تبعات عرضه داروهای مخدر در داروخانه ها

به گزارش خبرگزاری مهر، فاطمه خوشنویسان، اظهار داشت: اخیراً سازمان غذا و دارو بخشنامه‌ای را ابلاغ کرده که توزیع و عرضه داروهای آگونیست یا همان مخدرها مانند متادون و اپیوم که در حال حاضر در مراکز درمان اعتیاد به بیماران داده می‌شوند، به داروخانه‌ها واگذار شود.

وی با بیان اینکه این بخشنامه به لحاظ فنی ایراد دارد، افزود: کمیته درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر صراحتاً در نشست دی ماه ۱۳۹۹ این بخشنامه را لغو کرد اما وزارت بهداشت اصرار به اجرای آن دارد.

خوشنویسان با اشاره به احتمال تعطیلی بیش از هفت هزار مرکز درمان اعتیاد در کشور با اجرای این بخشنامه، خاطر نشان کرد: کمیته درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر از ترکیب نمایندگان این ستاد، وزارت بهداشت، سازمان‌های زندان‌ها، بهزیستی و نظام پزشکی تشکیل شده و مصوبات این کمیته لازم الاجرا است.

وی از دست رفتن امکان تغییر نگرش بیماران از درمان‌محور به دارو محور، دسترسی آسان مردم به ویژه جوانان به داروهای مخدر، افزایش هزینه درمان، احتمال ارائه نسخه‌های جعلی، عدم آمادگی داروخانه‌ها برای برخورد با بیماران دارای اختلال مصرف مواد و حذف خدمات مشاوره‌ای و روانشناسی و بیکار شدن پزشکان، روانشناسان و پرستاران مراکز را به عنوان مشکلات عرضه داروهای آگونیست در داروخانه‌ها برشمرد و گفت: در مراکز درمان اعتیاد فقط عرضه دارو انجام نمی‌شود بلکه پزشک و روانشناس نقش مؤثری در کنترل بیماری مراجعه کنندگان دارند و این ساختار در تمام کشورهای جهان وجود دارد.

خوشنویسان با بیان اینکه علاوه بر این در آئین نامه جدید تأسیس داروخانه‌ها بندی به عنوان مجوز توزیع و عرضه داورهای آگونیست نیز آورده شده تا این موضوع شکل قانونی بگیرد، افزود: این دو اقدام غیر قانونی در ماه‌های پایانی دولت، این شائبه را ایجاد کرده که گروهی به دنبال سودجویی و هدایت منافع مالی فروش این داروها به سمت داروخانه‌ها هستند.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایی مراکز درمان سوءمصرف صرف مواد استان تهران اظهار کرد: برخی از همکاران برای احقاق حق خود تصمیم دارند، برای اعتراض به این شرایط مقابل سازمان غذا و دارو حضور بیابند.

error: Content is protected !!