بیماری “سفر” چیست؟

بیماری حرکت یا بیماری سفر یک عارضه در حین مسافرت است که در سفرهای طولانی ایجاد می‌شود.

به گزارش ایسنا، مسافرت می‌تواند بیماری‌های مختلفی را به‌همراه داشته باشد. اغلب اوقات این بیماری‌ها به نوعی مرتبط با یک بیماری مزمن در فرد هستند. برای مثال در افراد مبتلا به اختلالات خونی، ممکن است در نتیجه محدود و محبوس شدن در یک فضای تنگ و نداشتن حرکت، در عروق پا لخته ایجاد شود. مثلا در سفرهای طولانی هوایی احتمال به وجود آمدن این مشکل در افراد مبتلا به اختلالات خونی، بیش از سایر افراد است.

بی‌قراری که به‌تدریج به عرق سرد منجر می‌شود،‌ سرگیجه و استفراغ از جمله نشانه‌ها و علائم بیماری حرکت به شمار می‌آیند. همچنین باید بدانیم که هر نوع نقل مکان می‌تواند باعث بروز بیماری حرکت شود. ممکن است در هواپیما، قایق، قطار یا اتومبیل هم دچار این حالت شوید. بیماری حرکت ناشی از افزایش فعالیت ساختارهای داخلی است که کنترل تعادل را بر عهده دارند و افزایش فعالیت این ساختارها معمولا در پی حرکت وسیله نقلیه ایجاد می‌شود و به محض توقف، علایم هم آرام آرام برطرف می‌شوند.

باید توجه کرد که بیماری حرکت به خودی خود بیماری جدی نیست، اما می‌تواند سفر را برای فرد تلخ کند. در عین حال برخی افراد می‌گویند، هر چه بیشتر سفر می‌کنند، بدنشان بیشتر با این وضعیت خو گرفته و سازگاری پیدا می‌کند.

بنابر اعلام دفتر آموزش و ارتقاء سلامت معاونت درمان وزارت بهداشت، اگر از بیماری حرکت رنج می‌برید، اقدامات زیر را انجام دهید:

– در هواپیما یک صندلی روی لبه جلویی بال هواپیما رزرو کنید.

– در قطار، نزدیک پنجره بنشینید و به جلو نگاه کنید.

– در اتومبیل، پشت رل یا روی صندلی جلو بنشینید.

– در کشتی هم یک کابین در وسط، نزدیک خط آب (آبخور کشتی) رزرو کنید.

– سرتان را روی پشتی صندلی تکیه داده و بی‌حرکت نگه دارید.

– بخوابید یا دراز بکشید.

– اگر روی قایق هستید، نفس‌های عمیق بکشید.

– غذاهای پر ادویه نخورید، پرخوری هم نکنید.

– مطالعه نکنید.

– قبل از سفر از پزشک‌تان بخواهید تا برایتان دارو تجویز کند.

error: Content is protected !!