اول شهریور ماه و آخرین اخبار کرونایی استان ها

خیز پنجم کرونا که از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و همراهی سویه دلتا با آن ، شمار قربانیان کووید ۱۹ در اغلب استان ها را به شکل بی‌سابقه ای افزایش داده به طوری که در  چند روز اخیر آمارهای بستری و مرگ و میر در کشور به بالاترین حد خود رسیده و چندین بار رکورد تلفات روزانه طی چند ماه گذشته شکسته شده است.

به گفته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، در هفته گذشته شاهد افزایش پنج درصدی در تعداد بیماران مثبت بستری کرونا و افزایش ۱۲.۵ درصدی در تعداد بیماران فوت شده نسبت به هفته قبل‌تر بودیم.

کارشناسان بهداشت و درمان معتقدند که اگر سرعت واکسیناسیون را بالا ببریم به سمت ایمنی جمعی حرکت خواهیم کرد و هرچه سرعت واکسیناسیون بالاتر باشد شانس جهش های ویروس کمتر می شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در نامه‌ای به معاون بهداشت این وزارتخانه تاکید کرد با همکاری صندوق حمایت از هنرمندان و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نسبت به واکسیناسیون هنرمندان اقدام شود.

وی پیش از این نیز بر واکسیناسیون کارمندان بانک ها و پنج گروه هدف شامل رانندگان، زندانیان، معلمان، خبرنگاران و دیابتی ها تاکید کرد.

سخنگوی ستاد ملی کرونا نیز با تاکید بر اینکه مردم مطمئن باشند که واکسیناسیون کرونا در شرایط خوبی ادامه خواهد داشت گفت : همانطوری که رییس جمهوری اسلامی ایران تاکید کردند، اولویت اول دولت ، کرونا و تامین سلامتی مردم است و دولت برای تامین واکسن هیچ گونه مشکل ارزی ندارد.

در شبانه روز گذشته، ۵۸۹ هزار و ۳۷۸ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

۱۶ میلیون و ۹۸۶ هزار و ۸۸۲ نفر دُز اول واکسن کرونا و ۶ میلیون و ۱۵۰ هزار و ۸۱۷ نفر نیز دُز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۲۳ میلیون و ۱۳۷ هزار و ۶۹۹ دُز رسید.

متاسفانه طی ۲۴ ساعت گذشته، ۶۱۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۰۲ هزار و ۶۴۸ نفر رسید.

اکنون ۳۵۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۵۹ شهر در وضعیت نارنجی، ۳۰ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

اول شهریور ماه و آخرین اخبار کرونایی استان ها

به گزارش خبرنگاران ایرنا از سراسر کشور ، معاون شبکه بهداشت و درمان سرپل‌ذهاب گفت: روند مبتلایان به ویروس کرونا در این شهرستان افزایشی است از این رو مردم باید دستورالعمل‌های بهداشتی را با دقت بیشتر و به خوبی رعایت کنند.

دکتر محسن مرادی افزود: هم اکنون وضعیت این شهرستان از نظر ابتلا به کرونا قرمز است و روزانه شمار زیادی از افراد به این ویروس مبتلا می‌شوند.

وی اظهار کرد: از ابتدای شروع واکسیناسیون کرونا در سرپل‌ذهاب تاکنون ۲۲ هزار نفر دُوز اول واکسن و ۶ هزار نفر دُوز دوم را دریافت کرده‌اند.

در همین حال مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: با توجه به وضعیت کرونا و آمار بالای مراجعه به بیمارستان های خوزستان نیاز به واکسن در این استان همچنان احساس می شود.

دکتر عرفان مردانی اظهار داشت: سن واکسیناسیون در خوزستان نسبت به کشور ۱۲ سال جلوتر است اما سهمیه واکسن استان فقط جوابگوی چند ساعت مراجعه مردم است لذا انتظار می رود به استان خوزستان سهمیه واکسن بیشتری تخصیص داده شود.

وی با بیان اینکه کرونا در خوزستان جولان می دهد و فضای بیمارستان ها جوابگوی حجم سنگین مراجعه بیماران نیست افزود: انتظار می رود هر چه سریعتر سهمیه واکسن کرونا در اختیار استان خوزستان قرار گیرد.

