تاخیر در تزریق دوز دوم واکسن کرونا مشکلی ایجاد نمی‌کند

دکتر پرویز قزلباش روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس تزریق واکسن آسترازنکا پیش از این نیز با فاصله ۲۸ تا ۳۰ روز انجام می‌شد، اما مطالعات نشان داد که تزریق دوز دوم با فاصله ۳ ماه هم مشکلی ایجاد نمی‌کند چراکه دوز اول سیستم ایمنی را تحریک و آماده دفاع کرده و دُوز دوم مکمل است.

این مسوول اظهار داشت: تا کنون سالمندان بالای ۸۰ سال، حدود ۸۰ درصد و بالای ۷۰ سال هم، ۷۲ درصد واکسینه شده اند که در واکسیناسیون این گروهها حتی درخصوص کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی – کوبایی (کنژوگه) هیچ عوارضی گزارش نشده است.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه زنجان مرکز توزیع واکسن شمال‌غرب کشور محسوب می شود، بطور طبیعی نیز بیشترین ذخایر را داشته و تلاش بر این است که واکسن‌های ارسالی از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به استان بلافاصله و با سرعت مناسب که برای سنین مشخص شده، توزیع تزریق شود.

قزلباش با تاکید بر اینکه در روزهای اخیر اندکی روند واردات واکسن کُند شده است ابراز امیدواری کرد که این تاخیر به‌زودی برطرف شود.

وی گفت: استان نیز تلاش دارد با توجه به وقفه ایجاد شده در امر توزیع واکسن با رفع این مساله تزریق آن را به گروههای مختلف هدف سرعت دهد.

قزلباش با اشاره به اینکه با ظرفیت ایجادشده در استان، خوشبختانه بیمار مبتلا به کرونای در انتظار بخش آی سی یو وجود ندارد، اظهار داشت: بیشترین علل ابتلا به این بیماری در مبتلایان تماس خانوادگی، دورهمی ها، تجمعات، تماس با فرد آلوده در محل و مسافرتها بوده است که در این ارتباط باید به فاصله گذاری ها و کنترل آن توجه بیشتری داشت.

این مسوول همچنین در شرایط کنونی انتخابات ریاست جمهوری و شوراها بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک، تاکید و خاطرنشان کرد: بر این مبنا باید بحث آموزش، اطلاع‌رسانی و نظارت بر اجرای پروتکل‌ها با شدت بیشتر انجام بگیرد و عموم مردم هم با شدت و جدیت پروتکل‌های بهداشتی را مورد توجه قرار دهند.

error: Content is protected !!