برنامه‌ریزی برای استفاده از فرصت‌های دوران همه‌گیری کرونا ضروریست

علی‌اکبر حق‌دوست، ظهر روز چهارشنبه در وبینار مجازی که به مناسبت رویداد هفته آموزش با هدف تبادل تجربه‌ها در باره روش‌های آموزشی دروس دانشگاهی در دوران شیوع بیماری کووید-۱۹ و پسا کرونا در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، گفت: تا پیش از پاندمی کرونا، مواردی مانند آموزش مجازی وجود داشت که راه‌اندازی آن، سخت و عملی نشده بود، اما کرونا فرصتی ایجاد کرد تا در این زمینه قدم برداریم.

وی تاکید کرد: اثر همه‌گیری کووید بر مؤسسات آموزش عالی در اپیدمی اخیر ناگهانی بود و در بیشتر موارد هیچ برنامه‌ای غیر از تلاش برای ادامه کلاس‌ها از راه دور وجود نداشت.

وی تصریح کرد: در آموزش بالینی دانشگاه‌ها با وجود نگرانی‌ از ابتلا و مواجهه با یک بیماری نوپدید شاهد بروز وقفه در آموزش بسیاری از گروه‌های بالینی بودیم.

حق‌دوست اظهار داشت: تأثیرات همه‌گیری در کوتاه‌مدت قابل‌ مشاهده است ولی در میان‌مدت و بلندمدت نیاز به گذر زمان و مطالعات بیشتر دارد و باید اثرات همه‌گیری بر روی دانشجو، کارکنان اساتید، مؤسسات آموزش عالی و بطورکل، سیستم آموزش عالی به دقت بررسی شود.

وی یاد آور شد: راهکار اصلی تداوم آموزش با حفظ کمیت و توجه به کیفیت است و تأثیرات کنونی و احتمالی آینده باید پیش‌بینی و بصورت فعال برای آن چاره‌ای اندیشیده شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان نیز در این وبینار با عنوان “بحران کووید و فرصت‌ها و ظرفیت‌های ایجاد شده در آموزش عالی” گفت: فرصت‌های ایجاد شده کووید کم نیست، اما اگر این فرصت‌ها بخوبی درک و بر اساس شیوه‌های علمی تهدیدات به فرصت تبدیل شود، می‌توانیم از این دوران، استفاده مناسبی داشته باشیم.

طاهره چنگیز افزود: با نگاهی مثبت، انبوهی از فرصت‌ها در این بحران مشاهده می‌شود و همه‌گیری کووید مانند آتشی که به جان عادت‌ها و مناسبات مردم جهان افتاد موجب تغییرات بسیاری شد، مثلا حضور در محل آموزش به‌عنوان پیش‌شرط اصلی یادگیری دچار تغییر شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: باید از این آتش به‌عنوان مقدمه‌ای برای تغییر استفاده کرد و وای به حال کسی که در آتش بیفتد و نیمی سوخته و نیمی خام از آن خارج شود.

وی تاکید کرد: ضرورت تبدیل تهدید به فرصت وجود دارد و باید با لوازمی همچون تفکر خلاق، کمین‌گیری برای تغییر، نگاه راهبردی به مسائل و مشورت طلبی در این مسیر گام برداشت.

به گزارش ایرنا، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دارای حدود ۱۰ هزار دانشجو و ۸۰۰ عضو هیات علمی است که با ۱۱ دانشکده و ۴۷ مرکز تحقیقاتی و پژوهشکده، یکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی برتر کشور به‌شمار می‌آید.

ویروس کرونا از اسفند ۹۸ در کشورمان شیوع یافت و تاکنون بیش از سه میلیون نفر به آن مبتلا شده‌اند.

error: Content is protected !!