و اما بر اساس گزارش های رسیده از شهرستان آمل نیز این شهرستان طی یک ماهه مرداد ۱۴۰۰ تاریک‌ترین دوران همه گیری ویروس کرونا را تجربه کرد ،به طوری که در این مدت به طور روزانه ۶ نفر در بیمارستان های این شهرستان قربانی بیماری کووید۱۹ شده و در مجموع ۱۸۶ نفر بر اثر این بیماری جان باختند.

شهرستان آمل که همواره از ابتدای شیوع ویروس کرونا جزو پرخطرترین مناطق کشور و مازندران و یکی از دغدغه های اصلی ستاد استانی کرونا محسوب می شد در موج پنجم به تاریک ترین روزهای کرونایی خود رسید. به طوری که فقط طی یک ماه اخیر ۱۸۶ بیمار کووید ۱۹ براساس تشخیص قطعی جان سپردند که بدترین آمار طی ۱۸ ماهه اخیر محسوب می

مرداد ماه امسال با تکیه بر آمار فوتی ۱۸۶ نفری شاهد رشد حدود پنج برابری میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در شهرستان آمل هستیم . اما مرداد سیاه تنها متعلق به شهرستان آمل نبود بلکه در استان مازندران نیز طی یک ماه اخیر یکهزار و ۲۹ نفر قربانی سوی جدید کرونا دلتا شدند.

فرماندار آمل درباره آخرین وضعیت این شهرستان گفت: در حال حاضر شاهد کاهش میزان بستری جدید بیماران کووید ۱۹در این شهرستان هستیم که نقطه ای امیدوار کننده برای خروج از شرایط بحرانی محسوب می شود. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در آذربایجان‌شرقی گفت: شمار افراد کرونایی بستری در بیمارستان های استان به اوج خود رسیده است.

دکتر محمدحسین صومی اظهار کرد: هم اکنون بیش از یک هزار و ۷۰۰ بیمار کرونایی در بخش های مراکز درمانی آذربایجان شرقی بستری هستند که این تعداد، بیشترین میزان بستری های کرونا از زمان شیوع این بیماری در استان محسوب می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه خوشبختانه روند واکسیناسیون نیز به خوبی انجام می شود، گفت: دیروز ۲۵ هزار نفر را واکسینه کردیم و امروز هم همین تعداد واکسینه می شوند و از روز سه شنبه محموله جدید واکسن نیز می رسد.

بر اساس اعلام مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی ، وضعیت ابتلا به کرونا در روستاهای استان بسیار وخیم و حاد است و شناسایی افراد مبتلا به خوبی انجام نشده است. 

امین کلاته با بیان اینکه انجام تست کرونا در روستاها بسیار ضعیف و ناچیز است اظهار داشت: از دانشگاه علوم پزشکی استان انتظار می رود انجام آزمایش ها و تست کرونا در روستاها را گسترده تر کند.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی به وظایف خود در قبال پیشگیری و نیز درمان در مناطق روستایی به خوبی عمل نکرده است و مشاهدات نشان می دهد شمار ابتلا به کرونا در میان روستاییان بسیار زیاد است.

 رییس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی نیز گفت: وضعیت شیوع کرونا در استان بسیار وخیم شده به طوری که طی ۲۴ ساعت گذشته هزار و ۸۹۰ نفر به کرونا مبتلا شده اند که این، بالاترین رقم طی ماه های اخیر است.

علی احمد آقاپور افزود: از این تعداد، بیش از ۳۱۰ نفر در مراکز درمانی آذربایجان غربی بستری شده اند که در این خصوص نیز همچنان در اوج قرار داریم.

از استان اردبیل گزارش شده است که وضعیت بحرانی و قرمز شیوع موج پنجم بیماری کووید.۱۹ در این استان همچنان ادامه دارد به طوری که طی شبانه روز گذشته، ۱۳ از مبتلایان جان باخته و ۱۵۷ بیمار جدید نیز در مراکز درمانی این استان بستری شدند.

بر اساس آخرین آمار اعلام شده توسط دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، طی شبانه‌روز گذشته شمار مبتلایان بستری همزمان در مراکز درمانی این استان به ۸۷۴ نفر رسید.

