اگر دچار آلرژی هستید، مراقب مصرف هویج باشید

 مصرف هویج خام واکنش‌های آلرژی‌زا در بسیاری از افراد ایجاد می‌کند. برخلاف تصور عموم، هویج پخته‌شده نیز می‌تواند این تاثیر را داشته باشد. این نتیجه به‌تازگی توسط گروه تحقیقاتی دانشگاه بایرویت (Bayreuth) آلمان کشف‌شده است.

به گزارش مدیکال نیوز، پروفسور برگیتا ورل، از گروه تحقیق بیوشیمی IV در دانشگاه بایرویت، اظهار کرد: نتایج تحقیقات ما به‌وضوح نشان می‌دهد افرادی که به ماده آلرژی‌زای هویج حساس هستند باید به‌طورکلی از خوردن هویج خودداری کنند. حرارت دادن هویج ساختار پروتئینی را که می‌تواند باعث واکنش‌های آلرژی‌زا شود از بین نمی‌برد و فقط به‌طور ناقص از بین می‌برد.

تسا جیکوب، محقق ارشد این مطالعه و دانشجوی دکترای گروه تحقیقاتی Biochemistry IV، بیان کرد: خطر ابتلا به واکنش آلرژیک در مبتلایان آلرژی فقط هنگام خوردن هویج تازه پخته‌شده یا هویج کنسرو شده رخ نمی‌دهد. عصاره هویج نیز که به غذا افزوده می‌شود این واکنش را می‌تواند به دنبال داشته باشد.

ماده حساسیت‌زای طبیعی هویج به نام Dau c ۱ درواقع ترکیبی از چندین پروتئین است که ازنظر ساختاری بسیار مشابه هستند. این به‌اصطلاح ایزوآلرژن‌ها به‌طور جداگانه در آزمایشگاه در باکتری تولید می‌شوند. (در اصل، ایزوآلرژن‌ها به‌طور گسترده‌ای به‌عنوان اشکال مولکولی متعدد از یک ماده حساسیت‌زای یکسان تعریف‌شده و دارای واکنش متقاطع آنتی ژنیک (IgE) گسترده هستند.) هر دو ترکیب پروتئینی Dau c۱ طبیعی و ایزوآلرژی‌های جداگانه در دمای حداکثر ۹۵ درجه سانتی‌گراد موردبررسی قرار گرفتند تا مشخص شود چگونه با افزایش و کاهش دما ساختار آن‌ها تغییر می‌کند.

این تجزیه‌وتحلیل نشان داد که ترکیب طبیعی و تقریبا همه ایزوآلرژن‌ها بعد از خنک شدن تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد هنوز هم قادر به ایجاد آلرژی هستند. باوجود گرم شدن قبلی، آنتی‌بادی‌های موجود در بدن بیماران حساس هنوز واکنش‌های آلرژیک را تحریک می‌کنند. اگرچه در بعضی موارد این اثر نسبت به قبل از گرم شدن کمتر اعلام می‌شود، اما به‌طورکلی حفظ می‌شود.

تسا جیکوب افزود: این اولین بار است که ایزوآلرژن‌های Dau c ۱ تحت چنین آزمایش‌های گسترده‌ای قرار می‌گیرند. بررسی جداگانه مولکول‌های ساختاری مشابه برای ما مهم بود به‌منظور تعیین اینکه کدام‌یک از ایزوآلرژن‌ها باعث واکنش‌های ایمنی بدن در شرایط آزمایش می‌شوند.

این آزمایش‌ها به‌وضوح نشان داد که ثبات ساختاری ماده حساسیت‌زای هویج فقط به دما بستگی ندارد. اسیدیته که با pH بیان می‌شود، نیز مهم است. از مواردی که باید موردبررسی قرار گیرد موارد مشکوک PH ۳ است که به‌طورمعمول پس از مصرف غذا در معده گسترش می‌یابد. در این سطح از اسیدیته و در دمای طبیعی اتاق، حداقل برخی از اپی‌توپ‌ها می‌توانند باوجود گرم شدن قبلی، به حیات خود ادامه دهند. اپی‌توپ‌ها به زیرسازی‌های مولکولی گفته می‌شود که به‌وسیله آن‌ها سیستم ایمنی بدن مبتلایان به آلرژی ماده حساسیت‌زای مربوطه را تشخیص می‌دهد و اجازه می‌دهد واکنش آلرژیک ایجاد شود.

محققان در تحقیقات ساختاری خود در مورد ایزوآلرژن‌های Dau c ۱، عمدتا از طیف‌سنجی تشدید مغناطیسی (NMR) و طیف‌سنجی CD در آزمایشگاه‌های پردیس دانشگاه بایرویت استفاده کردند. برای سایر روش‌های تحلیلی، آنان از موسسه Paul Ehrlich در لانگن و از Nano Temper Technologies در مونیخ پشتیبانی دریافت کردند.

این مطالعه در نشریه Molecular Nutrition & Food Research به چاپ رسیده است.

error: Content is protected !!