بیش از ۲۵ مولکول جدید با کاربرد دارودرمانی در کشور تولید شد

به گزارش روز سه شنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دستیابی به توانمندی در تولید داروهای پیشرفته در هر کشور یکی از پایه های قدرت محسوب می شود؛ قدرتی که صنعت سلامت و پزشکی را رونق می دهد.

ایران نیز در سال های اخیر با تکیه به فناوری و نوآوری علاوه بر افزایش قابل توجه محصولات ایران ساخت این حوزه و خودکفایی دارویی، به رقمی بیش از ۶۰ میلیون دلار صادرات در سال دست یافته است. 

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با انجام اقداماتی درصدد ایجاد همگرایی میان دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و پارک های علم و فناوری با صنایع داروسازی است تا تولید داروهای پیشرفته در کشور سرعت گیرد؛ حوزه ای که در آن به توان و تخصص نیروی کارآمد و خلاق نیاز است تا پیشرفت ها در آن بیشتر شود.

ستاد با این اقدام در نظر دارد از تمام ظرفیت های موجود در کشور برای تولید مولکول های جدید که پر هزینه هستند استفاده کند. در حال حاضر تولید مولکول های نوین دارویی برای بیماری های صعب العلاج یا لاعلاج افزایش پیدا کرده و تاکنون بیش از ۲۵ مولکول جدید با کاربرد دارو درمانی در کشور تولید شده است.

از سویی این افزایش ارتباط و تعامل فعالان مسیر دستیابی به بازارهای جهانی را برای محصولات ایران ساخت هموار می کند.

یکی از اقدامات برای گسترش فعالیت های فناورانه در این حوزه توسعه شتاب دهنده ها است. در حال حاضر ۱۰ شتاب دهنده دارویی فعال هستند که می توان به پرسیس ژن اشاره کرد و تولید مولکول های ضد سرطان و مواد موثره دارویی از حوزه های فعالیت آنها است.

از سویی ستاد توسعه زیرساخت های ماشین آلات، تولید مولکول های نیمه سنتزی و پروبیوتیک ها و ارتباط با فعالان گیاهان دارویی را هم مد نظر قرار داده است تا با همگرایی میان حوزه های مختلف ارتقا این حوزه سرعت بیشتری داشته باشد و با ایجاد تعامل میان رشته ای شاهد رونق فعالیت های فناورانه باشیم.

error: Content is protected !!