بیماری‌های کلیوی لطمات جبران‌ناپذیری دارد

۶۹ درصد مبتلایان به بیماری‌های کلیه از جامعه شهری و ۳۱ درصد از جامعه روستایی است که از این تعداد ۵۳ درصد را زنان و ۴۷ درصد را مردان تشکیل می‌دهد.

کارشناس واحد بیماران انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان، از افزایش بیماران دیالیزی خبر داد و گفت: بیماری‌های کلیوی، لطمات جبران‌ناپذیری برای جامعه به همراه دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از روابط‌عمومی انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی زنجان، افزود: تعداد ۱۶۰۰ بیمار کلیوی که شامل دیالیزی، پیوندی و مراقبتی است را تحت پوشش قرار دارد که از این تعداد ۳۶۰ نفر دیالیزی و ۱۲۴۰ نفر مراقبتی و پیوندی است که افزایش بیماران کلیوی زنگ خطری برای جامعه و خانواده‌ها است که می تواند لطمات جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.

گلزار باباخانی، عوامل ایجاد بیماری‌های کلیوی را دیابت، فشارخون، وراثت، عفونت، کیست، دفع پروتئین، سنگ کلیه و سایر آسیب‌ها برشمرد و تصریح کرد: طبق گزارش‌های رسیده، مبتلایان به دیابت با میانگین ۴۱ درصد بیشترین افراد مبتلا به بیماری‌ها کلیوی هستند و فشارخون نیز دومین عامل در ابتلا به بیماری‌های کلیوی به شمار می‌رود.

وی، بالاترین سن پذیرش بیماران دیالیزی و پیوندی را ۶۰ تا ۸۰ سال و بیماران مراقبتی را ۴۰ تا ۶۰ سال عنوان و اظهار کرد: کم‌ترین سن پذیرش بیماران دیالیزی و پیوندی یک تا ۲۰ سال و بیماران مراقبتی ۸۰ تا ۱۰۰ سال است.

کارشناس واحد بیماران انجمن کلیوی با اشاره به اینکه کودکان و به‌ویژه نوزادان نیز از این بیماری مستنثنی نیستند و یکی از مهم‌ترین علت‌های شیوع ابتلای کودکان به نارسایی کلیه، عفونت‌ ادراری و برگشت ادرار به کلیه‌ها (ریفلاکس ادراری) است که در این حالت، ادرار از مثانه به کلیه بازمی‌گردد و اگر این عامل در کودک شناسایی نشود، کودک به نارسایی کلیه مبتلا می‌شود، گفت: از دیگر علت‌های شیوع بیماری کلیوی در کودکان، تنگی ابتدا یا انتهای حالب است که این بیماری مادرزادی ممکن است با عوارضی همچون دل‌درد، دل‌پیچه، گریه و بی‌قراری، بی‌اشتهایی و کاهش وزن همراه باشد.

باباخانی در ادامه با تاکید بر این که تعداد ۸ بیمار دیالیزی زیر ۲۰ سال هستند، تصریح کرد: ۵۱ نفر از بیماران کلیوی زیر ۲۰ سال پیوند شده و ۳۸ نفر از بیماران کلیوی زیر ۱۲ سال نیز در انجمن کلیوی دارای پرونده بوده و تحت مراقبت و اقدامات پیشگیرانه هستند.

وی با اشاره به اینکه بیماران دیالیزی سه روز در هفته باید به مدت ۴ ساعت دیالیز شوند و این مسئله باعث می‌شود تا از لحاظ معیشتی دچار مشکلاتی شوند، تصریح کرد: کاهش سطح درآمد بیماران دیالیزی عاملی برای عدم ترغیب آنان به انجام عمل پیوند کلیه است و این مسئله باعث می‌شود تا آنان برای ادامه زندگی همچنان به دیالیز ادامه دهند و این در حالی است که پیوند کلیه از زنده ۵۲ درصد و از جسد ۴۸ درصد گزارش می‌شود.

باباخانی، عدم رعایت رژیم غذایی مناسب، عدم مصرف روزانه مایعات به مقدار کافی و نداشتن تحرک را از عوامل ابتلا به سنگ کلیه عنوان کرد و اظهار کرد: ۶۹ درصد مبتلایان به بیماری‌های کلیه از جامعه شهری و ۳۱ درصد از جامعه روستایی است که از این تعداد ۵۳ درصد را زنان و ۴۷ درصد را مردان تشکیل می‌دهد.

کارشناس واحد بیماران انجمن کلیوی از حضور خیرین در این انجمن در راستای کمک به پیوند کلیه و مسائل معیشتی بیماران دیالیزی خبر داد و افزود: انسان‌های نیکوکاری در شهرمان هستند که بیماران را فراموش نمی‌کنند و با حضور در انجمن کلیوی و با حمایت‌های خود بار سنگینی را از دوش این خانواده‌ها برمی‌دارند و انجمن حمایت از بیماران کلیوی با تکیه بر آنان بیماران دیالیزی را به انجام عمل پیوند کلیه تشویق می‌کند تا مشکلات آنان که از عواقب دیالیز است، مرتفع شود.

error: Content is protected !!