همچنین بر اساس اعلام این مرجع، با فوت ۱۳ نفر دیگر از مبتلایان شمار جان‌باختگان پنج موج شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان به ۲ هزار و ۸۷ نفر رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اظهار کرد: در ادامه روند صعودی موج پنجم شیوع کرونا که از حدود یک ماه پیش آغاز شده، شمار مبتلایان جدید و بستری همزمان کووید.۱۹ در این استان نسبت به ماه قبل بیش از هشت برابر شده و این بیماری با سرعت بیشتر در حال شیوع گسترده است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با ابراز نگرانی از صعود روزافزون شمار مبتلایان کرونا در استان اردبیل نسبت به یک ماه قبل افزود: شمار مراجعه روزانه افراد مشکوک به ابتلای کووید.۱۹ به مراکز درمانی استان اردبیل به شدت در حال افزایش است به طوری که مراجعان ساعت‌ها در مراکز درمانی استان معطل پذیرش و دریافت خدمات درمانی می‌شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز گفت: با افزوده شدن ۶۸۷ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان طی ۲۴ ساعت گذشته، شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۱۳ هزار و ۹۳۶نفر رسید.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: همچنین با فوت ۱۰ مورد جدید در ۲۴ ساعت گذشته، شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۴۰۳نفر رسید.

هاشمی از وضع فوق بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: پایین‌ترین میزان رعایت پروتکل‌ها در سطح کشور مربوط به سیستان و بلوچستان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: یکهزار و ۲۳۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان شناسایی شدند و مجموع این افراد به ۱۵۶ هزار و ۲۴۹ نفر رسید.

دکتر”مریم کوشکی” اعلام کرد: همچنین ۱۰ بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در این استان جان باختند و تعداد قربانیان نیز به ۲ هزار و ۱۴۳ نفر رسیده است.

بر اساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز پنج فوتی ناشی از کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ثبت شد و مجموع فوتی های استان به ۹۱۴ نفر افزایش یافت.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: ۱۰۲ بیمار جدید کرونایی در شبانه روز گذشته در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های موجود استان به ۴۷۳ نفر رسید که بی سابقه است.

دبیر شورای سلامت شهرستان اهواز نیز گفت: نتیجه بیش از ۵۰ درصد افرادی که در این شهرستان تست p.c.r انجام می دهند مثبت است که این وضعیت بسیار نگران کننده است.

دکتر امراله مردانی اظهار داشت: طی روزهای اخیر به طور متوسط روزانه سه هزار تا سه هزار و ۵۰۰ نفر به مراکز تجمیعی این شهرستان برای انجام تست کرونا مراجعه کرده اند که در مقایسه با هفته های قبل جهش بسیار بالائی داشته است.

استاندار تهران با بیان اینکه چند روزی است که میزان مراجعان بیماران کرونایی در این استان کاهش یافته است، اعلام کرد: در روزهای آینده بیماران بستری و فوتی نیز رو به کاهش خواهد بود.

“انوشیروان محسنی بندپی” گفت: روز گذشته ۶۸۵ فوتی در کشور داشتیم که ۱۴۵ نفر آن در استان تهران بود و در حال حاضر هیچ نگرانی برای بستری و پذیرش بیماران وجود ندارد.

به گفته استاندار تهران، ۲ شهرستان بهارستان و اسلامشهر جمعیت بالایی دارند که در شهرستان بهارستان با کمک جمعیت هلال احمر یک بیمارستان صحرایی ۴۰ تخته راه اندازی و در اسلامشهر نیز مرکز مدیریت بحران سوله ای را افتتاح کردیم که ظرفیت ۴۰ تخت دارد.

در خیز پنجم کرونا فشار فراوانی بر دوش بیمارستان ها و نیروهای انسانی حوزه بهداشت و درمان وارد شده است و امیدواریم با استقرار دولت جدید و همچنین آغاز به کار منتخبان انتخابات سازمان نظام پزشکی، مطالبات به حق کادر بهداشت و درمان پیگیری و محقق شود.

در ایران، اول شهریور ماه، هم زمان با زادروز بوعلی سینا، به پاس تألیفات و خدمات وی به علوم پزشکی و فعالیت وی در این رشته و تجلیل از پزشکان، روز پزشک نام گذاری شده‌است.

error: Content is protected !!