بحران کرونا فرصتی برای توجیه سوءمدیریت ها

خبرگزاری مهر -گروه استان‌ها: طی بیش از یکسال گذشته با ورود مهمان ناخوانده به کشور، بسیاری از برنامه‌ریزی‌ها و چشم‌اندازها به هم خورد. بیماری کرونا با ورود خود جامعه را دچار مشکل کرد و روابط اجتماعی را تحت‌الشعاع قرار داد ولی تنها راه خلاصی از این بیماری رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی فاجعه بزرگی به دنبال دارد و مردم باید بدانند که کرونا تمام نشده است، همانند اوایل ورود کرونا باید بهداشت فردی و اجتماعی را رعایت کنند و به رفتار قبلی خود ادامه دهند ولی زدن ماسک به کمترین حد خود رسیده و دورهمی ها و مسافرت‌ها باعث افزایش این بیماری منحوس شده است.

مدیریت کرونا و کرونای مدیریتی به گونه‌ای در بخش‌های مختلف جامعه ایران سایه افکنده، که برخی مدیران دوران کرونا را بهترین فرصت برای فرار از زیر بار مسئولیت می‌دانند و تلاش می‌کنند به بهانه‌های مختلف از زیر بار مسئولیت فرار کنند.

انگار دست‌هایی پشت پرده هست که می‌خواهند کرونا همچنان سایه خود را بر روی زندگی مردم سنگین‌تر کند تا توجیهی باشد برای ناکارآمدی مدیریتی شأن و ضربه‌های که به کشور در بخش‌های مختلف زده‌اند انگار دست‌هایی پشت پرده است که می‌خواهند کرونا همچنان سایه خود را بر روی زندگی مردم سنگین‌تر کند تا توجیهی باشد برای ناکارآمدی مدیریتی و ضربه‌هایی که به کشور در بخش‌های مختلف زده‌اند، برخی مدیران که در روزهای انتهای دولت، تنها فکرشان یافتن فرصت حضور در دولت آینده است، دنبال ملاقات با رؤسای ستادهای کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری هستند.

مهندسی ترکیب شوراها به جای تلاش برای رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی

پیک‌های کرونایی که در نزدیکی ایام منتهی به ایام مذهبی شدت می‌گیرد، تنها اماکن مذهبی و مساجد به اعتقاد برخی مدیران، محل مناسب برای جولان کرونا است و برخی مدیران تنها کارشان تعطیلی مراسم مذهبی است تا در سایه کرونا تفکرات به اصلاح روشنفکرانه خود را نشان دهند.

ناتوانی شهرداری زنجان در اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی و نبود نظارت بر روی فعالیت رانندگان خطوط تاکسی رانی و اتوبوسرانی باعث شده بنا به گفته استاندار زنجان، رانندگان تاکسی که از آنها تست کرونا گرفته شده، همه مثبت باشند.

برخی تاکسی‌های خطی در زنجان کمتر از چهار نفر سوار نمی‌کنند و در زمان اعتراض مسافران به دلیل رعایت نشدن دستورالعمل‌ها یا کرایه اضافه درخواست می‌کنند یا مسافر را پیاده می‌کنند و یا ناسزا به مسافر و برخی‌ها نثار می‌کنند و با چاقو مسافران را تهدید می‌کنند و برخی مدیران شهری در این شرایط فقط به فکر مهندسی ترکیب شورای شهر آینده هستند.

طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان روند بستری و سرپایی بیماران کرونایی در استان زنجان رو به رشد است و سه شهرستان ابهر، زنجان و خرمدره در وضعیت قرمز دارند چرا که قبل از عید نوروز این سه شهرستان نارنجی و زرد بودند ولی با بی توجهی مردم این سه شهر امروز به وضعیت بحرانی رسیده‌اند.

بستری‌های کرونا در زنجان رو به افزایش است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید با حساسیت زیادی مورد توجه قرار گیرد، می‌گوید: در این زمینه همه اقشار مختلف و تمام اصناف و مشاغل مسئول هستند و باید احساس مسئولیت کنند.

پرویز قزلباش با بیان اینکه زدن ماسک در این استان کاهش یافته است، ادامه می‌دهد: باید محدودیت‌های تردد و فعالیت مشاغل پر خطر در استان تقویت شود.

قزلباش با بیان اینکه در داخل شهر و پاساژها قبل از عید نوروز شاهد ازدحام بودیم، می‌گوید: تعداد بیماران کرونایی مثبت در استان افزایش یافته و از ظرفیت مراکز درمانی ارتش، بهمن و امام حسین و امید ابهر استفاده می‌شود و بسیاری از بخش‌های بیمارستان ولیعصر زنجان خالی شده تا بیماران کرونایی بستری شوند.

رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان از بستری ۱۷۳ بیمار مشکوک و مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در بیمارستان‌های استان زنجان خبر داد و گفت: در روزهای آتی شرایط سختی خواهیم داشت؛ زیرا ظرفیت تخت‌های بیمارستان‌های استان علی‌رغم همکاری بیمارستان‌های خصوصی کم است، بنابراین بخشی از بیماران باید به صورت سرپایی، بستری موقت، بستری در نقاهت‌گاه‌های استان درمان شوند.

