اوتیسم و راهکارهای پیشگیری از آن

اوتیسم و راهکارهای پیشگیری از آن

پیشگیری از اوتیسم زمانی ممکن است که ما علل ابتلا به اوتیسم را بطور کامل درک کرده باشیم

پیشگیری از اوتیسم زمانی ممکن است که ما علل ابتلا به اوتیسم را بطور کامل درک کرده باشیم. هیچکس تاکنون نفهمیده است که چرا اوتیسم اتفاق می افتد. آنچه تاکنون برای ما محرز شده است عوامل افزایش دهنده و یا کاهنده خطر ابتلا به اوتیسم است. رعایت این موارد در دوران بارداری ، خطر ابتلا به اوتیسم را کمتر می کند. اگر می خواهید بدانید که برای پیشگیری از اوتیسم چه کنیم ؟ تا انتهای این مقاله با ما باشید.



مهمترین ویژگی کودکان دارای اوتیسم ضعف در مهارتهای اجتماعی است. میزان شیوع اوتیسم یک در ۶۱ تولد است. شیوع بالای اوتیسم سبب شده که امروزه بخش عمده ای از دغدغه های مادران باردار پیدا کردن راهی برای پیشگیری از اوتیسم باشد.


در مادرانی که ترکیبی از چاقی و دیابت دارند احتمال مبتلا شدن به اوتیسم فرزندان خیلی بیشتر است، ولی الزاما به معنای آن نیست که هر فرد مبتلا به چاقی و دیابت دارای فرزندان مبتلا به اوتیسم می باشد.



دلایل ابتلا به اوتیسم


دلایل اوتیسم به درستی هنوز مشخص نشده است، اما برخی از تحقیقات نشان داده اند که بروز اوتیسم می تواند تحت تاثیر ژنتیک و عوامل محیطی است. این مطالعات یافته های زیر را تاکنون دربر داشته اند:



۱) اختلال در پیشرفت مغز در داخل رحم می تواند یکی از عوامل بروز اتیسم باشد.



۲) چاقی و دیابت هر دو می توانند موجب استرس و التهاب شوند که هر دو می توانند در افزایش خطر ابتلا به اوتیسم موثر باشند. طبق فرضیه ها سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی به طور نامناسب تولید می کند که به مغز جنین آسیب وارد می کند.


۳) کمبود آهن بدن که باعث کم خونی در مادر و جنین می شود که معمولا در بیش از ۵۰ درصد از مادران و کودکان مبتلا مشاهده می شود. متاسفانه در خانم ها دفع آهن بیشتری وجود دارد که این خود باعث افزایش این عارضه می باشد. آمار نشان می دهد که در کشور ما به دلیل افراط در نوشیدنی های کافئین دار و چای و نوشابه درصد زیادی از مادران از کمبود آهن رنج می برند.



از مطالعات بالا می توان چنین برداشت کرد که سلامت مادر بخصوص در دوران بارداری می تواند خطر ابتلا به اوتیسم را کمتر کند و به نوعی سبب پیشگیری از اوتیسم شود. در ادامه راهکارهایی برای پیشگیری از اوتیسم ( کاهش خطر ابتلا به اوتیسم ) به شما معرفی می کنیم . این راهکارها شامل تغذیه صحیح و اصلاح سبک زندگی مادر می شود.



برای پیشگیری از اوتیسم چه کنیم ؟


قبلا ذکر کردیم که اوتیسم یک بیماری است که هم تحت تاثیر محیط و هم ژنتیک است،بنابراین باید سبک زندگی را به شیوه مناسب اصلاح کرد تا اثر ژنتیک را به حداقل برسانیم. یکی از راهکارهای پیشگیری از اوتیسم مصرف مواد غذایی سالم است.


مطالعات جدید حاکی از آن است که مصرف اسید فولیک -یا مولتی ویتامین های حاوی این ماده مفید – در دوران بارداری خطر به دنیا آوردن نوزاد مبتلا را تا۷۳ درصد کاهش می دهد. بهتر است بانوان جوان حتی قبل از بارداری و ازدواج ، اهمیت فراوانی به سلامت و تغذیه خود دهند.



