بیماری های غیر واگیر علت ۷۰ درصد مرگ ها در کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، شهنام عرشی، با اشاره به اجرای طرح ملی کنترل فشار خون، اظهار کرد: بیماری‌های غیر واگیر مسئول بیش از ٧٠ درصد مرگ و میرها در کشور هستند که از جمله بیماری‌های غیر واگیر، پرفشاری خون یا فشار خون بالا است.

وی با اشاره برگزاری طرح ملی کنترل فشارخون، بیان کرد: در راستای این طرح بزرگ ملی که تا ۱۵ تیر ادامه خواهد داشت، پیش بینی می کنیم که حداقل ١٠ درصد از افرادی که در این طرح فشار خون آنها کنترل می شود، مبتلا به پرفشاری خون باشند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، یکی از مهم‌ترین اهداف اجرای طرح کنترل فشار خون را فراهم کردن زیرساخت‌های شروع طرح غربالگری دانست.

عرشی در ادامه توجه بیش از پیش مسئولان و مردم را به بیماری های غیرواگیر خواستار شد و گفت: هر فردی باید از میزان فشار خون خود مطلع باشد تا در صورت ضرورت این مهم را درمان و کنترل کند.

وی در ادامه از ارائه خدمات رایگان بهداشتی و درمانی در مراکز و پایگاه‌های بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد و لزوم تشکیل پرونده خانوار را در این مراکز ضروری دانست.

عرشی با اشاره به اجرای گام اول طرح غربالگری پرفشاری خون، تاکید کرد: مبتلایان به این بیماری به منظور دریافت خدمات درمانی و بهداشتی در سطوح بالاتر باید به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند.

وی از ظرفیت اندازه گیری فشار خون بیش از ۵٠ هزار نفر از نمازگزاران توسط مراقبین سلامت دانشگاه خبر داد و گفت: امروز حدود ١۵٠ تیم دو تا سه نفره از ساعت پنج تا ١١، در ورودی‌های مختلف مصلی بزرگ تهران مستقر شده اند و فشار خون نمازگزاران عید فطر را اندازه گیری می‌کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اظهار کرد: طرح بزرگ ملی کنترل فشار خون در این وسعت برای اولین بار در سطح دانشگاه علوم پزشکی اجرا شده است و انتظار داریم در خاتمه اجرای این غربالگری مردم و مسئولان به موضوع کنترل، اندازه گیری و درمان مستمر فشار خون حساس شوند.

عرشی با اشاره به روند رو به رشد بیماری‌های غیر واگیر و عوامل خطر مشترک ابتلاء به این بیماری‌ها توجه بیش از پیش مردم به غذایی که مصرف می‌کنند، کاهش مصرف مواد غذایی پرکالری، افزایش تحرک و انجام معاینات دوره‌ای و مستمر را خصوصاً به افراد بالای ٣٠ سال توصیه کرد.

error: Content is protected !!