تاثیر کرونا بر توانمندسازی و معیشت زنان سرپرست خانوار

به گزارش خبرگزاری مهر، زنان سرپرست خانوار از جمله گروه‌های اجتماعی هستند که علاوه بر وظایف مادری، تربیت فرزندان و اداره خانه، نقش اقتصادی و کسب درآمد خانواده را نیز به عهده دارند.

با ظهور بحران ناشی از گسترش ویروس کووید ۱۹ در کشور، روزانه شاهد از دست دادن جان تعداد زیادی از افراد در جامعه هستیم، ضمن آنکه روند افزایشی مراجعات زنان سرپرست خانوار به سازمان بهزیستی و بازدیدهای صورت گرفته توسط مددکاران اجتماعی، گویای افزایش تعداد این گروه در جامعه می‌باشد.

از سویی، این بحران سبب آسیب بر فضای کسب و کار و کارآفرینی شده، و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار را از طریق اشتغال فردی و گروه‌های همیار تحت تأثیر قرار داده و با موانع زیادی مواجه کرده است. تعدادی از زنان سرپرست خانوار از کار بیکار شده‌اند و درآمد عده‌ای کاهش یافته است و خروج از چرخه حمایت سازمان‌های خدماتی و حمایتی جهت جایگزینی افراد جدید، با کاهش رو به رو شده است.

تعدادی از جمعیت زنان سرپرست خانوار به دلیل نداشتن درآمد کافی، تحت حمایت سازمان‌ها و مؤسسات خیریه می‌باشند. طبق آمار سرشماری سال ۱۳۹۵ در استان تهران، تعداد ۵۹۲ هزار و ۶۸ خانوار زن سرپرست (۱۳.۸ درصد کل خانوارها) زندگی می‌کنند. و تعداد ۱۲ هزار و ۲۵۲ خانوار در سال ۱۴۰۰ از خدمات سازمان بهزیستی برخوردار می‌باشند.

ابتلای اعضای خانواده به بیماری و از دست دادن مادر یا فرزندان این خانواده‌ها و کاهش روابط اجتماعی موجب ایجاد مشکلات اقتصادی، روانی و اجتماعی مضاعف بر خانواده‌ها شده که افزایش حمایت اجتماعی از زنان سرپرست خانوار و جذب افراد پشت نوبت و نیز ارائه خدمات مشاوره‌ای، روانشناختی و بهداشتی را بیش از پیش مورد توجه قرار می‌دهد.

سازمان بهزیستی با مشارکت بخش خصوصی و جلب مشارکت خیرین در زمینه تحویل بسته‌های بهداشتی، بسته‌های غذایی و ارزاق، آموزش رعایت فاصله اجتماعی و نکات بهداشتی در راستای پیشگیری و کنترل بیماری اقداماتی داشته است، اما این خدمات کافی نبوده و نیازمند مشارکت حداکثری مردمی در جذب منابع اجتماعی و گسترش فعالیت‌های محله محور برای کنترل و کاهش این بیماری می‌باشد.

در چنین شرایطی جذب افراد پشت نوبت با در اختیار قرار دادن مجوز و اعتبارات مربوطه در کاهش آسیب‌های اجتماعی و روانی نقش قابل توجهی خواهد داشت، همچنین توجه به رونق فضای کسب و کار اینترنتی جهت افزایش درآمد خانواده‌ها و افزایش آموزش‌های تخصصی در بستر فن آوری اطلاعات، مثمر ثمر خواهد بود.

یکی دیگر از عواملی که بر زندگی زنان سرپرست خانوار تأثیر مهمی می‌گذارد و پیامدهای جبران ناپذیری بر خانواده بر جای خواهد گذاشت، عدم دسترسی فرزندان این خانواده‌ها به ابزار و امکانات آموزش مجازی است، امکاناتی چون تبلت و گوشی هوشمند، که عدم دسترسی به آن، موجب محروم شدن فرزندان از آموزش‌ها خواهد شد.

مساله نابرابری در فن آوری ارتباطات و اطلاعات در جریان بحران کرونا، نشان از تعیین شکاف دیجیتال برای دانش آموزان و دانشجویان نیازمند است. با توجه به آمارهای به دست آمده از سامانه اطلاعاتی سازمان بهزیستی تعداد ۴۵۰۰ دانش آموز و ۶۵۰ دانشجو از فرزندان زنان سرپرست خانوار، تحت حمایت می‌باشند و در سال جاری در خصوص پرداخت شهریه دانشگاه و پرداخت کمک هزینه‌های دانش آموزی برنامه‌هایی اجرا شد و تعدادی تبلت و گوشی در اختیار فرزندان قرار گرفته است که این خدمات نیز ناکافی بوده و نیازمند توجهات بیشتر در این زمینه می‌باشیم.

error: Content is protected !!