تاثیر انکارناپذیر میکروب‌ها بر حفظ سلامت اکوسیستم

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از وبدا، باقر لاریجانی در آستانه فرارسیدن ۲۷ ژوئن (ششم تیر ماه) روز جهانی میکروبیوم با اشاره به بین رشته ای بودن این حوزه، بر نقش میکروب ها در حفظ سلامتی بدن انسان و تعادل محیط زیست تاکید کرد.

وی با اشاره به نقش میکروبیوتا در بهبود عملکرد دستگاه گوارش، محافظت در برابر عوامل بیماری زا، تقویت سیستم ایمنی بدن، تولید هورمون ها و ویتامین ها، افزود: نه تنها میکروبیوم بدن انسان در سلامت موثر است، بلکه میکروبیوم محیط نیز در حفظ بقای انسان ها، ایجاد محیط پاک، حفظ زنجیره غذایی و کاهش تغییرات آب و هوا نقش کلیدی دارد.

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم ادامه داد: میکروب های موجود در دریا اکثرا اکسیژن تنفسی را تولید می کنند و می توانند به اندازه گیاهان در خشکی دی اکسید کربن جذب کنند. میکروب های موجود در خاک نیتروژن را تثبیت می کنند و آن را از شکل گاز در اتمسفر به شکلی در خاک تبدیل می کنند که گیاهان می توانند از آن برای رشد استفاده کنند.

برخی میکروب ها حتی توانایی تجزیه گاز متان را دارند

وی خاطرنشان کرد: برخی میکروب ها حتی توانایی تجزیه گاز متان را دارند و به کاهش تغییرات آب و هوایی کمک می کنند. در خانه های ما، میکروب ها به ما کمک می کنند تا زباله های سبز خود (گیاهان، سبزیجات، میوه ها) را بازیافت کرده و مواد مغذی را برای غنی سازی خاک باغات خود بازیابی کنیم. میکروب ها ماندگاری غذاها را افزایش داده و با تخمیر از هدر رفتن مواد غذایی جلوگیری می کنند. در مقیاس بزرگتر نیز میکروب ها می توانند با تبدیل ضایعات به سوخت، به چرخه ی اقتصاد کمک کنند.

نایب رییس کمیته ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر با بیان اینکه ترکیب میکروبیوتای بدن انسان در بسیاری از بیماری های غیرواگیر از جمله چاقی، دیابت، پرفشاری خون، بیماری های قلبی – عروقی و اختلالات کلیوی، مختل می شود، اظهار کرد: این بیماری ها خطر عواقب شدید بیماری های واگیر عفونی مانند کووید۱۹ را نیز افزایش می دهند و کمک به سلامت میکروبیوتا در مقابله با بیماری های عفونی نیز بسیار کمک کننده است.

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، بیماری های غیرواگیر رایج را با رژیم غذایی افراد مرتبط دانست و عنوان کرد: با این حال رویکردهای تغذیه ای فعلی با هدف درمان و پیشگیری از بیماری های غیرواگیر اغلب دارای اثرات محدود هستند و تمامی بیماران پاسخ یکسان به مداخلات رژیمی نمی دهند. تفاوت های ترکیب و عملکرد میکروبیوتای انسانی می تواند علت این تفاوت های بین فردی باشد و پزشکی فرد محور انتخاب و رژیم های غذایی و دارویی متناسب برای هر فرد را ممکن می کند.

گروه تحقیقاتی میکروبیوتا پژوهشگاه با توسعه پژوهش های این حوزه و همکاری با پژوهشگران رشته های مرتبط قدم هایی را در راستای اعتلای این دانش، شناسایی و معرفی آن برداشته است که از آن میان می توان به چاپ شماره ویژه ای با موضوع نقش محوری میکروبیوتای بدن انسان در سلامت در مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران نام برد. در همین راستا، این گروه در نظر دارد وبینار «یافته های جدید در میکروبیوم انسانی و نقش آن در تشخیص، پیش آگهی و درمان بیماری ها» را با همکاری انستیتو پاستور ایران روز پنجشنبه ۱۰ تیر ماه ۱۴۰۰ برگزار کند.  

وبینار فوق دارای امتیاز باز آموزی در سامانه جامع آموزش مداوم پزشکی است. اطلاعات تکمیلی در سایت پژوهشگاه به آدرس http://emri.tums.ac.ir/Item/۱۶۰۸۹ در دسترس است.

هر ساله ۲۷ ژوئن (ششم تیر ماه) در سرتاسر جهان مراسم بزرگداشت روز جهانی میکروبیوم برگزار می شود.

شعار روز جهانی میکروبیوم ۲۰۲۱، «دستیابی به آینده ای پایدار با تمرکز بر نقش میکروب ها» است.

error: Content is protected !!