برگزاری "جشنواره شاتوت" در تهران/ برداشت بیش از ۹۵۰ تُن شاتوت در سولقان

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ دومین جشنواره شاتوت در دهستان سولقان و روستاهای همجوار با هدف معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و کشاورزی دهستان سولقان و روستاهای همجوار برگزار می‌شود.

دهستان سولقان بخش کن و روستاهای همجوار شامل سنگان، کیگا، کشار، وردیج ، واریش، رندان و طالون و… یکی از قطب‌های تولید و عرضه میوه‌های باغی و محصولات سردرختی تهران هستند که در بیش از ۱۰۰۰ هکتار از باغ‌های منطقه میوه‌هایی از جمله: گیلاس، شاتوت، آلبالو، هلو، خرمالو، گردو و… تولید و عرضه می‌شود و اشتغالزایی نسبتاً مطلوبی را برای مردم منطقه، باغداران، کارگران دائم و فصلی و… ایجاد کرده است.

براساس آمارهای موجود جهاد کشاورزی سالانه بیش از ۹۵۰ تن میوه شاتوت در سولقان برداشت و به بازار مصرفی تهران عرضه می‌شود، برگزاری دومین جشنواره شاتوت با همکاری مشترک شهرداری منطقه ۲۲ و دهیاری سولقان و بخشداری کن، برگزار می‌شود و یکی از مصادیق مشارکت مطلوب و همدلانه برای معرفی ظرفیت‌های اقتصادی و کشاورزی این منطقه و رونق تولید در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به این نام نامگذاری شده، است.

این جشنواره با محوریت میوه خوش‌طعم و پرطرفدار شاتوت عصر روز پنجشنبه ۲۷ تیر ماه در قالب بیش از ۳۰ غرفه در فضایی به‌مساحت بیش از ۱۰۰۰ مترمربع و با عرضه شاتوت و محصولات محلی و سنتی و تولیدات خانگی اعم از مرباجات‌، عرقیجات گیاهی و عسل سولقان و… با حضور مسئولان و مدیران ملی و استانی گشایش می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود مسئولان استانی‌، شهری، منطقه‌ای و محلی و باغداران، کشاورزان‌، صاحبان مشاغل خانگی و اقشار مردم با حضور خود رونق‌بخش این جشنواره باشند.

سالانه بیش از هزاران تن از انواع میوه‌های سردرختی این منطقه به بازار تهران عرضه می‌شود و میوه‌های تولیدی این منطقه خوش‌آب‌وهوای تهران به‌لحاظ برخورداری از آب‌وهوای مناسب وحاصلخیزی اراضی دارای کیفیتی مطلوب و برخوردار از استانداردهای صادرات است.

در این جشنواره علاوه بر معرفی میوه خوش‌طعم شاتوت که خواص درمانی مؤثری در کنترل فشار خون و برگ درخت آن نیز خواص درمانی و بهداشتی دارد و مشتقات آن مثل مربا، شربت، کیک و بستنی، سایر محصولات خانگی اعم از عرقیجات گیاهی، خشکبار، عسل ، مرباجات و میوه‌های سردرختی فصلی این منطقه، و نیز آیین و رسوم محلی، پیشینه تاریخی، برخی آثار تاریخی و هویتی منطقه هم به بازدید کنندگان معرفی خواهد شد. این جشنواره با هدف رونق تولید و اشتغال، حمایت از مشاغل خانگی و تولیدات بومی و توسعه اقتصادی منطقه و عرضه مستقیم محصولات کشاورزی برگزار می‌شود.

جشنواره شاتوت روز پنجشنبه از ساعت ۱۷:۳۰ تا ۲۱ و روز جمعه ۲۸ تیر ماه از ساعت ۹ تا ۲۱ پذیرای علاقه‌مندان و بازدیدکنندگان تهرانی است و این پیوند شهر و روستا که در سایه جشنواره شاتوت اتفاق می‌افتد می‌تواند لحظات شاد و فرحبخشی را برای گردشگران منطقه سولقان رقم بزند.

انتهای پیام/+

error: Content is protected !!