تأسیس "سازمان نظام طب سنتی" برای توسعه طب سنتی ضروری است

استاد حسین خیراندیش در گفتگو با خبرنگار بهداشت‌و‌درمان خبرگزاری تسنیم درباره الزامات ترویج و توسعه طب سنتی و جلوگیری از ایجاد انحراف در این مسیر اظهار کرد: در کتاب “اخلاق پزشکی در طب سنتی” تاکیده شده که “تا زمانی که می‌‌توانید با غذا، خود را درمان کنید به دارو روی نیاورید، تا زمانی که می‌‌توانید با داروی مفرد درمان شوید به داروی مرکب روی نیاورید و اگر می‌‌توانید با داروی مرکب ساده (دوترکیبی) مداوا کنید، از معجون استفاده نکنید”؛ البته منظور از این داروها، داروهای گیاهی است.

وی با اشاره به میزان مصرف بسیار بالای داروهای شیمیایی در کشورمان خاطرنشان کرد: نباید پزشکان و مردم این‌گونه تلقی کنند که هر پزشکی که داروی بیشتری تجویز کند، دانش بیشتری هم دارد بلکه باید فرهنگ سلامت و پرهیز از مصرف بی‌رویه دارو بین مردم گسترش یابد.

استاد خیراندیش ادامه داد: در طب سنتی بر این مسئله تأکید می‌‌شود که نباید جلوی “زکام” با دارو گرفته شود زیرا بلغم زائدی که به واسطه انواع سرماخوردگی در بدن انباشت شده باید تخلیه شود و در صورت تخلیه نشدن، در درازمدت ممکن است توده‌‌هایی در سر ایجاد کند؛ یکی از علل پیدایش تومورهای مغزی، استمرار مصرف داروهای کنترل‌‌کننده عفونت مانند آنتی‌‌بیوتیک‌‌ها است که باعث سرکوب عفونت و عدم تخلیه آن از بدن می‌‌شوند.

توجه به “زمان” از مؤلفه‌‌های مهم درمان در طب سنتی

وی با تأکید به اینکه توجه به “زمان” یکی از مؤلفه‌‌های مهم در درمان بیماران در طب سنتی است، تصریح کرد: برخی نسخه‌‌هایی که در منابع قدیم طب سنتی آمده است، ممکن است تجویز آن در حال حاضر باعث ایجاد برخی عوارض در بیمار شود زیرا ترکیب برخی نسخه‌ها متناسب با شرایط زمانی و مزاجی همان زمان بوده که می‌توانسته منجر به درمان کامل بیمار شود اما الآن ممکن است همان نسخه به‌دلیل تغییرات اقلیمی و آب‌وهوایی، دیگر همان اثرات را نداشته باشد.

طب سنتی , طب اسلامی ,

لزوم تأسیس “سازمان نظام طب سنتی” برای توسعه این طب

این پیشکسوت طب سنتی کشورمان با اشاره به مطالبات فراکسیون طب سنتی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از کمیسیون فرهنگی مجلس، سه موضوع را درخواست کرده‌‌ایم؛ اول آنکه مجلس، سهم فرهنگی طب سنتی را تعیین کند زیرا ۷۰ درصد طب سنتی، بحث آموزش آن است و تنها ۳۰ درصد آن، طبابت است؛ دوم آنکه مجموع آیین‌‌نامه‌‌ها و مصوبات دوره‌‌های قبل باید پیگیری شوند؛ قوانینی مانند تأسیس دانشگاه طب سنتی، آموزش ۵۰۰ ساعت طب سنتی به پزشکان عمومی، صدور گواهی ۲۰۰۰ حکیم طب سنتی، آموزش کل بهورزان روستایی، بیمه شدن ۶۰ درصد داروهای طب سنتی و ساماندهی، رده‌‌بندی و نظارت بر تمامی حکما و طبیبان طب سنتی، از قوانین مصوبی هستند که تاکنون به مرحله اجرا در نیامده‌‌اند.

وی ادامه داد: سومین مطالبه ما از مجلس “تأسیس سازمان نظام طب سنتی” در راستای اصلاح متولی این طب در کشور است؛ در حال حاضر، متولی طب سنتی در کشورمان، وزارت بهداشت است.

استاد خیراندیش با بیان اینکه تاکنون نامه‌‌نگاری‌‌های متعددی با وزارت بهداشت برای تأسیس بیمارستان طب سنتی داشته‌‌ایم، متذکر شد: درخواست پذیرش دانشجویان طب سنتی و تأسیس بیمارستان درمان سوختگی با استفاده از روش‌‌های طب سنتی را داشته‌‌ایم اما تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌‌ایم و وزارت بهداشت حتی به بررسی مدارک و اسناد ما برای درمان سوختگی نیز نپرداخته است.