قزلباش با تاکید بر لزوم همکاری و همراهی زنجانی‌ها با رعایت جدی پروتکل‌های بهداشتی، خاطرنشان کرد: اکنون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان، ۷۵ درصد است که باید به بیش از ۹۵ درصد برسد.

استاندار زنجان از دورهمی‌های برگزار شده در عید نوروز انتقاد کرده و می‌گوید: مسافرت‌ها و دورهمی‌ها باعث شد تا زنجان به وضعیت قرمز برسد و این امر باعث شده تا فعالیت بسیاری از مشاغل گروه دو، سه و چهار در استان تعطیل شود.

فتح الله حقیقی بر لزوم ساماندهی دست فروشان توسط شهرداری‌های استان تاکید کرده و می‌گوید: با ساماندهی دست فروشان از روند این بیماری هم جلوگیری می‌شود و فرمانداران در شهرستان‌ها اجازه ندهند فروشنده‌ای غیر بومی بساط فروش برپا کند و جلوی فعالیت آنها گرفته شود چرا که فعالیت این افراد در برخی شهرستان‌ها باعث شده تا کرونا روند صعودی به خود بگیرد و در این زمینه با کسی اغماضی نداریم.

کانون‌های پر خطر شناسایی شود

حقیقی بر لزوم افزایش تعداد مراکز ۱۶ ساعته در استان تاکید و می‌افزاید: در این خصوص دانشگاه علوم پزشکی با جدیّت وارد شود و اگر با عدم رعایت بهداشت فردی و اجتماعی جلو برویم گرفتار می‌شویم و باید کانون‌های پر خطر را شناسایی شده و از بین ببریم.

حفظ و نگهداری یک استان در راه مبارزه و پیشگیری از این بیماری مهلک کار بسیار سختی بود ولی در استان موفق عمل شده بود ولی بعد از عید نوروز و افزایش سفرها امروز این استان وضعیت قرمز و بحرانی دارد

استاندار زنجان با بیان اینکه ورود این ویروس تمامی ارکان و فعالیت‌ها را تحت تأثیر خود قرار داده است، می‌افزاید: حفظ و نگهداری یک استان در راه مبارزه و پیشگیری از این بیماری مهلک کار بسیار سختی بود ولی در استان موفق عمل شده بود ولی بعد از عید نوروز و افزایش سفرها امروز این استان وضعیت قرمز و بحرانی دارد.

حقیقی با بیان اینکه بیشترین میزان مرگ و میرهای کرونا برای سالمندان بالای ۷۱ سال است، می‌گوید: در این راستا ساماندهی سالمندان مورد تاکید قرار گیرد و در این زمینه دستگاه‌های اجرایی مدیریت و برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند. مراجعه به هنگام مبتلایان کرونایی به بیمارستان‌ها می‌تواند اقدامات درمانی مناسب و تأثیرگذاری داشته باشد و از روند بیماری جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه در اوایل بیماری کرونا برای تهیه ماسک سه لایه مشکلات جدی در استان وجود داشت ولی امروز این استان در این خصوص به خودکفایی رسیده است، می‌گوید: امروز هم باید ماسک ۵۰۰ تومانی در اختیار مردم استان قرار گیرد تا دیگر بهانه‌ای برای نزدن ماسک نداشته باشند.

استاندار زنجان با بیان اینکه نسبت به گذشته کرونا وحشی‌تر شده است، ادامه می‌دهد: رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشت فردی و اجتماعی فاجعه به دنبال دارد و انجام تست‌های کرونا از جمله راه‌های مبارزه با این ویروس است و در این زمینه استان بالاترین تست را انجام می‌دهد.

وجود ۱۳۰۰ تخت در نقاهتگاه‌های زنجان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز می‌گوید: تنها راه قطع زنجیره کرونا رعایت بهداشت فردی و اجتماعی است که به بیش از ۴۰ درصد کاهش یافته است.

محمدرضا صائینی با بیان اینکه ۵۰ بخش آی سی یو در استان زنجان آماده شده ولی توان تجهیز آنها نیست، ادامه می‌دهد: یک هزار و ۳۰۰ تخت در نقاهتگاه‌های استان داریم که می‌توانیم از ظرفیت آن برای بستری آخرین روز بیماران مرخصی استفاده کرد.

سیاست یک بام و دو هوا در مقابله و پیشگیری از کرونا را می‌توان یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار در شیوع بیماری کرونا دانست، سیاستی که با عادی سازی وضعیت شیوع کرونا در کشور و در گستره کوچک در سطح شهرها و استان‌ها باعث شده شهروندانی که ماه‌ها محدودیت‌های کرونایی را تحمل کرده‌اند فریب عادی انگاری‌ها را بخورند.

error: Content is protected !!