بهبودیافتگان کرونا ممکن است شاهد آلرژی پوستی و ریزش مو باشند

دکتر پگاه رعایایی روز جمعه در گفت وگوبا خبرنگار ایرنا با بیان اینکه گاهی علائم پس از کرونا ناشی از مصرف داروها و مواد غذایی است، افزود: طبق تحقیقی در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۴ درصد افراد، ۵۸ روز پس از بهبود از کرونا دچار ریزش مو می شوند. از میان ۶۳ بیمار مبتلا به کرونا، ۱۴ نفر پس از بهبودی، دچار ریزش مو شدند که ریزش موی پنج نفر از آنها به مرور قطع شد، اما در ۹ نفر دیگر ریزش مو باقی ماند. 

وی تصریح کرد: با این پژوهش می توان به این نتیجه رسید که بهتر است پس از بهبودی از کرونا برای افراد کاری انجام شود و مداخلاتی برای پیشگیری از این اتفاقات صورت گیرد. 

این پزشک عمومی و متخصص زیبایی با بیان اینکه به طور معمول ریزش مو دلایل مختلفی دارد، تاکید کرد: ژنتیک، کمبود املاح، ویتامین ها و مواد معدنی در بدن، تب و بالا رفتن دمای بدن، استرس، انجام اعمال جراحی و داروهای بیهوشی و… در بروز ریزش مو مؤثر هستند. افراد درگیر کرونا از یک طرف با مشکلات جسمانی مثل بدن درد، خستگی و تب و… مواجه هستند و از طرف دیگر دچار استرس های روحی ناشی از نگرانی های این بیماری می شوند. 

رعایایی ادامه داد: همین استرس ها و حتی تب به ریزش مو منجر می شود. در کنار آن مصرف برخی از داروها برای درمان کرونا نیز می تواند به ریزش مو بینجامد. 

این متخصص زیبایی با اشاره به اینکه برخی از افراد اقدام به مصرف گرمی ها برای درمان کرونا می کنند، افزود: این طور جا افتاده که استفاده از مواد غذایی گرم در درمان کرونا اثرگذار است، اما همین موادغذایی دراثر فعل وانفعالاتی که در بدن ایجاد می کنند می توانند به ایجاد حساسیت هایی مثل جوش پوستی منجر شوند. در واقع افراط و زیاده روی در مصرف گرمی ها می تواند مشکلات پوستی در فرد ایجاد کند. به همین دلیل افرادی که در مصرف این موادغذایی میانه رو رفتار می کنند، کمتر شاهد عوارض پوستی در بدن آنها هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: در برخی شاهد اگزماهای پوستی و خشکی پوست هستیم که در نتیجه استفاده مکرر ضد عفونی کننده الکل و شوینده ها رخ داده است. این مواد چربی مفید پوست را از بین برده و شاید با استفاده کرم های مرطوب کننده مشکل حل شود، اما در مواقعی نیاز به مداخله جدی برای حل مشکل وجود دارد. 

رعایایی خاطرنشان کرد: البته خود کرونا نیز می تواند سیستم ایمنی بدن را تحریک کند و پس از بهبودی فرد مبتلا به کرونا، به بروز آلرژی در بدن منجر شود. این وضعیت در نتیجه تحریک شدن سیستم ایمنی بدن کسانی به وجود می آید که از قبل به نوعی درگیر آلرژی بوده اند و حتی پس از بهبودی کرونا، این آلرژی به صورت بیشتر و جدی تر در بدن فرد ظاهر می شود. 

وی گفت: توصیه ما این است که فرد به هیچ عنوان از درمان خودسرانه استفاده نکند و از پزشک مطمئن مشورت بگیرد. گاه درمان های خودسرانه و خانگی آلرژی و اگزمای پوستی فرد را تشدید می کند. برای مثال بیماری داشتیم که از شبکه های اجتماعی ماسک خانگی را برای درمان خشکی پوست و  آب رسانی روی صورت امتحان کرده بود که به مشکلات جدی منجر شد و  حدود یک ماه و نیم طول کشید تا پوست این فرد مجدد احیا شود. 

error: Content is protected !!