برای آغاز ورزش هیچگاه دیر نیست

نتایج پژوهشی جدید نشان داده است که برای آغاز یک برنامه ورزشی منظم به واقع هیچگاه دیر نیست. حتی برای افرادی که دوران جوانی خود را بدون انجام ورزش سپری کرده اند، دنبال کردن یک برنامه ورزشی منظم در میانسالی می تواند همچنان احتمال مرگ به هر دلیلی را کاهش دهد.

برای آغاز ورزش هیچگاه دیر نیست

به گزارش گروه سلامت عصر ایران به نقل از “هلث دی“، در این مطالعه وضعیت سلامت و الگوهای ورزشی در طول زندگی بیش از ۳۱۵ هزار نفر از شهروندان آمریکایی مورد بررسی قرار گرفتند.

در همین راستا، پژوهشگران دریافتند، خطر مرگ برای افرادی که در طول زندگی خود همواره ورزش می کردند، در مقایسه با افرادی که ورزش نمی کردند، طی مدت مطالعه ۳۶ درصد کمتر بوده است.

اما نکته جالب توجه این بود که افرادی که در دوران جوانی ورزش نمی کردند، اما در دهه چهارم و پنج زندگی خود این کار را آغاز کردند نیز کاهش ۳۵ درصدی احتمال خطر مرگ زودرس را تجربه کردند.

به گفته پدرو سنت موریس از موسسه ملی سرطان آمریکا و رهبر تیم پژوهشی، این نشان می دهد که آغاز فعالیت جسمانی و ورزش منظم حتی در دوران میانسالی نیز دیر نیست. این نتایج می تواند بزرگسالانی که فعالیت جسمانی چندانی ندارند به دنبال کردن یک برنامه ورزشی منظم و جوانانی که در حال حاضر فعال هستند را به ادامه این روند در طول زندگی خود تشویق کند.

به نظر می رسد، آغاز ورزش در میانسالی می تواند خطر مواجهه با دو قاتل اصلی یعنی بیماری قلبی و سرطان را کاهش دهد. پژوهشگران دریافتند، نرخ مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی در افرادی که از دهه چهارم و پنجم زندگی خود ورزش را آغاز می کنند، در مقایسه با افرادی که اصلا ورزش نمی کنند، ۴۳ درصد کاهش داشته و خطر مرگ ناشی از سرطان نیز ۱۶ درصد کاهش داشت.

نتایج این مطالعه بار دیگر اهمیت فعالیت جسمانی در ارتباط با وضعیت سلامت و خطر مرگ زودرس را نشان می دهد. چه در دورانی جوانی و چه در بزرگسالی ورزش را آغاز کنید، فواید این کار همواره وجود خواهند داشت. البته این به معنای آن نیست برای انجام ورزش در انتظار دوران میانسالی باقی مانده یا به دلیل کاهش مشابه خطر مرگ و میر نباید از دوران جوانی ورزش را آغاز کنید.

به گفته پژوهشگران، شرکت کنندگانی که در هر سنی بیشترین میزان ورزش را داشتند، در معرض خطر کمتری برای مرگ به هر دلیلی بودند.

error: Content is protected !!