انگار سال‌ها بود که با کرونا زندگی می‌کردم

این جملات بخشی از گفته‌های مهرناز، دختری ۳۲ ساله است که نزدیک به ۴ سال است از بیماری وسواس رنج می‌برد. می‌گوید «شست وشوی مداوم من اعضای خانواده را هم خسته کرده است، از ترس پدر ومادرم شب‌ها کیف وکفش‌هایم را می‌شویم، نمی‌خواهم ببینند، خودم هم عذاب می‌کشم، می‌دانم که بیمارم، اما نمی‌توانم از این شست وشو دست بردارم.»

از مهرناز درباره علل بیماری‌اش می‌پرسم، پشت تلفن مکث می‌کند، شاید خاطرات آن‌روزها را مرور می‌کند… «همسرم بهداشت را رعایت نمی‌کرد، بارها از او می‌خواستم وقتی از بیرون می‌آید دست‌هایش را بشوید، اما قبول نمی‌کرد، این عادات او مرا وسواسی کرد، به هرکجا که دست می‌زد، احساس می‌کردم آن‌جا کثیف است، این روزها او رفته است، اما عادات رنج‌آور آن روزهای تلخ را برایم به یادگار گذاشته است.»

ادامه می‌دهد: «این روزها اما با شیوع کرونا احساس می‌کنم اگر دوران این بیماری بگذرد، شاید دلیلی برای این همه شست وشو نداشته باشم، فکر می‌کنم شاید کرونا برای ما وسواسی‌ها خوب بود، یک تاییدکننده برای این شست وشوی افراطی که به ما یادآوری کند، اگر قرار بر بیمارشدن نباشد، چه دلیلی برای این همه شست وشو وجود دارد؟ شاید کرونا که کوله‌بارش را بست، ما هم بتوانیم به روزهای عادی برگردیم.»

به گزارش ایرنا، اختلال وسواس به عنوان یکی از اختلالات اضطرابی که با اشغال مداوم ذهن، بیمار را وادار به انجام رفتارهای غیرمنطقی تکراری می‌کند، بنابر تحقیقات پزشکی، به دلیل تغییرات جسمانی، علل محیطی، سابقه خانوادگی و اضطراب واسترس اتفاق می‌افتد.

یک بیماری اضطراب‌آور که با اختلال در تمرکز حواس و خستگی ذهن، گاه سبب تکانه‌های عصبی نظیر رفتارهای پرخاشگرانه و در درازمدت کاهش کیفیت زندگی خواهد شد.

آمنه ستاره فروزان، روانپزشک و متخصص اعصاب وروان روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا در این باره عنوان کرد: اختلال وسواس جزو اختلالات اضطرابی محسوب می‌شود که به منظور فرونشاندن تکانه‌های اضطرابی با برخی از رفتارهای تکرارشونده همراه می‌شود.

وی ادامه داد: این رفتارها در اختلال اضطرابی وسواس که از تفکرات بیمار ناشی می‌شود، (برخلاف تصور عام) به شست وشو محدود نبوده و برخی از رفتارها نظیر “جمع بستن شماره پلاک ماشین‌ها در خیابان، احساس باز گذاشتن در و چک کردن به دفعات” را نیز دربرمی‌گیرد.

فروزان تصریح کرد: به عنوان مثال بیمار باور دارد که در صورت جمع نبستن شماره پلاک ماشین‌ها در خیابان با اتفاقات بدی روبه‌رو خواهد شد، بنابراین به طور مداوم بیرون از منزل این کار را تکرار می‌کند.

این روانپزشک خاطرنشان کرد: این طرز تفکرات باید با یک استدلال منطقی مثلا درباره کاهش شست وشو متوقف شود، اما در صورت تداوم رفتار و عملکرد، مستلزم معالجه و درمان است.

کرونا؛ یک “شاهد مثالی” برای بیماران اختلال اضطرابی وسواس

فروزان ادامه داد: در حال حاضر اما با شیوع ویروس کرونا و ارتباط این بیماری با رعایت اصول بهداشتی، یک “شاهد مثالی” برای بیماران اختلال اضطرابی وسواس پیدا شده که تقویت‌کننده تفکرات وسواسی در بیماران مبتلا به شست وشوی وسواسی است.

انگار سال‌ها بود که با کرونا زندگی می‌کردم

وی افزود: در واقع کرونا و تنش روانی ناشی از آن زمینه بروز این اختلال را به ویژه برای اشخاصی که زمینه ابتلا به این بیماری را داشته‌اند، به عنوان یک تاییدیه خارجی تایید می‌کند.

این متخصص اعصاب و روان تاکید کرد: اختلال اضطرابی وسواس نیازمند دارودرمانی است، اما به منظور افزایش شانس بهبود، فاصله از شروع علائم بالینی تا آغاز درمان باید کوتاه باشد، بنابراین افرادی که به صورت غیرمنطقی (وخارج از پروتکل‌های توصیه‌شده) درگیر شست وشو و ضدعفونی می‌شوند، باید برای درمان دارویی به روانپزشک مراجعه کنند.

گزارش از الهام دربان

error: Content is protected !!