بیش از ۴۰۰ آزمایشگاه کووید۱۹ در کشور راه‌اندازی شده است

به گزارش خبرنگار بهداشت و سلامت ایرنا،  شهروز همتی روز دوشنبه در نخستین همایش مجازی و هجدهمین همایش کشوری ارتقا کیفی خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران افزود: آزمایشگاهها نقش تعیین کننده ای در تشخیص کووید ۱۹ دارند و در ارائه خدمات تشخیصی به عنوان ارکان نظام سلامت محسوب می شوند.

وی اظهار داشت: راه اندازی بیش از ۴۰۰ آزمایشگاه برای تشخیص بیماری کرونا به منطور رفع نیاز کشور و تشخیص آنتی ژن کووید ۱۹ کار بزرگی است و به شبکه بهداشت و درمان کمک می رساند.

همتی تصریح کرد: با شیوع همه گیری کرونا، آزمایشگاه‌های پزشکی با چالش های زیادی روبرو هستند و بسیاری از ارائه خدمات آنها تحت الشعاع قرار گرفته است.

وی، کمبود کیت های مصرفی و ضروری، عدم واقعی بودن تعرفه ها، وضع قوانین و مقررات غیرکارشناسی و غیره را از مواردی برشمرد که موجب نگرانی آزمایشگاه ها شده است.

همتی تاکید کرد: امیدواریم در بستر تعامل با آزمایشگاه ها، مشکلات این مراکز بزودی رفع شود و ساختار آزمایشگاه ها در نظام سلامت توسط سیاست گذاران مورد توجه قرار گیرد.

رئیس انجمن علوم آزمایشگاهی اظهار داشت: آزمایشگاه‌های کشور همراه با شیوع کرونا با همه توان و ظرفیت وارد میدان عمل شدند و با تولید کیت های «پی سی آر» و تشخیص آنتی ژن بیماری کرونا و رفع نیاز کشور شایستگی و کارایی خود را در معرض دید قرار دادند.

به گفته همتی، همکاران زیادی در واحدهای علوم آزمایشگاهی بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند و یاد آنها در دلها زنده است.

وی افزود: علی رغم وجود مشکلات زیاد در شرایط همه گیری کرونا، برنامه ریزی مناسبی برای برگزاری هجدهمین کنگره علوم آزمایشگاهی و تشخیص پزشکی ایران بصورت مجازی انجام شد.

شبکه آزمایشگاهی کشور نیاز به بازبینی مجدد دارد
رئیس هیات مدیره نطام پزشکی تهران نیز در این همایش گفت:شبکه آزمایشگاهی کشور نیاز به بازبینی مجدد و تشخیص به هنگام و فوری دارد .

سید موید علویان اظهار داشت: آزمایشگاه مرجع سلامت در سال ۸۶ تاسیس شد و تاکنون در راستای سیاست‌های نظام سلامت خوب حرکت کرده و توانسته‌ اختلافات صنفی را کم و استانداردها را درست نهادینه کند.

وی تصریح کرد: آزمایشگاه ها باید در اولویت ها کار قرار گیرد زیرا کشورهای منطقه به امکانات، دانش و نیروی انسانی آزمایشگاه‌ های ما و سایر مراکز درمانی و بهداشتی غبطه می خورند و امیدواریم در دوره جدید وزارت بهداشت با درک مشکلات حوزه های مختلف، این مراکز و سایر نهادهای مربوطه مورد توجه قرار گیرند و ما هم آماده کمک به ارتقای نظام سلامت هستیم.

علویان تصریح کرد: کشور شرایط سختی را سپری می کند و هر روز بسیاری از هموطنان در کنار ما نیستند در حالیکه با مداخله زودهنگام برخی مرگ و میرهای کرونا قابل پیشگیری بود.

به گفته وی، دسترسی مردم به خدمات آزمایشگاهی و بهبود کیفیت خدمات در دوران شیوع کرونا بیش از پیش نمایان شد ‌و در جهت ارتقای این مراکز باید با هم همفکری کنیم و هر کسی در جایگاه خود نظام آزمایشگاهی را پیش برد.

نخستین همایش مجازی و هجدهمین همایش کشوری ارتقا کیفی خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران به مدت پنج روز برگزار و از خانواده های شهدای علوم آزمایشگاه که بر اثر کرونا جان باختند، تجلیل خواهد شد.

error: Content is protected !!