تاخت‌وتاز کرونا در سمنان/ عدم اجرای محدودیت‌ها از سوی مسئولان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: شیوع دوباره ویروس کرونا آن هم با شدت بسیار زیاد مقوله‌ای نگران کننده در سطح استان سمنان است استانی که به دلیل همجواری با نقاط قرمز رنگ، دیر یا زود در رنگ بندی کرونایی رنگ قرمز به خود می‌گرفت و این اتفاق در هفته پایانی تیرماه ۱۴۰۰ و در میانه موج پنجم شیوع کرونا، رخ داد. این در حالی است که مردم با جدی گرفتن پروتکل‌های بهداشتی می‌توانند زمینه را برای کاهش بیماری کرونا فراهم آوردند.

حال و هوای استان سمنان اما با آن روزها که شیوع ویروس کرونا کمتر هم بود متفاوت است همه جا باز است هیچ مغازه‌ای تعطیل نیست پاساژها به کارشان ادامه می‌دهند تاکسی‌ها چهار نفر سوار می‌کنند گروه گروه مردم به ترمینال و راه آهن رفته سوار می‌شوند و به مسافرت می‌روند، شب در میادین اصلی شهر مسافران چادر می‌زنند و بومی‌ها هم بین شأن پیاده روی می‌کنند این وضعیت استانی است که در اوج شیوع کرونا قرار دارد!

شرایط وخیم است

برای اینکه بدانیم وضعیت چقدر وخیم است باید بگوییم تعداد مراجعان کرونا نسبت به سال گذشته همین موقع که استان می‌رفت به وضعیت زرد و حتی در برخی شهرستان‌ها سفید سوق پیدا کند، تقریباً هفت برابر شده است. طبق اعلام وزارت بهداشت ۵۰ هزار نفر از مردم ۷۰۳ هزار نفری استان سمنان کرونای مثبت ثبت شده گرفتند و این در حالی است که آمار فوق فقط برای کسانی محسوب می‌شود که در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کرونای آنها به ثبت رسیده وگرنه آمار کل بیماران کرونایی این استان تا سه برابر این میزان هم می‌تواند باشد.

آمار تجمیعی مرگ و میر استان سمنان نشان می‌دهد که از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا اول مرداد ماه ۱۴۰۰ یک هزار و ۱۶۰ نفر به دلیل کرونای مثبت جان خود را از دست داده‌اند و ۴۴ هزار و ۹۱۷ نفر نیز تست کرونایشان مثبت بوده است. آمارها نشان می‌دهد که ۱۱ هزار و ۸۱۷ نفر نیز از ابتدای شیوع کرونا تا کنون از بیمارستان‌های استان سمنان مرخص شدند.

علیرضا آشناگر استاندار سمنان با بیان اینکه طبق اعلام ستاد مقابله با کرونای کشور و بر حسب انتقال و شیوع ویروس کرونا دو شهرستان استان سمنان شامل سرخه و آرادان در وضعیت زرد کرونایی و دیگر شهرستان‌های استان سمنان شامل سمنان، دامغان، شاهرود و میامی، مهدی شهر و گرمسار در وضعیت قرمز و هشدار جدی شیوع کرونا هستند، گفت: رعایت فاصله گذاری اجتماعی و مسائل بهداشتی در زمره نکات مهمی است که می‌تواند شرایط کنونی را تغییر دهد.

وی افزود: در ۲۴ ساعت منتهی به روز یکم مرداد ماه ۱۴۰۰ در مجموع ۱۸۶ مورد بیمار جدید کرونایی در سراسر استان سمنان ثبت شده است همچنین باید گفت هم اکنون ۳۷۴ نفر در سراسر استان سمنان به دلیل کرونا در بیمارستان بستری هستند

تاخت‌وتاز کرونا در سمنان/ عدم اجرای محدودیت‌ها از سوی مسئولان

مرگ ۲ نفر در ۲۴ ساعت اخیر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره شیوع ویروس کرونا در شهرستان‌های تابعه دانشگاه تا روز یکم مرداد ماه ۱۴۰۰، توضیح داد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا کنون در شهرستان‌های تابعه دانشگاه ۸۶۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند و متأسفانه روز به روز بر این آمار افزوده نیز می‌شود.

نوید دانایی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت منتهی به روز یکم مرداد ماه ۱۴۰۰ دو نفر در شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی سمنان به دلیل کرونای مثبت جان خود را از دست دادند، تاکید کرد: کل موارد ابتلای به بیماری در این منطقه از زمان شیوع تا کنون ۳۰ هزار و ۶۶۵ نفر و کل موارد بهبود یافته شش هزار و ۱۵۴ نفر بوده است.

وی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت منتهی به نخستین روز مرداد ماه ۱۴۰۰ مجموعاً ۲۳۸ نفر در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه بستری و ۹۱ مورد جدید ابتلای به ویروس کرونا نیز به ثبت رسیده است، بیان داشت: مردم باید بیش از پیش نسبت به رعایت پروتکل‌های ایمنی مقید باشند.

