ترکیب واکسن‌های آسترازنکا و فایزر محافظت بیشتری ارایه می‌دهند

به گزارش روز چهارشنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از روزنامه دیلی میل، این مطالعه نشان داد افرادی که ابتدا یک دوز واکسن کرونای «آسترازنکا» دریافت کرده بودند و در نوبت دوم یک دوز واکسن فایزر دریافت کردند، ۹ برابر بیشتر از افرادی که دو دوز واکسن آسترازنکا تزریق کرده بودند، آنتی بادی داشتند.

اگرچه آنتی بادی ها تنها بخشی از واکنش ایمنی بدن هستند اما محققان دانشگاه «آکسفورد» اعلام کردند که یافته های این مطالعه به محکمی نشان می دهد که این رویکرد می تواند ایمنی بدن را افزایش دهد. 

با این حال، پروفسور «متیو اسنیپ» محقق ارشد دادگاه، گفت انگلیس باید به «رژیم دوز استاندارد» خود پایبند باشد چراکه ثابت شده کارآمد است. اما یافته های این مطالعه دریچه ای را برای عرضه انعطاف پذیرتر واکسن های کرونا در کشورهایی باز می کند که منابع واکسن محدودی در اختیار دارند. 

در این مطالعه که امروز در مجله Lancet منتشر شد، تاثیر تزریق دو دوز کامل واکسن های فایزر و آسترازنکا و یا تزریق ترکیبی آنها به صورت یک دوز از هر کدام به دنبال هم بررسی شد.

این مطالعه روی ۸۳۰ فرد ۵۰ ساله و مسن تر انجام شد. تزریق دوز دوم واکسن کرونا برای همه این افراد با فاصله چهار هفته انجام شد. نتایج این مطالعه نشان داد که هر نوع ترکیب واکسن های کرونا یاد شده به خوبی عمل کرده و سیستم ایمنی بدن را تحریک کردند. اما تزریق دوز اول با واکسن آسترازنکا و به دنبال آن تزریق دوز دوم با واکسن فایزر نسبت به عکس این رویه، سطوح آنتی بادی و سلول هایT (انواع سلول‌های دستگاه ایمنی بدن) بیشتری ایجاد کرد. آنتی بادی ها و سلول های T، نقش مهمی در دفاع از بدن در برابر کووید ایفاء می کنند. 

نتایج این مطالعه نشان داد که رویکرد ترکیب-تطابق واکسن های کرونا بدون توجه به ترتیب تزریق آنها نسبت به تزریق معمول دو دوز کامل واکسن کرونای آسترازنکا ، آنتی بادی های بیشتری تولید می کند.

این مطالعه نشان داد که بیشترین میزان آنتی بادی پس از تزریق دو دوز واکسن فایزر و بیشترین واکنش سلول های T پس از تزریق دوز اول واکسن آسترازنکا و دوز دوم واکسن فایزر ایجاد شد. 

با این حال افرادی که در گروه تزریق ترکیبی واکسن های کرونا قرار داشتند نسبت به افرادی که واکسن های کرونا بر اساس رویه معمول دریافت کرده بودند، بیشتر دچار عارضه شدند. اما این عوارض جانبی خفیف و کوتاه مدت بودند. 

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد.  ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد، نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد، اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

اولین بار، شرکت داروسازی فایزر آمریکا آبان ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.

علاوه بر این کشورهای زیادی همچون ایران، هند، روسیه، چین، انگلیس و کوبا وارد عرصه تولید واکسن کرونا شده اند و موفقیت های چشمگیری در این زمینه کسب کرده اند. در حال حاضر در بسیاری از کشورها واکسیناسیون علیه ویروس کووید ۱۹ در حال انجام است.

error: Content is protected !!