افزایش سواد تغذیه‌ای عامل مهمی در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر است

دکتر «شهریار مستوفی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به روز جهانی ایمنی مواد غذایی، شعار امسال این روز را «ایمنی غذا، مسوولیت‌پذیری اجتماعی و غذای ایمن داشتن فردای سالم» اعلام کرد و افزود: مصرف غذاهای با نمک، قند و چربی بالا و مصرف کم لبنیات، میوه و سبزیجات از عوامل خطرناک ایجاد کننده بیماری‌های غیرواگیر است.

وی تشریح کرد: ۸۰ درصد مردم میوه و سبزی کم مصرف می‌کنند و ۱۹ درصد سرطان‌های دستگاه گوارش به دلیل کم مصرف کردن میوه و سبزی است.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد ایرانیان دچار چاقی و اضافه وزن هستند و ۷۶ درصد بار بیماری‌ها مربوط به بیماری‌های غیر واگیردار است که یکی از مهم‌ترین عوامل خطر ایجاد کننده آن‌ها تغذیه نامناسب است.

او تصریح کرد: بیماری‌های قلبی – عروقی از مهمترین علل مرگ و میر در کشور به حساب می‌آید که ارتباط مهم با الگوی تغذیه نامناسب دارد که متاسفانه در کشور ما سرانه مصرف قند، نمک و چربی نسبت به استانداردهای جهانی بالاتر است که باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

سواد تغذیه‌ای جامعه پایین است

مدیر نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: متاسفانه سواد تغذیه مردم با وضعیت مطلوب فاصله دارد و با اصلاح شیوه زندگی مردم و رژیم غذایی مناسب ۵۰ درصد از بیماری‌های قلبی و عروقی، ۹۰ درصد بیماری دیابت و ۳۰ درصد سرطان‌ها کاسته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در دنیا ۸۰۰ میلیون نفر دچار گرسنگی و ۲ میلیارد نفر در جهان دچار سوءتغذیه پنهان هستند،افزود: با این حال سالانه هزاران تن مواد غذایی غیر قابل مصرف معدوم می‌شود و ۳۰ تا ۳۵ درصد از تولیدات مواد غذایی در اکثر کشورها در مرحله تولید تا توزیع دچار ضایعه و فساد می‌شود.

مستوفی با تعریف امنیت غذایی به معنای دسترسی همه مردم در تمام اوقات به غذای کافی، سالم و مغذی گفت: تحقیقات نشان می‌دهد ۱۵ درصد افراد جامعه تحت تاثیر بیماری‌های ناشی از مصرف مواد غذایی فاسد و آلوده قرار می‌گیرند.

وی در پایان گفت: یکی از چالش‌ها در زمینه تهدید امنیت غذایی در جهان امروز آسیب‌های زیست محیطی، تغییرات آب و هوایی، آلودگی آب، فرسایش خاک، انتشار گازهای گلخانه‌ای و از بین رفتن تنوع زیست محیطی است که در نهایت کشاورزی را با تهدید جدی مواجه کرده و از طرفی افزایش جمعیت، عدم نگهداری صحیح مواد غذایی، اسراف و دور ریز مواد غذایی و تکنولوژی نامناسب نگهداری به چالش فوق افزوده شده است.

error: Content is protected !!