اوضاع نامساعد در شرق استان سمنان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در شهرستان‌های شاهرود و میامی ۲۹۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند، گفت: تعداد کل ابتلای به ویروس کرونا در شهرستان‌های تابعه دانشگاه ۱۴ هزار و ۲۵۲ نفر بوده است.

رضا چمن با بیان اینکه پنج هزار و ۶۶۳ نفر بیمار کرونایی پس از بهبود از مراکز درمانی تابعه دانشگاه علوم پزشکی شاهرود مرخص شده‌اند، بیان داشت: در بازه زمانی ۲۴ ساعت منتهی به یکم مرداد ماه ۱۴۰۰ مجموعاً ۱۳۶ نفر در مراکز درمانی شاهرود به دلیل شیوع کرونا بستری هستند و ۹۵ مورد قطعی ابتلاء در یک روز نیز به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه ابتلای روزانه از پنج الی ۱۰ نفر به بالای ۵۰ و حتی ۹۰ نفر در موارد خاص افزایش یافته است، افزود: این روند نشان از شرایط بحرانی دارد که می‌بایست مردم و مسئولان در کنار هم با رعایت مسائل بهداشتی و نکات مرتبط با فاصله گذاری اجتماعی از شدت آن بکاهند.

شرایط تزریق در کنار رعایت مسائل بهداشتی

سخنگوی ستاد کرونای دانشگاه علوم پزشکی سمنان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه تزریق هر دو نوبت واکسن کرونا لازم است؛ شهروندان واکسیناسیون را جدی بگیرند، گفت: همه افراد متولد سال ۱۳۴۰ به قبل باید با مراجعه به سامانه salamat.gov.ir، نسبت به ثبت نام اقدام کنند و پس از دریافت پیامک نوبت دهی در زمان مشخص شده به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند.

فرشید فریور با بیان اینکه حتی افرادی که دو نوبت واکسن کووید -۱۹ دریافت کرده‌اند، باید تمامی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمایند، تاکید کرد: در ۴۸ ساعت گذشته (م ۱ نتهی به یکم مرداد ماه ۱۴۰۰) ۷۶ بیمار جدید مبتلا به کرونا به صورت سرپایی در مجموعه تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی سمنان شناسایی شدند.

وی با بیان اینکه در دو روز گذشته ۶۳ بیمار جدید مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه بستری شدند، تاکید کرد: متأسفانه در ۴۸ ساعت گذشته دو نفر از هم استانی‌ها در مجموعه تحت پوشش دانشگاه با تشخیص کرونا فوت کردند.

تاخت‌وتاز کرونا در سمنان/ عدم اجرای محدودیت‌ها از سوی مسئولان

استفاده از ماسک کاهش یافته است

مشاهدات نشان می‌دهد که استفاده مردم از ماسک کاهش یافته و این درست همان موضوعی است که مسئولان ستاد مقابله با کرونا نسبت به آن هشدار می‌دهند. یکی از اهالی استان سمنان با بیان اینکه گرمای هوا بی تأثیر بر عدم استفاده از ماسک نیست، گفت: آنقدر شیوع ویروس کرونا طولانی شده که مردم دیگر انگیزه‌ای برای مقابله با آن ندارند و هشدار مسئولان نیز بیهوده است.

سید علی میرباقری با بیان اینکه مردم از روند درمان و واکسیناسیون در استان سمنان اصلاً رضایت ندارند از سوی دیگر گرمای هوا مزید بر علت است که ماسک نزنند و آن را بهانه کنند در نتیجه به نظر می‌رسد تا زمانی که از سوی دولت کاری صورت نگیرد، نمی‌توان از مردم انتظار داشت که با محدودیت‌ها همراه باشند.

وی با بیان اینکه وضعیت مصداق ضرب‌المثلی است که رفتار مردم و مسئولان را در یک کفه ترازو می‌بیند، ابراز داشت: وقتی امروز مسئولان اهمیتی نمی‌دهند همه مغازه‌ها و پاساژها و مراکز خرید، میادین، پارک‌ها و… مملو از جمعیت است آن هم در حالی که می‌گویند شرایط قرمز شده، نباید از مردم انتظار داشت.

شرایط برای دولتی‌ها سفید است

یک کارشناس حوزه سلامت نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه شرایط در زمان کنونی حتی از سال گذشته نیز بدتر است، گفت: شیوع گونه‌های دلتا و هندی در کنار گونه موسوم به چینی سبب شده تا هم سرعت شیوع و هم رنج سنی گیرندگان ویروس کرونا دست خوش تغییر شود در نتیجه باید مراقبت‌ها را بیش از گذشته داشت.

فریبا محمدی با بیان اینکه شیوع کرونای دلتا در استان سمنان تائید شده و حتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود از بستری شدن چندین مورد از این بیماری در بیمارستان امام حسین (ع) خبر داده است، بیان داشت: این یعنی شرایط بحرانی در سطح استان سمنان که شش شهرستان آن قرمز است، حاکم شده اما مشخص نیست چرا که در واقع شرایط از سوی مردم و مسئولان جدی گرفته نمی‌شود.

