اهمیت حفظ سلامت کودکان در مدرسه

اهمیت حفظ سلامت کودکان در مدرسهمدرسه ها و مهدکودک ها محیط هایی مملو از میکروب، ویروس ها و بیماری های عفونی هستند.

عفونت های رایجی مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا، مشکلات گوارشی، عفونت های گوش و چشم از دسته بیماری هایی هستند که به راحتی شیوع پیدا می کنند که این موضوع موجب نگرانی های زیادی میان والدین می شود؛ چرا که کودکان علاوه بر ابتلای خود ممکن است افراد خانواده و دوستان را نیز مبتلا کنند.

سیستم ایمنی کودکان بسیار ضعیف تر از بزرگسالان است و همچنین کودکان تعداد دفعات زیادی صورت خود را لمس می کنند و یا دستان خود را در دهان می برند. بنابراین والدین باید مراقبت های زیادی را انجام داده و آن ها را به فرزند خود آموزش دهند تا از بیماری های خطرناک عفونی در امان باشند.

در ادامه سعی کرده ایم تا برای والدین به مواردی اشاره کنیم تا بتوانند در حفظ سلامت کودکان خود موثر باشند:

حفظ سلامت کودکان در مدرسه

تقویت سیست ایمنی کودکان

انجام مرتب و به موقع واکسیناسیون بهترین راه برای تقویت سیستم ایمنی در برابر بیماری هاست که علاوه بر حفظ سلامت کودکان به حفظ سلامت خانواده نیز  کمک می کند چرا که بعضی بزرگسالان نیز دارای سیستم ایمنی بسیار ضعیفی هستند.معمولا پس از تزریق واکسن،تقویت و ایجاد سیستم ایمنی،۱۲ هفته به طول می انجامد.

کودکان را به شست و شوی مکرر دست ها تشویق کنید

شستن مکرر دست ها کاری پیش پا افتاده اما بسیار موثر است. مطالعه ای در آمریکا  نشان می دهد که ۹۷ درصد  کودکان می دانند که شست و شوی دست ها امری مهم است و از بیماری ها پیشگیری می کند اما همچنان به تشویق برای انجام این کار نیاز دارند.

پس از بازگشتن فرزندتان از مدرسه یا مهدکودک مطمئن شوید که دست های خود را به درستی شسته اند.می توانید برای تشویق او به این کار پیشنهاد کنید که خود صابونی با رنگ و شکل موردعلاقه اش انتخاب کند.

اهمیت حفظ سلامت کودکان در مدرسه

اگر برای شما مقدور است مواد ضد عفونی دست را نزدیک درب خانه قرار دهید تا برای خودتان  و بقیه در دسترس باشد. قابل ذکر است که استفاده از مواد ضدعفونی برای کودکان خردسال می تواند خطرناک باشد چرا که ممکن است آن را ببلعد یا دستان آغشته به محلول را در دهان خود فرو ببرد؛ بنابراین باید دقت کافی داشته باشید.

از آن ها بخواهید وسایل شخصی خود را با دیگران به اشتراک نگذارند

فرزند شما باید این را بداند که بعضی وسایل قابل اشتراک گذاری با دوستان نیستند و کاملا شخصی هستند.به آن ها آموزش دهید تا وسایلی مثل قمقمه، ناخن گیر، بالم لب و… را به کسی ندهند.

هنگام بیماری آن ها را در خانه نگه دارید تا استراحت کنند

تا حد امکان از فرستادن کودک بیمار به مدرسه و یا مهدکودک بپرهیزید.

اگر فرزندتان تب دارد، حداقل ۲۴ ساعت تا رفع تب او صبر کنید. شما اینگونه می توانید از سلامتی دیگر کودکان محافظت کنید و جلوی شیوع بیماری را بگیرید.

بنابراین بهترین راه های دفاعی در برابر بیماری ها، واکسیناسیون و رعایت بهداشت است که شما به راحتی و با داشتن آگاهی های لازم توانایی انجام آن ها را خواهید داشت. البته که رعایت مورد دوم کمی مشکل به نظر می رسد چرا که شما قادر به نظارت دائمی فرزند خود را نخواهید داشت. اما کافی است با آموزش دادن موارد لازم به فرزند خود از او بخواهید تا با شست و شوی مکرر دست ها و پوشاندن دهان هنگام عطسه و سرفه، پرهیز از قرار دادن وسایل در دهان خود، از بیمار شدن خود جلوگیری کنند.

هرچند که آموزش دادن این موارد به کودکان، مخصوصا زمانی که آن ها میلی به انجام این موارد ندارند، بسیار سخت خواهد بود؛ اما تلاش کنید تا با صرف کردن زمان کافی این کار ها را در آن ها نهادینه کنید.

error: Content is protected !!