بیش از دو میلیون دُز واکسن کرونا در مازندران تزریق شد

به گزارش ایرنا، سرعت گرفتن تزریق واکسن کرونا در مازندران طی یک هفته اخیر سبب شده که این استان در بین پنج استان برتر کشور از نظر روند اجرای واکسیناسیون قرار بگیرد. به طوری که با تزریق بیش از ۳۶ هزار دُز واکسن کرونا در استان طی ۲۴ ساعت گذشته، تعداد دُزهای تزریق شده در این استان از ابتدای واکسیناسیون در بهمن سال گذشته تا امروز به بیش از دو میلیون و ۲۵ هزار دُز رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در حال حاضر تعداد دُزهای تزریق شده واکسن کرونا توسط مراکز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران یک میلیون و ۷۳۴ هزار دُز است که از این تعداد حدود یک میلیون و ۹۰ هزار دُز مربوط به نوبت اول تزریق و حدود ۶۴۴ هزار دُز نیز مربوط به نوبت دوم تزریق واکسن است.

دکتر قاسم اویس افزود: سرعت تزریق واکسن در استان طی روزهای اخیر بیشتر شده و خوشبختانه با وارد شدن واکسن به کشور و توزیع انواع آن در استان‌های مختلف شاهد بهتر شدن روند واکسیناسیون در استان هستیم. این روند طی روزهای آتی نیز ادامه خواهد داشت و با پایین آمدن سن واکسیناسیون شاهد افزایش آمارها خواهیم بود.

وی افزود: سن ثبت‌نام و دریافت نوبت واکسن از امروز به ۳۷ سال رسیده و تا متولدین ۱۳۶۳ نیز می‌توانند طبق نوبت برای دریافت واکسن مراجعه کنند.

دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز که جمعیت ۵۰۰ هزار نفری شهرستان بابل را زیر پوشش دارد از ابتدای واکسیناسیون همگانی تا ظهر امروز ۲۹۱ هزار و ۱۲۰ دُز واکسن کرونا تزریق کرده که ۱۸۹ هزار و ۵۷۴ دُز مربوط به نوبت نخست و ۱۰۱ هزار و ۵۴۶ دُز برای نوبت دوم است.

بیش از دو میلیون دُز واکسن کرونا در مازندران تزریق شد

با این حساب مجموع واکسن‌های تزریق شده در مازندران توسط دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل از ابتدای واکسیناسیون همگانی علیه کرونا تا امروز به بیش از دو میلیون و ۲۵ هزار دُز رسیده است که حدود یک میلیون و ۲۸۰ هزار دُز مربوط به نوبت اول و بیش از ۷۴۵ هزار دُز نیز مربوط به نوبت دوم تزریق واکسن است.

البته در این آمارها تعداد واکسن‌های تزریق شده در طرح کارآزمایی بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا که در دو شهر ساری و بابل اجرا شده بود محاسبه نشده است. در این طرح سه هزار نفر در ساری و زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و سه هزار نفر در بابل و زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی بابل واکسن کنژوگه دریافت کردند که با احتساب دست‌کم دو دُز، در مجموع ۱۲ هزار دُز به آمار واکسیناسیون مازندران افزوده می‌شود.

سرعت مناسب واکسیناسیون علیه کرونا در مازندران سبب شده که به گفته مسئولان میانگین تزریق واکسن برای گروه سنی بالای ۱۸ سال در مازندران حدود ۱۶ درصد بیشتر از میانگین کشوری باشد.  در حالی که میانگین کشوری تزریق واکسن برای گروه بالای ۱۸ سال در کشور کمتر از ۳۰ درصد است، در مازندران تا کنون ۴۶ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال دست‌کم یک دُز واکسن را دریافت کردند.

استمرار روند کاهشی آمارهای کرونایی مازندران

به موازات روند افزایشی تزریق واکسن کرونا در مازندران، آمارهای کرونایی هم کماکان روی شیب کاهشی قرار دارد. آمارهای دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل نشان می‌دهد که تعداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی مازندران طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز پنجشنبه ۲۵ شهریور به ۷۳۷ نفر رسید که ۱۴۹ نفر از این بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های مازندران بستری هستند. این عدد در روزهای هفته جاری از شنبه تا چهارشنبه به ترتیب، ۹۲۷، ۸۷۴، ۸۳۲، ۷۸۷ و ۷۷۱ نفر بود.

بیش از دو میلیون دُز واکسن کرونا در مازندران تزریق شد

در شبانه‌روز گذشته ۱۰ بیمار مبتلا به کووید۱۹ نیز در بیمارستان‌های مازندران جان باختند و تعداد مجموع قربانیان کرونا در مازندران از یکم شهریور تا ظهر امروز –پنجشنبه- به ۵۵۱ نفر رسید. تعداد مجموع جان‌باختگان کرونا در مازندران از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا کنون نیز به ۲۴۳۲ نفر رسیده است که ۱۰۲۹ نفر از این تعداد در مرداد قربانی کرونا شدند.

بررسی شرایط موجود نشان می‌دهد که به موازات کاهش آمارهای کرونایی در مازندران، ایمنی مقابل کرونا نیز در این استان که تا چند هفته پیش شرایط فوق‌بحرانی کرونایی را تجربه می‌کرد و از ۲۲ مرداد در سراشیبی آمارهای کرونایی قرار گرفت، در حال افزایش است.

بر اساس آخرین نقشه کرونایی اعلام شده توسط سامانه ماسک، رنگ قرمز کرونایی با خارج شدن رامسر از وضعیت قرمز به طور کامل از مازندران خارج شده و اکنون هفت شهرستان مازندران در وضعیت زرد و ۱۵ شهرستان در وضعیت نارنجی قرار دارند.

گلوگاه، میاندورود، سوادکوه شمالی، سیمرغ، فریدونکنار، عباس‌آباد و کلاردشت شهرستان‌هایی هستند که در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفته‌اند و بهشهر، نکا، ساری، قائمشهر، جویبار، سوادکوه، آمل، بابل، بابلسر، محمودآباد، نور، نوشهر، چالوس، تنکابن و رامسر اکنون در وضعیت نارنجی کرونا قرار دارند.

error: Content is protected !!