وی با بیان اینکه تمام مبادی ورودی و خروجی استان سمنان آزادانه پذیرای مسافران است تمام قطارها و اتوبوس‌ها مملو از مسافران است در همین تعطیلی روزهای قبل جنگل‌ها و تفرج گاه‌ها همچنین روستاهای استان سمنان مملو از جمعیتی بودند که به دل طبیعت رفته بودند و کسی حتی جلویشان را نگرفت که ببیند بومی هستند یا خیر؛ افزود: رعایت و پروتکل در واقع یک کنش جمعی است که باید با همراهی و همدلی رخ دهد موضوعی که امروز در سراسر استان سمنان آن را نمی‌بینیم.

تاخت‌وتاز کرونا در سمنان/ عدم اجرای محدودیت‌ها از سوی مسئولان

عادی انگاری خطرناک است

این پزشک عمومی با بیان اینکه متأسفانه به وضوح رعایت‌ها کاهش یافته و مردم وقتی می‌بینند که ستاد مقابله با کرونا دیگر اقداماتی که سال گذشته انجام می‌داد را نمی‌دهد، قدری برایشان شیوع ویروس عادی انگاری می‌شود، بیان داشت: دیگر وقتی خبری از تعطیلی‌ها، بستن‌ها، محدودیت‌ها، جریمه‌های خودرویی، ضد عفونی کردن‌ها و حتی تقسیم بسته‌های ارزاق بین آسیب دیدگان کرونا نباشد مردم قطعاً در گوشه ذهنشان احتمالی هم نسبت به ضعیف شدن کرونا و عادی انگاری آن می‌دهند و این در واقع خطرناک‌ترین اقدامی است که می‌تواند در جامعه صورت گیرد.

محمدی با بیان اینکه عادی انگاری خطرناک است، گفت: ریشه این عادی انگاری در یک کنش جمعی است که در کنار مردم، مسئولان مقصر آن هستند. نکته قابل توجه این است که هیچ اقدامی امروز برای شیوع کرونا نشده است ما می‌دانیم که از یکسال و نیم قبل درگیر ویروس هستیم هنوز نتوانسته‌ایم در مقابل مناطق ازدحام مردم مثل بانک‌ها و نانوایی‌ها نرده‌های فلزی جوش دهیم که مردم اگر بخواهند هم نتوانند فاصله دو متری شأن را کاهش دهند و با این عزم و اراده‌ای که ستاد مقابله دارد فکر می‌کنم دو سال دیگر هم اگر بگذرد اتفاقی رخ ندهد.

وی افزود: میادین ورودی شهرها مملو از جمعیت مسافری است که اکثراً هم با مینی‌بوس از خوزستان به زیارت امام رضا (ع) رفته و یا باز می‌گردند این جمعیت قطعاً و بدون شک می‌تواند ناقل بیماری باشد و مانند بمب ساعتی می‌تواند کرونا را جابجا کند. این حرف به معنای این نیست که همه مسافران ورودی به استان سمنان بیمار هستند بلکه به این معنی است که اگر همین افراد در استفاده از دستشویی عمومی بیمار شوند آن را به دیگران و حتی دیگر شهرها در طول سفرشان انتقال می‌دهند اما هیچ اراده‌ای برای جلوگیری از اطراق کردن مسافران نیست.

خبری از محدودیت‌ها نیست

از یک سو آمارها نشان می‌دهد که شیوع کرونا نسبت به اوج پیک دوم و سوم به مراتب بیشتر شده و هم تراز با پیک چهارم پیش می‌رود با این تفاوت که حالا شیوع بیماری نوع دلتا و هندی نیز در استان سمنان تائید شده است از سوی دیگر اما دیگر از محدودیت‌ها و پروتکل‌ها و همچنین ضدعفونی معابر و… خبری نیست تا مردم قدری به زمینه عادی انگاری کرونا نزدیک شوند موضوعی که بسیار خطرناک است.

استانداری سمنان اعلام می‌دارد که با همراهی پدافند غیرعامل به بیماران کرونایی خدمات اداری داده نشده و آنها به ادارات راه داده نمی‌شوند از سوی دیگر به کسانی که کرونا ندارند بلیط فروخته نمی‌شود! در حالی که مراجعات خبرنگار مهر نشان می‌دهد که درب ادارات دست کم در شهرستان‌های استان سمنان به روی همه افراد باز است و کسی جلوی افراد ورودی را نمی‌گیرد. اینکه چرا دولت در اوج پیک پنجم و در زمانی که درست باید بیش از هر زمان دیگر نسبت به شیوع کرونا دغدغه مند باشند، مسائل را ابلاغ نمی‌کنند مشخص نیست اما باید دید که با این روند کنونی تا چه زمانی باید منتظر پایان شیوع کرونا باشیم.

error: Content is protected !!