تبلیغ نوشابه به‌‌جای نوشیدنی‌‌های مفید در صدا وسیما!

وی با انتقاد نسبت به تبلیغات مواد غذایی مضر برای سلامتی از طریق رسانه‌های جمعی از جمله در صدا و سیما متذکر شد: تبلیغات دوغ و نوشابه به‌راحتی در صدا و سیما پخش می‌‌شود در حالی که تابه‌‌حال شربتی مانند سرکه‌‌انگبین حتی مجوز رسمی به‌‌عنوان شربت طب سنتی را دریافت نکرده و در تلویزیون نامی از آن برده نمی‌‌شود!

خروجی دانشکده‌‌های طب سنتی در راستای مهار گسترش طب سنتی!

استاد خیراندیش با بیان اینکه پزشکانی که از دوره دکترای عمومی وارد تخصص طب سنتی می‌‌شوند، عموماً در درمان بیماران بر اساس مبانی طب سنتی ناتوانند، یادآور شد: اساتید این دسته از پزشکان طب سنتی در دانشکده‌‌های طب سنتی، همان اساتید طب کلاسیک بوده‌اند! بنابراین بسیاری از بیماران را پذیرش نمی‌‌کنند زیرا مهارت لازم برای درمان به‌ روش‌‌های طب سنتی را کسب نکرده‌‌اند.

وی یادآور شد: در واقع تأسیس دانشکده‌‌های طب سنتی بیشتر در جهت مهار گسترش این طب بوده است نه ترویج و توسعه آن!

این پیشکسوت طب سنتی کشورمان با تأکید بر اهمیت آموزش مبانی طب سنتی از ابتدای زندگی تصریح کرد: باید از طریق آموزش “حفظ‌الصحه” از طریق مدارس در آموزش و پرورش، افراد جامعه را نسبت به مبانی و آموزه‌های طب سنتی، آگاه کنیم؛ متاسفانه در حال حاضر با وجود گسترشی که طب سنتی طی این سال‌ها بین توده مردم کشورمان داشته اما همچنان بخش زیادی از دستورات طب سنتی در حد تئوری و کتاب باقی مانده که باید به مرحله اجرا برسد.

چرا برخی جریانات با طب سنتی مخالفت می‌کنند؟

استاد خیراندیش درباره علت مخالفت برخی جریانات خاص با گسترش طب سنتی در کشورمان متذکر شد: برخی از مخالفان طب سنتی، باور ندارند که این طب می‌‌تواند بیماری‌‌های سخت را درمان کند بنابراین این دسته از افراد، از طب سنتی به‌عنوان “طب مکمل” یاد می‌‌کنند اما دسته دیگری از مخالفان، با علم به این موضوع که طب سنتی قادر به درمان بیماری‌‌های صعب‌‌العلاج است برای خدشه‌‌دار نشدن توسعه طب کلاسیک، این مسئله را انکار می‌‌کنند تا انحصار در طب کلاسیک باقی بماند.

این پیشکسوت طب سنتی کشورمان با بیان اینکه ابزارهای مورد استفاده در پزشکی نوین، طب نوین را مرعوب خود کرده است، خاطرنشان کرد: ابزارهای ساخته‌ شده توسط مهندسان پزشکی، باعث شده‌‌ پزشکان، کمتر از مهارت خود در تشخیص و درمان بیماران استفاده کنند؛ این در حالیست که در طب سنتی برای مثال حتی از صداهای شکم، رنگ زبان، حالت پوست و … می‌‌توان به ریشه و نوع بیماری پی برد و مثلاً فهمید که فرد سردی درجه‌ چندم دارد و بدون نیاز به آزمایش و سونوگرافی آن را درمان می‌‌کند.

طب سنتی , طب اسلامی ,

وی افزود: البته این سخن به‌معنای لزوم کنار گذاشتن تمام ابزارهای پزشکی نیست بلکه منظورمان این است که استفاده افراطی از ابزارهای پزشکی مانند ابزارهای تشخیصی، کار درستی نیست و ضرورتی هم ندارد.

استاد خیراندیش با ارائه مثالی یادآور شد: هنگامی که یک توده بزرگ در دستگاه گوارش وجود داشته باشد باید آن را جراحی کرد و برداشت اما ضعف ناشی از این توده باید پس از عمل جراحی، با راهکارهای طب سنتی جبران شود بنابراین در چنین شرایطی، طب سنتی، یک طب پایه و طب نوین مکمل آن است.

انتهای پیام/

error: Content is protected !!