بروز کرونای ایرانی فعلا در حد حدس و گمان است

علیرضا ناجی، ویروس شناس روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: این حدس و گمان باید مورد ارزیابی کامل و دقیق انجام گیرد تا بتوان عنوان واریانت را بر ویروس جهش یافته در ایران، اطلاق کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان جهش ویروس کرونا در ایران وجود دارد، گفت: وقتی ویروسی وارد جامعه ای می شود و به سرعت به چرخش درمی آید، بسته به ژنتیک آن جامعه می تواند دچار موتاسیون هایی شود.

ناجی بیان داشت: ویروس کووید – ۱۹ در ایران مانند بسیاری از کشورها جهش هایی داشته است، اما اطلاق واریانت یا گونه به ویروس جهش یافته در ایران، موضوعی است که باید مورد بررسی دقیق تر قرار گیرد.

ورود ویروس هندی به کشور دور از انتظار نیست

وی ادامه داد: به دلیل عدم کنترل کامل مرزها ورود واریانت های هندی و برزیلی به کشور اصلا دور از انتظار نیست و ممکن است گونه های جدید از کشورهای دیگر به راحتی وارد ایران شوند.

ناجی با اشاره به اینکه ورود واریانت های جدید به کشور موضوع تعجب برانگیزی نیست، گفت: ما منتظر این موضوع بودیم. اگر دیرتر این موضوع شناسایی و اعلام شد، شاید به این دلیل است که سیستم پایش ژنتیکی کووید – ۱۹ را به صورت منظم انجام ندادیم.

وی افزود: وزیر بهداشت چند روز پیش اعلام کرد مواردی از واریانت آفریقای جنوبی را شناسایی کردیم و همچنین بیان داشت که صدای پای ویروس هندی در ایران می آید.

آیا علائم بالینی واریانت هندی متفاوت است؟  

وی در پاسخ به این سوال که آیا علائم بالینی واریانت هندی با گونه های قبلی متفاوت است، گفت: هرچند پاسخ به این سوال نیاز به بررسی و زمان بیشتری دارد اما با ویروسی مواجه هستیم که هم سرعت انتقال بالاتر و توان تکثیر بیشتری دارد و هم می تواند از سیستم ایمنی طبیعی یا حاصل از واکسن فرار کند.

وی ادامه داد: مطالبی که در حال حاضر بر اساس شواهد نظری پزشکان هندی منتشر شده، نشان می دهد که سرعت انتقال بیماری بسیار افزایش یافته و امکان فرار از سیستم ایمنی و بهتر چسبیدن به دیواره سلولی توسط این ویروس مهیا است.

ناجی گفت: برای داشتن شواهد علمی بالینی این گونه از ویروس کرونا باید علائم و مشخصات بالینی با اطلاعات ژنتیکی ویروس مقایسه کنیم که این کار تاکنون به طور دقیق و کامل انجام نگرفته و باید صبر کنیم تا این موضوع محقق شود.

وی با طرح این سوال که آیا موارد بیشتر ابتلا به بیماری کرونا و مرگ و میر ناشی از آن فقط به دلیل موتاسیون جدید در ویروس کرونا است، گفت: هرچند موتاسیون جدید نقش مهمی در این کار دارد، اما در کنار آن رفتار مردم هم بسیار مهم است؛ به عبارتی موتاسیون جدید و رفتار نامناسب مردم سبب شده تا هندی ها دچار این بلای بزرگ شوند.

error: Content is protected !!