران گفت: بسیاری از مردم از لحاظ مالی نمی‌توانند در حوزه دندان هزینه کنند و باید به این مساله توجه شود.

به گزارش ایلنا، سیدجلال پورهاشمی در نشست خبری اولین همایش سراسری سلامت جهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران گفت: ۳۰۰ میلیون دندان پوسیده در دهان ایرانیان وجود دارد و اگر همه دندانپزشکان دو شیفت کار کنند درمان این تعداد دندان پوسیده ۱۰ سال زمان می‌برد.

او در ادامه گفت: ۲۰ هزار دندانپزشک در کشور فعالیت می‌کنند و ۸۰ میلیون نفر نیز جمعیت داریم. این سوال مطرح است که این تعداد دندانپزشک پاسخگوی چند درصد از جامعه هستند؟ با توجه به اینکه بسیاری از مردم از لحاظ مالی قادر به هزینه در حوزه دندان نیستند.

پورهاشمی تاکید کرد که مدیریت منسجم و واحد در وزارت بهداشت در حوزه سلامت دهان ضرورت دارد و باید در رابطه با عدم توان مالی مردم در حوزه دندان اقدامات لازم صورت گیرد.

عضو کمیته سلامت دندان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران در ادامه گفت:‌ ۹۰ درصد مراجعات به دندانپزشکی به دلیل درد است. این در حالی است که مردم باید برای حفظ سلامت دندان به دندانپزشک مراجعه کنند.

پورهاشمی تاکید کرد که تعداد مراجعات به دلیل چکاپ یکی از شاخص‌های توسعه است و مردم باید از مسوولان بخواهند که برای سلامت آنها کار شود البته بیمه‌ها دور دندانپزشکی را خط کشیده‌اند چون هزینه های بالایی دارد.

عضو کمیته سلامت دندان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران با اشاره به اینکه بی‌دندانی در کشور می‌تواند در آینده بیداد کند بیان کرد: دندان عفونی سایر بدن را درگیر می‌کند و همه این مشکلات زمانی رخ می‌دهد که مردم به دنبال درمان نمی‌آیند.

او در ادامه گفت: طرح پنج ضلعی سلامت دندان اجرا شده است اما نمی‌توان همه انتظارات را از وزارت بهداشت داشت و پنج رکن مردم، بیمه‌ها، دندانپزشکان، وزارت بهداشت و سازمان‌های مردم‌نهاد در این زمینه حائز اهمیت است و همه باید با هم بسیج شویم تا بار دندانپزشکی کشور برداشته شود.

پورهاشمی تاکید کرد که موضوع سلامت دهان در کشور مفعول مانده و هر چه در کشور در این زمینه بی‌توجه باشیم بار سنگین‌تر خواهد شد و عوارض زیادی در پی دارد.

او در ادامه گفت: ۳۰۰ میلیون دندان پوسیده در دهان ایرانیان وجود دارد و فقط با فعالیت مطب‌ها این مشکل حل نمی‌شود.

error: Content is protected !!