در ادامه برای برای پیشگیری از اوتیسم ۵ راهکار را معرفی می کنیم:



۱-قرار نگرفتن در معرض آلاینده های هوا


اطلاعات منتشر شده توسط دانشگاه هاروارد بیانگر آن است که مواجه مادران با آلاینده های هوا ، خطر ابتلای جنین به اوتیسم را افزایش می دهد.بنابراین مناسب است که مادر دوران بارداری برای پیشگیری از اوتیسم از حضور در محیط های آلوده خودداری کند.



بیشتر آلودگی های مصنوعی ناشی از فعالیت وسایل نقلیه و کارخانه ها هستند.در روزهای بحرانی آلودگی هوا تا جای ممکن رفت و آمد در محدوده های مرکزی و پرترافیک شهر اجتناب کنید. استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در سفرهای روزانه درون شهری خود را جایگزین خودروهای شخصی نمائید. فعالیت یا بازی کودکان در محیط های باز را محدود نمائید.



۲-خوردن غذاهای دارای اسید فولیک


مصرف اسید فولیک -یا مولتی ویتامین های حاوی این ماده مفید – در دوران بارداری خطر به دنیا آوردن نوزاد مبتلا را تا۷۳ درصد کاهش می دهد. اسید فولیک که به نام های فولات یا ویتامین B۹ نیز خوانده می شود. ویتامین B محلول در آب است و وظیفه آن محافظت از جنین در برابر ایجاد نقص های جدی مادرزادی است،که بسیاری از این نقص ها طی ۲۸ روز اول بارداری خود را نشان می دهند.


مادران باردار برای پیشگیری از اوتیسم از مصرف اسید فولیک غافل نشوند. اسید فولیک در بروکلی، لوبیا چیتی، تخمه افتابگردان، مارچوبه، نعنای خشک، موز، بادام زمینی وجود دارد.



۳-مصرف غذاهای ید دار


مقدار بسیار کم ید برای موجودات زنده لازم است. زیرا هورمون های تیروئید (تیروکسین و تری یدوتیرونین) حاوی اتم های ید است که مسئول متابولیسم بدن هستند. همچنین ید مهم ترین عنصر برای رشد مغز انسان است.



ید در عملکرد غده تیروئید زنان بسیار مهم است که کمبود آن سبب کندی رشد جنین، معلولیت شدید ذهنی و ناشنوایی شود. مادران باردار برای پیشگیری از اوتیسم بهتر در غذاهای خود نمک ید دار را قرار بدهند.



۴-مصرف آهن


همانطور که در مطالب قبلی ذکر کردیم کمبود آهن سبب کم خونی و سپس کاهش انتقال اکسیژن و سایر مواد خوراکی از راه جفت می شود. مطالعات نشان داده که مصرف آهن در پیشگیری از اوتیسم نیز موثر است.


آهن در جگر ،قلوه، تخم مرغ ،گوشت قرمز و سبزی های تیره مثل جعفری،ا سفناج و حبوبات مثل لوبیا و عدس و میوه های خشک مثل برگ زردآلو و دانه های روغنی می باشد.



۵-مصرف ویتامین D


مادرانی که ویتامین D مصرف می کنند احتمال تولد فرزندان مبتلا به اوتیسم آنها کمتر است. ویتامین در جذب آهن از روده موثر است و باعث جلوگیری از کم خونی می شود. ویتامین D در قارچ، شیر کامل،جو دو سر،ماهی تن کنسروی،شیرکاکائو،تخم مرغ وجود دارد.



نکات مورد توجه در پیشگیری از اوتیسم


گفته هایی هم در خصوص اینکه آیا واکسن های دوران کودکی در پیشگیری از اوتیسم دخالت دارند وجود دارد ولی هیچ شواهدی مبنی بر اینکه واکسن MMRدر پیشگیری از اوتیسم دخالت دارد وجود ندارد.


مصرف مولتی ویتامین ها و مکمل ها ۸_۴ هفته قبل از اقدام به بارداری در پیشگیری از اوتیسم موثر است.


طی مطالعات محققان به این نتیجه رسیدند که عفونت تب خال در دوران بارداری خطر ابتلا به اوتیسم را افزایش می دهد،اما لزوما به این معنا نیست که هرتب خال منجر به اوتیسم شود بلکه تنها عفونت تب خال مادرزادی که در هنگام بارداری ایجاد شده خطر ابتلا را افزایش می دهد.

error: Content is protected !!