انواع تست کرونا

تست کرونا در منزل با مشوِرَپاین روزها با شروع موج پنجم کرونا، نگرانی‌ها درباره این بیماری بیشتر شده است. خیلی از کسانی که مشکوک به این بیماری هستند به دنبال تست کرونا در منزل هستند .متخصصان می‌گویند جهش جدید این ویروس، معروف به «کرونای دلتا»، قدرت انتقال شدیدتری دارد و در مدت کوتاه، افراد بیشتری را درگیر می‌کند. در حال حاضر تنها راه تشخیص قطعی این بیماری، انجام تست کرونا است. اما انواع تست کرونا کدام‌اند و هر کدام از این تست‌ها، در چه زمانی توصیه می‌شوند؟ از کجا بفهمیم کدام تست برای‌مان مناسب است؟ آیا همه آن‌ها نتیجه یکسانی دارند؟

در این مطلب همراه ما باشید تا انواع تست کرونا را بررسی کنیم.

در حال حاضر دو نوع آزمایش COVID-19 وجود دارد: آزمایش‌های تشخیصی که به دنبال عفونت فعال ویروس کرونا در مخاط یا بزاق شما هستند و آزمایش خون که برای یافتن ‌آنتی‌بادی‌ها انجام می‌شود. شواهدی که نشان می‌دهد سیستم ایمنی بدن شما قبلا با این عفونت ‌روبه‌رو شده است.

پزشکان می‌گویند برای شناسایی SARS-CoV-2، ویروس عامل COVID-19، چند روش وجود دارد. برخی آزمایشات به دنبال بخشی از پوشش ویروس هستند. به این آزمایش‌ها، آنتی ژن می‎گویند. برخی از آزمایشات دیگر، اسید نوکلئیک (RNA) مربوط به ویروس کرونا را تشخیص می‌دهد.

آزمایش‌های RNA بسیار دقیق و حساس هستند. برعکس، آزمایش‌های آنتی ژن معمولا سریع و ارزانند اما در مقایسه با RNA برای تشخیص ویروس کرونا، دقت کمتری دارند. همچنین نتایج منفی کاذب در آزمایش آنتی ژن هم بیشتر مشاهده می‌شود.

تست PCR (تست مولکولی)

این آزمایش تشخیصی، حساس‌ترین تست برای تشخیص عفونت فعال در نظر گرفته می‌شود و نتایج آن بسیار دقیق است. اگر علائم کرونا (مخصوصا تب، سرفه یا بی‌حالی) را در خودتان مشاهده می‌کنید، حتما باید تست PCR انجام دهید.

در تست PCR، نمونه‌گیر با استفاده از یک سواب تخصصی، نمونه مخاط را از بینی یا گلو جمع می‌کند. (برخی از آزمایش‌های مولکولی در حال حاضر از بزاق استفاده می‌کنند که ممکن است انجام آن برای افراد راحت‎تر باشد). سپس، نمونه به آزمایشگاه فرستاده می‌شود و تکنسین آزمایشگاه، محتویات سواب‌ها را با مایعات مخصوصی ترکیب می‌کند تا محتویات ژنتیکی هر ویروس را استخراج کند. نتیجه این آزمایش معمولا حدود ۴۸ ساعت بعد از ارسال نمونه به آزمایشگاه مشخص می‎شود.

تست آنتی ژن (معروف به رپید تست یا تست سریع)

این نوع آزمایش تشخیصی، معمولا «رپید تست» نامیده می‌شود زیرا زمان مشخص شدن نتیجه آن بسیار کوتاه‎تر از تست PCR است. این آزمایش ارزان‌تر بوده و دقت آن نیز پایین‌تر است. از رپید تست معمولا در فرودگاه‌ها و اماکن عمومی استفاده می‌کنند.

انجام آزمایش آنتی ژن تقریبا مشابه آزمایش PCR است. نمونه‌گیر، پشت بینی یا گلوی شما را سواب می‌کند تا نمونه‎ای برای آزمایش جمع‌آوری کند. اما به جای اینکه ۴۸ ساعت منتظر نتیجه باشید، این تست می‌تواند نتیجه را در مدت زمان کمتر از یک ساعت مشخص کند.

دانستنی های مهم در مورد انواع واکسن کرونا

همان‌طور که قبلا گفتیم، دقت این آزمایش کم‌تر از تست PCR است. اگر علائم کرونا دارید اما جواب رپید تست‌تان منفی شده، پزشک احتمالا یک آزمایش PCR برای‌تان تجویز می‌کند تا مطمئن شود بد‌تان در چه وضعیتی قرار دارد.

مشاوره پزشکی با مشوِرَپ

آزمایش ‌آنتی‌بادی (آزمایش سرولوژی یا آزمایش خون)

این آزمایش به دنبال ‌آنتی‌بادی‌های ویروس کرونا است. ‌آنتی‌بادی‌ها پروتئین‌هایی هستند که سیستم ایمنی بدن شما برای مقابله با یک مهاجم خارجی مانند ویروس، تولید می‌کند. آزمایش ‌آنتی‌بادی COVID-19 نمی‌تواند عفونت فعال ویروس کرونا را تشخیص دهد. تنها چیزی که به شما می‌گوید این است که آیا شما قبلا به این بیماری مبتلا شده‌اید یا خیر. حتی اگر این اتفاق ماه‌ها قبل رخ داده باشد، باز هم آنتی‌‌بادی‌ها می‌توانند در بدن شما وجود داشته باشند. ‌آنتی‌بادی‌ها در ابتدای ابتلای فرد به کرونا قابل تشخیص نیستند.

در این آزمایش، نمونه‌گیر یک نمونه خون را از طریق خراش انگشت یا خون‌گیری از رگ دست شما می‌گیرد. پردازش این آژمایش هم ممکن است دو روز طول بکشد.

مبتلایان به کرونا چه زمانی حتما باید به بیمارستان مراجعه کنند؟

انجام تست ‌آنتی‌بادی حداقل تا ۱۴ روز پس از شروع علائم توصیه نمی‌شود، متخصصان می‌گویند اگر این آزمایش را در ابتدای بیماری انجام دهید – در حالی که سیستم ایمنی بدن شما هنوز در حال دفاع است – ممکن است نتیجه دقیقی به دست نیاید.

تست کرونا در منزل مشوِرَپ

اگر در این روزها ترجیح می‌دهید در خانه بمانید و به مراکز درمانی مراجعه نکنید، با مراجعه به وب‌سایت یا اپلیکیشن مَشوِرپ می‌توانید تنها با چند کلیک، درخواست آزمایش کرونای خود را ثبت کنید تا همکاران مَشوِرپ با حضور در محل و با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی، آزمایش شما را انجام دهند.

جواب تست نیز نهایتا ۲۴ تا ۳۰ ساعت بعد از نمونه‌گیری آماده شده و از طریق این اپلیکیشن در اختیارتان قرار می‌گیرد. برای بررسی و تحلیل نتیجه آزمایش کرونای خود می‌توانید به‌طور رایگان با پزشکان مَشوِرپ تماس گرفته و از توصیه‌های آن‌ها استفاده کنید.

با رعایت فاصله اجتماعی و انجام نکات بهداشتی، از گسترش ویروس کرونا جلوگیری کنیم.

error: Content is protected !!