تزریق واکسن “اسپایکوژن” به داوطلبان فاز دوم آغاز شد

دکتر پیام طبرسی مدیر بخش عفونی و معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: فاز اول کارآزمایی بالینی این واکسن در استرالیا آغاز شد و فازهای دوم و سوم آن در ایران انجام می شود.

وی به تعداد داوطلبان مرحله دوم آزمایش انسانی این واکسن اشاره کرد و اظهار داشت: در فاز دوم آزمایش انسانی این واکسن که از روز گذشته آغاز شد، ۴۰۰ داوطلب حضور دارند که دو سوم آنان واکسن اصلی و بقیه هم واکسن نما را دریافت می کنند.

متخصص بیماری های عفونی، تعداد دوزهای تزریقی واکسن اسپایکوژن را ۲ دوز اعلام کرد و گفت: این دوزها به فاصله ۳ هفته به داوطلبان این طرح مطالعاتی تزریق خواهد شد.

محقق اصلی طرح مطالعاتی واکسن ایرانی استرالیایی ” اسپایکوژن” پیش بینی کرد که فاز دوم این طرح مطالعاتی آخر تیرماه امسال به پایان برسد.

طبرسی نتایج فاز اول تست بالینی این واکسن را خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: امیدواریم هرچه سریع تر کار مطالعات این واکسن به پاین برسد و در اختیار مردم قرار گیرد.

مردم از تزریق واکسن کرونا نترسند

وی به اجرای طرح واکسیناسیون عمومی در کشور با واکسن های وارداتی اشاره و به مردم توصیه کرد که از تزریق واکسن کرونا نترسید و براساس اولویت سند مالی واکسیناسیون کووید ۱۹ اقدام به تزریق واکسن کنند.

محقق اصلی طرح مطالعاتی واکسن اسپایکوژن تاکید کرد که هرچند با تزریق دوز اول واکسن کرونا تا حدی ایمنی در افراد ایجاد می شود اما مردم حتما دوز دوم واکسن کرونا را تزریق کنند.

طبرسی همچنبن گفت: براساس سند ملی واکسیناسیون کرونا، تزریق واکسن به برخی گروه ها از جمله سالمندان در حال انجام است و این گروه حتما اقدام به تزریق واکسن کرونا کنند.

 به گزارش ایرنا، کمیته اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت  چند روز پیش مجوز انجام مطالعه فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن استرالیایی ایرانی را برای شرکت سیناژن صادر کرد.

اسپایکوژن از دسته واکسن‌های Subunit از نوع پروتئین نوترکیب است. پروتئین ساخته شده، مشابه پروتئین اسپایک ویروس SARS-CoV-۲ است، این پروتئین‌ها که با روش‌های مهندسی ژنتیک و توسط سلول‌های خاصی تولید، خالص‌سازی و آماده استفاده می‌شود.

 با احتساب این واکسن، پنج مجموعه موفق به دریافت کد اخلاق و ورود به فاز مطالعات بالینی شده اند. سیناژن اولین تولید کننده واکسن کرونا در بخش خصوصی است و قبل از آن ، ستاد اجرایی فرمان امام، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، انستیتو پاستور ایران و وزارت دفاع وارد طرح مطالعاتی واکسن کرونا شدند.

error: Content is protected !!