بیمارستان‌های فرانسه استفاده از ماسک‌های صورت گرافنی را متوقف می‌کنند

به گزارش روز چهارشنبه پایگاه اینترنتی آر.اف.آی (rfi)، مقامات بهداشتی فرانسه اکنون به مدیریت بیمارستان های این کشور نسبت به استفاده از برخی ماسک های FFP۲ که در فیلترهای خود حاوی گرافن هستند، هشدار می دهند.

گرافن شکلی از کربن است که به اندازه زیادی برای ساخت محصولات الکترونیکی استفاده می شود.

گزارش شده است که گرافن دارای خواص ضد ویروسی و ضد میکروبی است و در برخی فیلتر ماسک های صورت  استفاده شده است.

با این حال، تحقیقات مقدماتی انجام شده روی حیوانات نشان می دهد که استنشاق ذرات گرافن در برخی موارد می تواند باعث بروز مشکلات ریوی شود. اگرچه این خطر برای انسان هنوز مشخص نیست.

اکنون در یاداشتی که در وب سایت ANSM (سازمان ملی فرانسه در مورد ایمنی محصولات پزشکی) منتشر شده است، خطاب به مدیران بیمارستان های این کشور که به احتمال زیاد ماسک های صورت حاوی «گرافن زیست توده» استفاده می کنند از آنها خواسته شده که به عنوان یک اقدام احتیاطی استفاده از این ماسک ها را تا زمان انجام مطالعات بیشتر متوقف کنند. 

این ماسک ها بخشی از کالاهایی هستند که دولت فرانسه از تولید کنندگان چینی Shandong Shengquan New Material ، خریداری کرده است.

وزارت بهداشت کانادا نیز در ماه آوریل، استفاده از این ماسک ها را به حالت تعلیق درآورد و با استناد به ارتباط احتمالی استفاده از این ماسک ها با بروز مشکلات تنفسی اعلام کرد که در انتظار ارزیابی مناسب این خطر است.

مقامات بهداشتی کانادا اعلام کردند که ارزیابی اولیه تحقیقات موجود مشخص کرد که ذرات گرافن استنشاق شده ، ظرفیت ایجاد مسمومیت اولیه ریه را در حیوانات دارد.

با این حال وزارتخانه بهداشت کانادا در بیانیه ای تاکید کرد که ظرفیت استنشاق ذرات گرافن برای افرادی از ماسک های صورت و خطرات مرتبط با استفاده از آنها برای سلامتی افراد هنوز مشخص نیست و ممکن است براساس طراحی ماسک متفاوت باشد.

دولت کانادا همچنین دستور خروج برخی مدل ها از بازار کانادا را صادر کرد.

ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ اذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. این ویروس در حال حاضر در بسیاری از کشورها شیوع یافته است.

براساس آخرین آمارها از زمان شیوع ویروس کرونا تا امروز سه میلیون و ۷۴۴ هزار و ۲۹ نفر در جهان جان باختند.

نتایج این مطالعه در مجله BMJ Nutrition Prevention & Health منتشر شده است.

error: Content is protected !!