بلینکن: برنامه هسته ای ایران از کنترل خارج شده است

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا امروز دوشنبه در نشست استماع کمیسیون روابط خارجه مجلس نمایندگان این کشور در سخنانی اعلام کرد: ما به حمایت از اسرائیل و تأمین نیازهای تل‌آویو برای تضمین امنیتش و تقویت سامانه گنبد آهنین متعهدیم.

وزیر خارجه آمریکا در این باره ادامه داد: برنامه هسته ای ایران در طول (اجرای) توافق هسته ای تحت کنترل بود؛ اما اکنون از کنترل خارج شده است. در ارتباط با بازگشت به توافق هسته ای با ایران (در نشست وین) باید بگویم که هنوز به مرحله پایبندی (پیروی آمریکا از تعهدات برجامی خود که ترامپ آن را در سال ۲۰۱۸ نقض کرد) در برابر پایبندی (پیروی ایران از تعهداتش ذیل برجام) نرسیده ایم. هنوز مشخص نیست که آیا ایران از اراده و آمادگی لازم جهت انجام اقدامات ضروری برای بازگشت به پایبندی برجام برخوردار است یا خیر!

«آنتونی بلینکن» بدون اشاره به نقض تعهدات کشورش که توسط دونالد ترامپ ریس جمهور پیشین آمریکا از در ۸ ماه می سال ۲۰۱۸ آغاز شد، گفت: خواستار تشکیل جبهه‌ ای واحد با متحدان و شرکایمان برای پاسخگو قرار دادن ایران هستیم.

وی در ادامه اضافه کرد: اگر برنامه هسته ای ایران به این شکل ادامه پیدا کند، زمان مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته ای به چند هفته کاهش پیدا خواهد کرد. این برنامه به سرعت پیش می‌رود. هر چه این پیشروی بیشتر باشد، زمان گریز (هسته ای) کاهش پیدا می‌کند.

«بلینکن» همچنین در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد: ایران درگیر فعالیت‌های فراوانی است که در صورتیکه قدرتی هسته‌ای ‌بود، ممکن بود که بسیار بدتر باشد!

این دیپلمات آمریکایی علیه پکن نیز گفت: فشار بین المللی علیه چین افزایش خواهد یافت تا این کشور را وادار به ارائه اطلاعات بیشتر به جهان در مورد منشا ویروس کرونا کند!

«آنتونی بلینکن» پس از ۲ دهه اشغالگری در افغانستان ائتلافی به سرکردگی کشورش اضافه کرد: نمایندگان و کارکنان سیاسی ما در افغانستان باقی خواهند ماند. انتظار نداریم که پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان، وضعیت امنیتی بلافاصله در این کشور وخیم شود.

بلینکن درباره مسائل داخلی کشورش اذعان کرد: با چالش‌های زیادی روبرو هستیم که از جمله آن‌ها مبارزه با ویروس کرونا، تغییرات آب و هوایی و بهبود اوضاع اقتصادی است.

error: Content is protected !!