به کودک سرماخورده داروی ضداحتقان ندهید

کارشناسان سلامت اطفال تاکید دارند که باید از درمان کودکان مبتلا به سرماخوردگی با داروی ضد احتقان پرهیز شود.

به گزارش ایسنا، در کودکان زیر ۱۲ سال داروهای ضد احتقان می‌تواند علائم شایع سرماخوردگی همچون آب‌ریزش و گرفتگی بینی را برطرف سازد اما این داروها برای این گروه سنی بی‌خطر نیستند.

در بزرگسالان شواهد ناچیزی مبنی بر تاثیر داروی ضد احتقان در رفع احتقان بینی که آزاردهنده‌ترین نشانه سرماخوردگی است، وجود دارد اما در کودکان در کل شواهدی حاکی از تاثیرگذاری این نوع دارو بدست نیامده و محققان در بررسی‌های متعدد نشان داده‌اند که داروی ضد احتقان می‌تواند با عوارض جانبی خطرناک یا خفیف برای بیمار همراه باشد.

یکی از محققان این مطالعه از دانشگاه کوئینزلند استرالیا گفت: موارد ابتلا به سرماخوردگی‌های معمولی بسیار شایع است و تمامی مردم جهان با آن درگیر هستند. سرماخوردگی‌های معمولی عامل ویروسی دارند که اغلب دوره درمان آن هفت تا ۱۰ روز طول می‌کشد.

به گزارش ژاپن تودی، محققان با بیان اینکه علائمی همچون آب‌ریزش، گرفتگی بینی و عطسه از جمله مواردی هستند که بیشتر بیماران از آن ها شکایت دارند، اظهار داشتند: در ارزیابی‌های انجام شده روی تاثیر داروی ضد احتقان، آنتی‌هیستامین‌ها، داروهای گیاهی، ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله “روی” مشخص شد که شواهد کمی حاکی از اثربخشی این داروها در درمان این علائم سرماخوردگی موجود است.

در عین حال مصرف این داروها با عوارض جانبی از قبیل بی‌خوابی، احساس گیجی، سردرد و دل‌درد همراه است.

error: Content is protected !!