تسریع واکسیناسیون، ریل‌گذاری دولت سیزدهم برای مهار کرونا

به گزارش خبرنگار بهداشت و سلامت ایرنا، روند واردات واکسن کرونا به شدت سرعت گرفته و روزانه میلیون ها دز واکسن از گوشه و کنار جهان وارد کشور می‌شود. به تناسب این واردات انبوه، روند واکسیناسیون هم شتاب تازه‌ای به خود گرفته است.

پس از پاندمی کرونا،  واکسن کووید ۱۹ به عنوان یک محصول جدید و استراتژیک در دنیا مطرح شد و تامین آن در دولت ها در دستور کار قرار گرفت که در ایران نیز دولت برای تامین واکسن تلاش بسیار کرده است.  

وزیر بهداشت قول سرعت‌ گرفتن واکسیناسیون و واکسینه‌ کردن تمام گروه‌های هدف تا ۲۲ بهمن ماه را داده است،  قولی که البته با توجه به افزایش واردات واکسن و ورود محموله‌های هفتگی به نظر می‌رسد، زودتر از موعد مقرر محقق شد و در واقع با واکسینه‌ کردن بخش قابل توجهی از جامعه، می‌توان کنترل بیماری را انتظار داشت،  هرچند که حدی از پروتکل‌های بهداشتی همچنان بعد از واکسیناسیون هم باید تداوم یابد.

بهرام عین اللهی گفته است هیچ‌گونه کمبود واکسنی در کشور نداریم و هر استانی که با سرعت بیشتری واکسیناسیون را انجام دهد سهمیه واکسن بیشتری را می‌گیرد، با تسریع در روند واکسیناسیون از مرگ و میرها باید جلوگیری کنیم، همچنین به افراد زیر ۱۸ سال  از ۲ هفته آینده  واکسن تزریق می شود. البته واکسیناسیون زیر ۱۸ ساله ها در برخی استان ها آغاز شده است.

حسین صفوی رییس هیات امنای ارزی در معالجه بیماران در این زمینه گفته بود: برای تامین واکسن در کشور پیگیری ها از بخش های مختلف اعم از وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه، سازمان برنامه و بودجه و هلال احمر انجام شد و همه دست به دست هم دادند تا واکسن تامین شود.

وی در خصوص چرایی افزایش واردات واکسن در دولت سیزدهم، توضیح داد: تقریبا در یک ماه و نیم گذشته جلسات مستمری در سطوح عالی با حضور معاون اول رییس جمهوری و وزیر بهداشت برای تامین واکسن مورد نیاز کشور تشکیل شد و هماهنگی های لازم بین مهره های مختلفی که برای تامین این کالا دخالت داشتند، صورت گرفت.

صفوی ادامه داد: از این رو هماهنگی های لازم درون و برون بخشی در جلساتی که دو روز در هفته و با حضور دکتر مخبر و جلسات متعدد و مستمر دیگری که در طول هفته با حضور دکتر عین اللهی برگزار می شد، صورت می گرفت و در این جلسات نمایندگانی از وزارت بهداشت، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور خارجه و هلال احمر حضور داشتند و هماهنگی های لازم هم در درون کشور و هم با خارج از کشور برای تامین واکسن انجام می شد.

رییس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران با اشاره به اینکه تامین واکسن در ماه های گذشته در قالب قراردادهایی که با شرکت های مختلف منعقد شده بود، انجام می شد و شیب مشخصی داشت، اظهار داشت: از ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ تاکنون بیش از  ۴۱ میلیون دُز واکسن و پیش از آن هم بیش از ۲۱ میلیون دُز واکسن وارد کشور شده است.

صفوی گفت: براساس برنامه قبلی، پیش بینی شده بود که در این بازه زمانی حدود ۲۰ میلیون دُز واکسن وارد کشور می شود اما با تمهیدات اندیشیده شده، میزان واردات دو برابر شد.

شتاب واکسیناسیون در کشور 

وی تصریح کرد: پیگیرهای مستمر باعث شد تا تامین واکسن در کشور شتاب بیشتری پیدا کند و  با توجه به برنامه زمانی که برای تامین واکسن کشور در یک ماه آینده در نظر داریم تلاش می کنیم واکسن های مورد نیاز را زودتر از موعد مقرر که قبلا اعلام شده بود تامین کنیم تا همه مردم واکسینه شوند.

توجه ویژه رییس جمهوری به تامین واکسن

محمد رضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارو نیز در این زمینه گفت: به دلیل توجه ویژه رئیس جمهوری و به تبع آن بسیج بخش های مختلف دولت، عزم جدی تری به منظور تامین واکسن به نسبت قبل شکل گرفته و همواره مذاکرات و پیگیری ها برای واردات واکسن با جدیت انجام می‌شد،  یکی از اقدامات مناسبی که در دولت جدید شکل گرفت تشکیل کمیته واکسن به دستور ریاست جمهوری و ماموریت اصلی معاون اول رئیس جمهوری برای پیگیری این امور در کمیته واکسن بود.

وی ادامه داد: از زمان تشکیل کمیته واکسن با حضور وزرای بهداشت و درمان، امور خارجه، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس جمعیت هلال احمر و سایر ارگانها و سازمانهای مرتبط، این‌ نهادها وزارت بهداشت را در تامین واکسن یاری می دهند و مشکلات پس از بررسی، همانجا حل و فصل می‌شود.

شانه ساز تاکید کرد: اکنون موضوع واکسن در دولت جدید به عنوان اولویت اول مطرح بوده و وزارت بهداشت به تلاش هایی که در دولت قبل انجام می‌داد، با جدیت بیشتری ادامه می‌دهد و خوشبختانه با همکاری و همراهی بخش های دیگر روندها تسهیل و تسریع شده است.

تامین بیش از ۵۰ میلیون دُز واکسن تا ۲۰ شهریور

رئیس سازمان غذا و دارو درباره میزان واردات واکسن کرونا در دولت های دوازدهم و سیزدهم گفت: تاکنون بیش از ۵۰ میلیون دُز واکسن وارد و هشت میلیون دُز واکسن در داخل تولید شده است. حدود ۱۹ میلیون دز واکسن کرونا در دولت دوازدهم وارد و ۴۰۰ هزار دُز واکسن داخلی نیز تا قبل از شروع دولت جدید تامین شده بود. فقط از حدود یکماه پیش که دولت سیزدهم شروع به کار کرد ۳۱ میلیون دز واکسن کرونا وارداتی و بیش از هفت میلیون و ۵۰۰ هزار دز واکسن تولید داخل در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته و میزان تامین واکسن افزایش یافته است.

وی تصریح کرد:  دلیل اصلی افزایش روند تامین واکسن تغییر اولویت دولت است و اکنون خوشبختانه سایر بخش ها نسبت به قبل با وزارت بهداشت همراهی بیشتری دارند.

۱۳۵۲

error: Content is protected !!